Nu är det dags igen..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Åter igen läser jag om en medmänniska som inte får den hjälp han behöver i sitt dagliga liv.
Men i detta fallet gäller det även liv och död tycker jag.Fruktansvärt!
Jag lägger med länk från Gotlands Tidningar och ett reportage på östnytt idag.
http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=4697741

Hemskt att resurser ska dras in där de behövs =/
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Nåt så fruktansvärt! Jag hoppas innerligt att hennes överklagan går igenom. Jag fattar inte hur man kan behandla andra människor så här och ändå sova gott på nätterna!
Man är bra liten ibland… Och maktlös. För är inte detta maktmissbruk. då vet inte jag! Grrrrr
Jag blir så arger!
Och ledsen.. 
Detta är baksidan av försäkringskassans läkare. De träffar aldrig patienten och följer ofta inte läkares utlåtande. Verkar som om de kastar tärning om vem som ska få vad.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
Jag hoppas verkligen att man får veta hur det gick med överklagandet..
Visst skulle den vara inne den 19:onde?

Resten av natten föreslås jour, som innebär att assistenten inte utför en aktiv arbetsinsats men finns till förfogande i Lasses omedelbara närhet.
Detta är bara ytterliga ett sätt att utnyttja assitenter utan att betala för dom. Dom ska ha jour och vara tillgängliga vilket betyder att dom kommer vara tvugna att utföra samma jobb som innan med bara jourersättnhing…minns inte riktigt men tror det är runt 30 kr i timmen =(
Det ska ju tjänas pengar i alla lägen!
Dels på lönerna och dels på de sjuka..
Måste erkänna att ibland önskar jag att vissa slipsnissar skulle bli sjuka själv och få uppleva verkligheten. 
Men dom har nog säkert både gräddfil och försäkring.. ?

Skruttis, vänta bara.De flesta blir någon gång sjuka och beroende av andra människor någon gång i livet.(Tänker nu på slipsnissarna)De lär ju åldras och bli gamla de med.Men tyvärr tar det tid.Tyvärr har de som du skriver säkert både gräddfil och försäkring då.Men det brukar ligga något i uttrycket:
What goes arounnd comes around.
*7 Jag hoppas verkligen det! Jag vet att jag låter lite ful nu, men jag blir så arg på folk som utnyttjar andra! 
Och att det finns så få som kan påverka.. Jag menar, ingen lyssnar ju direkt på Skruttis fån Småland.. 
Tänk om man kunde sätta en blåslampa under alla dessa slipsnissar och få dem att agera. Men empatin försvann väl när de kom i bestämmande post.
Väl mött, Tatsja
Har det stått nåt mer om detta, Mezzanina?
Tycker det borde ha blivit någon slags reaktion…

Jag läste idag ett inlägg som någon från försäkringskassan skrivit.De "nämnde" detta ärende men skrev på ett fegt sätt att de bara ville informera om vad som gäller för rättigheter.
De skrevatt man kunde bland annat ha rätt till att en personlig assistent kunde titta till en person vid vissa förutbestämda tillfällen.Men hur skall det fungera omm man som denna kille behöver hjälp att andas och är rörlig och ibland rycker bort andnings slangen från ansiktet?De vill alltså att han skall ha bestämda tider då han är rörlig och rycker slangen.(Nu var jag ironisk)
Neej fy säger jag bara.Jag tror personligen att de vet att han har en familj som bryr sig och inte skulle kunna vila själva om de visste att ingen tittade til honom.De vill nog att hans familj skall sitta där hela nätterna antar jag.
Ett fult sätt att slippa ifrån sitt ansvar tycker jag.
Jag känneer inte dessa mäniskoor personligen men jag tycker detta är fruktansvärt.
Det är ju så ofta att om de vet om att det finns anhöriga, så försöker de slippa ansvar och utgifter. Känner igen detta från mig själv. Jag får ju ingen hjälp, bara för att jag har min son boende hemma igen och min andra sons ex tvärsöver gatan.
Försökte med att få 2 skåp handikappsanpassade i köket. Får ju inte stå på stege. Nobben. Be sonen om hjälp, var svaret. Så det är ju att de ska dra in på alla kostnader.
Väl mött, Tatsja
*11 Jösses! Man kanske kunde be killen att dra ut slangen mellan 23 0ch oo om det finns en anhörig där? F-kassan har ju blivit ett skämt fullständigt, tycker jag.
#13 Kan inte annat än hålla med dig. Men de kanske skulle göra hembesök själva och se. Sitta där på natten och höra hans ansträngade andetag. Då fick de själva se och kanske få upp ögonen.
Väl mött, Tatsja

Det hemska är ju att killens vanliga läkare har skrivit och intygat att han behöver den hjälpen på natten för andningen.Men så har försäkringskassans egen läkare som aldrig ens sett killen bestämt sig för något helt annat.Han måste ju tydligen dumförklara sina egna läkar kollegor då han går helt emot deras anvisningar.
Undrar just varför de vanliga läkarna inte säger nåt? Det måste ju vara frustrerande för dom med att det är så här… 
Inte lyssnar försäkringskassan på läkare inte. De gör ju egna bedömningar som är åt helsingeland.
Väl mött, Tatsja
Jo, det vet vi ju. Men nån liten läkare borde ju kunna reagera, tycker man.
Tyvärr så har ju försäkringskassan sina egna läkare. De träffar inte ens personen ifråga och tar beslut som är åt helsigeland.
Väl mött, Tatsja

Men som det skrevs i en tidigare tråd. Fler och fler vinner när dom överklagar f kassans beslut =)

Om jag har något mer om detta så lovar jag att berätta hur det har gått.
Ja, gör det! Skulle vara kul att veta… Har faktiskt tänkt på honom och undrat…

Här kommer den hemska fortsättningen.Man tror inte det är sant när man läser detta.Men tyvärr är det sant.
http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=5069746

Läs även vad folk en massa okunnigt folk skriver under artikeln.De ifrågasätter också varför killen inte sätts in på ett dementboende.
Men det bästa borde väl vara om han får vara med sin familj.Men det är min åsikt.

Huvva det är ju bara för hemskt!
Vad baserar FK´s läkare sina åsikter på? Har hon själv varit med och sett hur ett dygn med han serut? Nej det tvivlar jag på! Jag tror knappast att FK´s läkare ens har träffat Lasse.
_**/Mvh Anne
Länken fungerar inte! 
Nu har jag läst.. Är detta verkligen Sverige av i dag?? Jag blir så ledsen.. Vad kan vi människor göra?
Det är ju fruktansvärt! 

Jag får inte länken att fungera =(
*28 Jag sökte på själva tidningen och klickade mig vidare..

Nu fungerar länken i #23
_**/Mvh Anne

Vet inte riktigt om man ska förfasa sig så mycket när man inte har hela historien. Det är faktiskt så att både nätter och träning är tänkt att lösas på annat vis som familjen av olika anledningar ser som försämring då det t om kan vara en förbättring för Lasse. T ex vet jag att en multihandikappad tjej i kommunen där jag jobbar tränar varje dag med en assistent plus personal på dagcenter… Nu säger jag inte att Lasse med familj har fel bara att dom kan ha fel och att en del saker kan lösas på ett billigare sätt =)
Personlig assistans i sverige kostar massor med miljoner och om vi ens ska få ha det kvar måste alla hjälpas åt och se hur det kan effektiviseras. Sverige är dessutom det enda land som har sån service =) så var rädd om det och utnyttja inte systemet.

Det jag tycker är det värsta är det som stod i första artikeln om andningsmasken som Lasse sliter av sig.Jag tror inte att någon försöker lura kommunen på pengar med en sådan sak.Jag tycker inte alls det är konstigt att familjen vill att någon sitter hos Lasse på nätterna när han sliter av sig masken som hjälper honom att andas.Sedan kan man säkert hitta på allehanda besparings sätt näär det gäller hans träning.Men det måste ju ändå ligga innom de gränser som han klarar och orkar.
Jag är själv mor och har en son.Om något hände honom och riskerade sådaant som hans andning så skulle jag slåss för hans liv och hälsa som en tigrinna.
Jag fattar inte vad jag gjorde för fel med länken där.Ni får gärrna upplysa mig om det så att det inte händer någon mer gång om jag lägger in en länk.Tack för hjälpen med att fixa länken!

#32 jag vet inte vad som blev fel med länken det blir så ibland, kan ha varit att sidan inte hade laddats helt klart innan du länkade eller något annat.
_**/Mvh Anne

Okej. då vet jag.Tack för hjälpen i alla fall!