Påskhelgen
Sitter och funderar lite på påsken som närmar sig med stormsteg, Själv ska vi ta det lungt i är.. Vi brukar ha middag med svägerskan och hennes man (serverar alltid lamm då) men i år blir det ingen brakmiddag eftersom jag har handen i bandage. Får väl se vad vi hittar på istället..
Men vad ska du göra? Lite nyfiken på vilka påsktraditioner det finns ute i landet. 
Middag, hemma, borta, ensam, tjocka släkten, vänner eller..?

Vi firar inte så mycket, kanske kokt ägg på frukostmackan, en god middag (äter i och för sig god mat dagligen) och lite godis.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Om det är fint väder på Långfredagen så brukar jag och min hustru samt vår flicka! (nu 18 år) köra en liten runda på konstrundan i Skåne.
Börjar med Åhus och Glashyttan samt strosar på torget och tittar på en lokal akvarellmålare. Sedan kör vi nedåt Brösarp-Degerberga och tittar, samt höjdpunkten om det är fint väder picknick korgen, med en dansk öl och ett par snapsar till.
Det är jättetrevligt att kunna sitta ute,och titta på naturen eller också se andra som har fika. Alla tycker det trevligt med en liten 10 cl snapsflaska på bordet. Det är bara jag som får smaka.
I fjor blev det ingen tur på långfredagen för det var dåligt väder,men nu håller vi tummarna igen.
Sedan kan bli en mindre tur ibland också någon av de andra dagarna i påsk.
Konstrundan här i Skåne är väldig stor och vi har ännu aldrig kommit länge än till Brösarp under dagen, men den sträcker sig ned längs hela Hanöbukten till Simrishamn och vidare.
*1 En sillbit då? Det är ju kanongott.. :-)
*2 Vad trevligt det låter.. Har aldrig hört talas om konstrundan. Är det konstnärer som ställer ut då eller hur fungerar det?

#3 sillen hör för mig till julen och midsommar, inte påsken 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Ägg och sill här alltid till.. 

#3 Det är en konstnärsförening (ÖSK) i östra Skåne som arrangerar utställningarna på olika ställen i byarna på Österlen, det har funnits sedan 1968, men har växt mycket de senaste 10åren. Dom väljer ut vissa konstverk och har en samlingsutställning i Kivik, tycker man att en konstnärs alster är intressant så kan man besöka konstnären under helgen och se o köpa om man finner det bra till ens egen smak.
Det finns silversmide i Åhus och akvarellmålare med lokala motiv som är mycket efterfrågade. I åhus finns för övrigt V&S fabrik för buteljering av Absolut. Visningar under sommaren.
I år skall det visst bli konst i några kyrkor också.
Det kommer mycket Stockholmare ner,bussresor - övernattning och naturligtvis god mat.
Ca 250 utställare är med och har öppet hus i ateljerna under påsken. Vägarna igenkorkade (mer eller mindre) mellan Brösarp- Kivik Även mindre handtverkare medverkar med utställningar och säljer deras alster.
Alltid något att se på för alla.
Vad många utställare!
Det måste ju vara en jättechans för dom att synas när det kommer så mycket folk. Kul!
Tycker om när människor som jobbar och sliter får lite lön för mödan. :-)