Huvudmannen gör uttag!
Jag är god man för en kvinna och sätter in pengar till henne på "hennes konto" veckovis. Nu har hon dock två gånger tagit ut pengar på de konto som jag disponerar för att sköta hennes räkningar osv. Detta blir ju mycket problematiskt … Hur skall jag gå till väga för att stoppa detta. Vill ju gärna att pengarna skall räcka till det viktigaste först.
Vilken bank har du? Jag har swedbank och har där öppnat ett e-konto som jag sätter in pengarna på.
På det kontot kommer hon inte in på utan att gå via internet. Det är dessutom ett bra (?) sparkonto där räntan räknas dag för dag.
Plockar hon ut pengar så att räkningar och sånt inte kan betalas blir ju nästa steg förvaltarskap, antar jag.

NORDEA
Jag har ringt och pratat med henne, får se om uttagen upphör nu. Annars får jag ju fundera på hur jag skall gå vidare. Antingen får jag ju entlediga mig eller föreslå förvaltarskap, men jag hoppas verkligen att det skall fungera ändå. Men är rädd för att det bara kan bli mer och mer när hon en gång börjat……..
Har inte Nordea nåt liknande e-konto då? Det borde dom väl ha..? Annars är ju sånt här en grund till att söka im förvaltarskap..
Inser hon allvaret i det hels då?

Jag skall undersöka det. Hade ju varit jättebra. Vet inte om hon inser allvaret - det återstår väl att se. Hoppas - för då slipper man ju en massa krångel
.
När man sedan redovisar för ÖF, skall man då bara redovisa detta uttag som "uttag av huvudmannen"?
Ja, det redovisas så.. Det finns ju inget kvitto på det så på nåt annat vis går det ju inte.

Nordea har konto som fungerar på Internet,med en liten dosa
Då måste det ju fungera som swedbanks e-konto? För på det kontot kan man inte ta ut pengar över disk..

Ja naturligtvis så fungerar det även på Swedbank.