Ingen kom...
Idag hade vi en fruktansvrd snöstorm här på Gotland.Min assistent bor många mil ifrån mig och kunde inte ta sig fram på grund av ovädret.
Mitt assistentbolag försökte att hitta någon som kunde komma istället för min assistent.Men det fanns ingen i detta läget som var så extremt som det var idag.Då ringde de och sökte hemtjänsten som finns mycket nära där jag bor.
De hade telefonsvarare på.Flera medelande lämnades men de ringde aldrig tillbaka.De sökte dessutom deras chef och lämnade även där flera medelanden, men de ringde inte tillbaka.Så idag blev jag helt lämnad åt ödet.Får det verkligen gå till så?
Här på ön så har man ju lagt ut assistansen till privata bolag.Men vem har ansvar i en situation som denna?
Har man inte rättigheter till nödvändig hjälp?

Kommunen har alltid yttersta ansvaret oavsett om assistansen är ordnad privat.
Vet ju inte vilket hjälpbehov du har men är det möjligt att pga det dåliga vädret att du kan ta hjälpen t ex idag istället.
Hade det varit livshotande om du inte fick hjälp skulle det troligen lösts på något vis, får vi hoppas =)
Låter ju hemskt! Man måste väl kunna nå personalen oavsett vilket väder?? Har du fått nån förklaring?

Har ju bara jobbat i kommunen med hemtjänst, kvällspatrull och nattpatrull. Kommer vi inte fram till våra brukare så kallas andra instanser in (hemvärn, militär, polis etc). Jag har fått åka snöplog(!), bandvagn, traktor och polisbil (genom avspärrat område) för att ta mig till mina brukare.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Glömde; efter Gudrun på morgonen efter med min man som chaufför och motorsåg med. Jag KRÄVDE senare lön för min man och slitage av hans bil och motorsåg etc lön som gick igenom! Min enhetschef var bara glad att jag löste det på egen hand eftersom det räknades som ett riktigt katastroffall. Vi forslade även vatten till brukarna i stora plastdunkar.

Jag söker cheferna som är över hemtjänstchefen på Gotland just nu.De satt i möte just för tillfället och skall ringa upp.Men man borde ju ha rätt till toaletthjälp tycker man.
Jag skriver in och berättar här vad de säger från kommunen när jag fått ett svar.
*4 Vilka äventyr! :-) Du kan ju inte klaga på att det blir enformigt att ta sig till jobbet.. haha
*5 Ska bli intressant att höra vad dom säger..

Nu hade kommunen ringt upp mitt assistentbolag, men inte mig…?
Kommunen skulle eventuellt ringa mig på Fredag.
Konstigt att de inte kontaktar mig tillbaka när det är jag som ringer och ställer en fråga.
I ett sådant fall kan man alltid ringa socialjouren som är tillgänglig dygnet runt de nås via SOS
Det är kommunen som har det yttersta ansvaret för att invånarna inte far illa
*7 Vilka fräckisar!
Törs dom inte prata med dig? Skulle vara kul att veta varför det dröjer ända till fredag..
Håller med SvenA, ring dit nästa gång så kanske du får hjälp. Det är ju skrämmande att det ska vara på detta viset i dagens läge..
Jag skulle leva om väldigt om jag blecv drabbad på det sätttet att jag inte fick hjälp en dag som var bokad

Jag försöker som sagt nå dem så gott jag kan.
Jag är ju klar i huvudet så det är viktigt att jag som kan markerar att detta inte är ok tycker jag.Det kan ju helt uppenbart drabba andra som är i betydligt sämre skick än vad jag är.
*11 Bra att du tar tag i detta. För det är klart att det inte kan vara rätt attt göra så här.. Tänk om nåt hade hänt??

Usch det är hemskt att detta ska behöva hända.
Jag hoppas du får en väldigt bra förklaring.
Åååh Upprättelse? Kan man säga så?
// Liinda

Jag avaktar på att de skall ringa imorgon Fredag 27/3.Får se om de ringer.
Håller tummen för dig..

Hur gick det? Har de ringt?
haha det är fler än jag som är nyfiken! 
Det kan jag lova

Jag vart tvungen att ta sonen till sjukhus i Fredags.Men jag var hemma minst halva dagen och ingen ringde.
Så typiskt! Jag blir faktiskt inte förvånad.. Vad ska du göra nu då? Ringer du själv på måndag eller väntar du ut dom?

Jag tänker ringa dem själv.De skall inte komma undan så lätt.Jag skriver och berättar vad de sagt så fort jag har fått tag i rätt person i kommunen.

Jag fick själv tag i en handläggare på kommunen idag.Hon skrev ner det jag berättade.Men hon föreslog också att jag borde ha ett assistentbolag som är på Gotland.Men jag tycker att mitt assistansbolag ändå handlade korrekt och gjorde allt de kunde.De ringde både till hemtjänsten och deras chef flera gånger den dagen samt att de lämnade massor med medelanden på deras telefonsvarare.Jag tycker än idag att det var otroligt konstigt att hemtjänsten och deras chef inte ringde upp tillbaka när de fått medelande om att det var ett akut nödläge.
Luddigt svar.. Tycker också att dom gjorde det dom kunde. Vad mer skulle kunna göras? Spelar väl ingen roll från vart man ringer??