godman och kronofogden
Jag är godman åt en huvudman som fått godman just för att h*n inte klarar av att hantera pengar och har skaffat sig skulder.
Jag har ordnat avbetalningsplaner hos flera inkassoföretag och den summan ligger på närmre 1800 kr i månaden. Nu har en stor skuld gått till kronofogden och det har då blivit utmätning på lön.
Detta innebär att det inte går att betala 1800 kr i månaden till inkassoföretag och jag känner att enda lösningen nu är att ringa runt till alla inkassoföretegen och be dom skicka sina skulder till kronofogden de också.
Men är det okej att göra så?
Min huvudman är helt med på detta, gav själv förslaget då jag hade börjat fundera på det.
Några funderingar eller förslag?

Jag kan inget av detta. Visserligen blir det dyrare i slutänden men som jag ser det är det enda lösningen för i och med utmätning hos KFM så sjunker ju inkomsten och KFM har ju räknat ut förbehållsbelopp.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Exakt, alla skulder kommer ju tyvärr stiga men eftersom KFM inte bryr sig om andra skulder än sin egen så känner jag mig tvingad att göra detta.
Jag skulle ha gjort så faktiskt. Men först skulle jag nog be de andra fodringsägarna att efterskänka skulderna då det inte finns mer pengar. Ibland går det faktiskt.. :-)
Men det är absolut inte fel att låta det gå till fogden. Eftersom din Hm har gett sitt tillstånd så är det ingen fara.

#3 Fråga kan man alltid göra, ska ringa runt och prata med dom så får vi se vad som händer. Har vi tur så försvinner kanske några av skulderna.
Min Hm känner verkligen att h*n skulle må mycket bättre av att bara ha utmätning. Blir ovsett vad mer i plånboken då KFM tar 1400 kr /mån och h*n som sagt var betalt nästan 1800 kr/mån till inkasso.
Tackar så mycket! :)
Alltid skönare att ha skulderna på ett och samma ställe. Det blir ju mycket lättare att greppa om situationen på så sätt.
Tala om hur det går för dig. Jag ska hålla en tumme om att dom avskriver en del eller efterskänker räntan eller nåt.. 
PS Hur gammal är den nya skulden då? Är det inget som kan gå under preskribstionslagen? (hur 17 stavas det??)

Det som gått till KFM är CSN-lån, så det är ingen gammal skuld tyvärr.
CSN har inte samarbetat i det här, men de är de ju inte kända för heller, så det har varit väntat att utmätningen skulle komma.
Synd. men som sagt, CSN är ju som dp är. :-(

Jga har varit med om att göra en del uppgögelser,det var visserligen ett tag sedan, men det går att få en del skulder avskrivan enligt min erfarenhet.
Först och främs är det viktigaste att få stopp på räntorna och sedan att om det överhuvudtaget skall fortsätta förhandlas så skall alla deb räntor avskrivas.
I många fall så går man med på detta,och därefter så kan man börja förhandla om den egentliga kapitalskulden.
Om skulden inte har gått till Kfm så är det bara att erbjuda ett så lågt avbetalningsbelopp så motparten hoppar i taket, men oftas så köper man det föreslagna, hota med att om det blir utmätning så finns inget utmätningsbart, och det ökar bara deras kostnader just för stunden. Jag har varit med om uppgörelser på 50 och 100 kr i månaden.
Det är visserligen väldigt långvarit innan skulden är betald,men man kan alltid efter en tid ta upp ärendet igen och förklara att det inte går att klara av dena betalning, och så se om det möjligtvis kan bli en avskrivning av skulden
CSN och skatteskulder är väl de som är besvärligast att få avskrivna, men skatteverket är inte omöjligt till att gå med på en betalningsplan,hur låg den än är.
Jag har förhandlat fram en gång 100 kr i månaden på en skuld om ca 20.000. Det fugerade i ca 1 år, därefter så fick gäldenären en avskrivning pga återbet av skatt och sedan gick ytterligare något år så var skulden avvecklat.
Det viktigaste vid uppgörelser med kfm är att absolut betala det överenkomna beloppet varje månad, annars förfaller hela uppgörelsen och det kan bli utmätning.