Kontanter eller autogiro
Hej!
Jag är ny här på sidan.
Håller på att bli GM och pratade med en handledare på Öfm. Hon sa att de precis hade haft en jurist som tolkat regelverket. Vad som gällde när vi som GM skulle ge huvudmannen pengar var att vi skulle köra dit en gång i veckan med kontanter. Om HM har hjälp av personal så skulle de skriva på kvitto att de tagit emot pengar.
Lämnar man som GM ifrån sig ett uttagskort och kod så kan vi inte ha en aning om vem som tar ut pengarna och försvinner något så är det vårt ansvar.
Av alla de GM jag träffat på genom jobb så gör ju ingen såhär! Antagligen kommer personalen tycka att jag är urknepig. Visst kan jag titta in en gång i veckan men det blir ju väldigt skört system. Om jag skulle bli sjuk en vecka så har huvudmannen inga pengar. Autogiro är ju perfekt med att pengarna är på plats exakt samma tid varje vecka. Det är svårt att leva upp den exaktheten Live! Kanske kan jag hälsa på måndag ena veckan och torsdag nästa. Och 52 besök om året…det är ju ganska så mycket. Är osäker på hur jag ska göra nu…

Mina brukare som har Godeman har haft lite olika system. Jag vill bara säga att jag skulle aldrig skriva på att din HM har fått pengar. Som personal i vår kommun får vi inte det! Vi ska handskas med så lite pengar som möjligt tack och lov.
Matinköp som hemtjänst hjälper till att handla går antingen på ICA-kort eller faktura till den som sköter räkningar. Kommer det räkning i brukarens brevlåda så antingen eftersänder vi den till Gm eller ger den till GM när dennne kommer. Det enda våra brukare behöver är oftast pengar till hårvård, läkarbesök etc men vi brukar oftast ta det vi faktura till GM eller så ber vi GM om pengar genom att vi ringer,
Fickpengar ( de som är i behov av det träffar antingen GM med regelbundenhet eller har ett "tomt" konto i bank med uttagskort till. Då kan vi personal bistå med uttag eller så får brukaren själv gå och ta ut pengar utan inblandning av oss. De som har uttagskort och behöver pengar till hårvård t ex brukar vi ringa GM och få det insatt det belopp som behövs.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
Skulle vara kul att träffa den juristen, mäste jag säga. Helt fel!
Bor din huvudman på äldreboende eller gruppboende? Det är viktigt att veta för att du ska få ett vettigt och korrekt svar.
Jag ska leta upp vad om står i mina papper. Men att du skulle bli ansvarig är inte sant. Enda gången du kan bli skadeståndsskyldig är om du själv försnillar pengar eller om du inte söker de bidrag som din Hm har rätt till. Alltså att du på nåt sätt har "unadnahållit" ersättning från honom. Inget annat..
Hej!
Det här som juristen klurade ut borde ju finnas på papper. Skulle vara trevligt att läsa exakt vad där står. Ska fråga om det finns och hur jag gör när personalen inte vill underteckna kvittot så att det blir deras ansvar. (fullt förståligt)
Det beror ju på vilken personal det är.. Gruppboende, äldrevården eller nåt annat?
Kan personen ha sina pengar själv eller måste det vara personal och i så fall varför?