Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikett: godman
Läst 1207 ggr
BaraLisa
0

Fast med sjuk God man!

Hej!

Jag bifogar meddelandehistoriken i mejl jag skrivit om detta problem. I snart två månader har jag haft ett helvete rent ut sagt med en God man som det faktiskt är något fel på, rent objektivt (säger socionomen i mig). Jag tror inte att hon känner empati och det som kommuniceras fastnar inte. Fatta ödets ironi när man själv är nästan socionom och har koll och hamnar som "brukare" enligt lag där man förväntas vara den sjuka och Gode mannen den "Goda, normala" och där är man fast. Ingen har ju velat tro mig, det har varit det värsta. Det är ju lättare att tycka att jag är "adhd-hysterisk". Men nu har jag fått nog. Hur får jag bort henne ur mitt liv? Kan ÖF behandla ärendet fortare om de vet allt hon har gjort fel? För jag blir ju annars fast med henne tills de hittar en ny och risken finns ju tyvärr att man tycker att jag är "jobbig, som borde vara tacksam". Har ju de erfarenheterna. ÖF svarade i mejlet på bajsnödig-svenska att de bara tar emot allt skriftligt för att utreda det enligt lagen om Förvaltning… Suck. Inte ens mitt gamla PO fick ringa honom, utan var tvungen att skriva…

Hjälp någon? /Lisa, Gävle

EDIT: Jag har tagit bort den bifogade filen pga namn och adresskydd. Åsa /sajtvärd

Med vänliga hälsningar Lisa

[Norum]
0

När du sökte och fick Gm, skickade du med ett läkarutlåtande då? I så fall behöver du ett nytt där det står att du inte behöver en Gm mer.

Att du skulle få förvaltarskap kan inte jag bedömma. Men det är en lång process och inte helt enkel, det används bara i yttersta nödfall och inget man får på en kafferast.

Men viktigast är nog om du har styrkt allt med ett läkarutlåtande?

BaraLisa
0

Byta, menar jag. Jag behöver ju fortfarande samma hjälp. Hon har ju bara stjälpt mig. Förvaltare ska jag inte ha, men hon försökte lura i mig det, "bara då kunde hon hjälpa mig" och "det är ingen stor grej med förvaltare, men tala inte om för nån att du har förvaltare" och så gav hon mig den ansökan för mig att fylla i, fast hon skulle fylla i. Sedan ville hon inte kännas vid detta.

BaraLisa
0

Problemet är att det är sjukt dåligt med GM, iaf här i Gävle men den här kvinnan har förstört mitt liv s¨å nu är jag hellre utan. Jag och Boendestöd, sjukvårdepersonal har haft möten med henne, ringt, tjatat… Hon säger att hon gör saker, lovar. Men inget blir gjort, men jag har ingen insyn. Det enda hon gjorde efter 1,5 månad var att sätta in mina papper i en pärm och frågar mig ibland om jag har fått några pengar. Var skulle jag få dem ifrån?? Hon har inte gjort ngt för att hjälpa mig med ekonomin fast det finns flera möjligheter som vi påtalat. Hennes svar är att "de har telefontid, de var inte där, de sa att du har för dyr hyra". Okej! …

[Norum]
0

Att byta gm är både lätt och svårt.. Den lätta biten är att du helt enkelt skriver ett brev till Öfm om att du vill byta. Den svåra biten är att det kan ta allt från en vecka till hur länge som helst innan det händer nåt. Först måste han ju hitta en gm som vill ta över dig, så att säga. Och gm är ju en bristvara.. :-( 

Att ha förvaltarskap.. Det är hur stort som helst! Förr hette det omyndigförklarande. Har du förvaltare får du gifta dig, rösta i politiska val och ha hand om din habersättning själv. Sen är det stopp.
Du får inte teckna avtal: telefonabb, tidningsprenumeration, hyra lägenhet, köpa medicin på avbetalning… nada! Så visst är det ett stort ingrepp. Det är förvaltaren som bestämmer allt om dig sen i såna fall..

Du har rätt till all insyn som du vill ha! Du kan gå upp till Öfm och begära att se alla papper om dig om du vill. Han kan inte neka dig.

Om du har för dyr hyra för socialen, då har du för stor lägenhet. Om du ensam bor i en 2:a är/brukar det inte vara nåt problem. Har du däremot en 3/4:a själv kan de begära att du flyttar till nåt billigare.

BaraLisa
0

Precis. Men eftersom är ny så har hon ännu inte skickat in nåt till ÖF, inte ens det första man gör efter 2 mån. Vilket skämt, undrar hur hon ska ta sig ur det.

Jag har mkt mer skulder nu än jag hade när hon tillträdde för 2 mån sedan, hon har inte betalt en enda räkning, inte ens skött kontakten med myndigheterna. Jag får inkasso och nya Fogden-krav till MIG fortfarande (hon har inte skickat tillbaka lapparna som man måste till KF så de är här o knackar fast jag tror att hon gör sitt jobb). Hon har skitit i sjukvårds-, Apoteksräkningar, försäkringar mm. Inte ens tagit tag i dem utan låtit dem ligga… Så nu kanske jag inte ens kan få ut nån medicin alls längre pga henne…

Hon BÖRJADE undersöka min ekonomi efter 1,5 månad som GM. Innan dess hade hon inte tittat på papprena, "det är företagen som bestämmer hur det går med din ekonomi". "Jag ska inte se till att du FÅR några pengar", "Jag ska inte följa med någonstans", "God man ska jag kunna vara från mitt kontor"… Jag är också beviljad alla de tre olika punkterna, mitt boendestöd frågade henne om det. Hon visste inte vad det var för något; "Ah, jag vet inte. Det är typ samma".

Igår ringde hon o skrek och var oförskämd för att jag hämtat ut mina glasögon. Hon har ju inte ordnat så att kontona funkar som de ska och hon bryr sig inte ett skit. Jag sa till henne för en månad sedan att jag fått akut sämre syn. Fixade tid hos optikern själv o självklart hämtar jag ut dem, hon bryr sig ju inte. Då får jag skäll, "Jag som ska redovisa det här!". Det finns inget sätt att spärra konton i godmansärenden bla bla. Sen fanns det ju det, jag gör jobbet och hon säger emot…

Jag har en inkomst av aktivitetsstöd som är beroende av att a-kasseavgiften betalas (det skiter hon i) på 5000 kr/mån eftersom jag bara hade halvtidsakassa. 600 kr i bostadsbidrag. Hyra på 4200 med bostadsbidrag alltså. Jag har alltså 800 kr att leva på.

Om det nu är så att jag har för hög hyra, okej. Men det är inte alls brukligt att inte hjälpa mig alls, jag kan inte flytta imorgon liksom.

När jag fick ett påslag på 1000 kr för en räkning på 300 som hon ignorerat, sa hon att "Den tar vi med till kyrkan". (Sista instansen för de som inte har mat typ…)

Jag känner mig rent ut sagt våldtagen. Tack för att ni orkar läsa ;)

[Norum]
0

Jag skulle absolut skriva ner allt och skicka in till Öfm, för detta är fel.

Hyresbidrag ska du väl ha rätt till? Och det ska hon fixa. Hon blir som sagt skadeståndsskyldig om hon inte gör det.. Har du mer skulder nu än innan och det har funnits pengar så får hon nog betala tillbaka det hela till dig.

Du kan även vända dig till Lännstyrelsen som är tillsynsmyndigheten över Öfm. De kan också hjälpa dig..

Det verkar ju inte som att hon har gjort mycket rätt för dig.. Tyvärr är det du själv som måste fixa detta.. Men jag och vi på forumet kan stötta dig. Det kan vi göra! Glad