Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikett: tankar-funderingar
Läst 2160 ggr
Mezzzanina
0

Tillfällig hjälp, vart vänder man sig då?

Hej hej!

Jag råkade ut för en sak för ett tag sedan.Jag skulle läggas in på sjukhus en längre tid och få olika behandlingar.Jag hade ingen under tiden som kunde hjälpa mig med pappersärenden som till exempel att betala min hyra och kolla efter post och liknande.Jag kontakatade då det sociala för att fråga vart jag skulle vända mig för en tillfällig längre hjälp med detta.De svarade att jag kunde få ha en godman.Jag frågade en väninna som jag litade på om hon kunde bli godman,Hon var villig att göra detta.Men så ringde hon upp mig och berättade att om hon tog på sig detta så fick hon kontrollera mina bank konton osv.Och dessutom så vart jag tvungen att be henne om lov ifall jag skulle ta ut mina egna pengar.FörvånadDetta kändes ju inte riktigt kul för mig som enbart behövde tillfällig hjälp, så jag valde bort alternativet godman.Och så fick jag ringa och ordna med så många jag kunde om räkningar och annat.Struligt värre blev det.

Nu undrar jag om ni vet vem man egentligen skall be om denna typen av hjälp om man hamnar i en tillfällig situation som denna?

[Norum]
0

Vilket elände du har råkat ut för! Kan inte ha varit särskilt kul att hamna i den sitsen.. Rynkar på näsan

Att skaffa godman för att du hamnar på sjukhus låter för mig som överkurs, helt onödigt. Visst kan man ha Gm en begränsad tid men..

Jag vill först poängtera en sak: Du behöver INTE be om lov att ta ut dina egna pengar om du har godman! Pengarna är dina och ingen annans. Däremot ska Gm se till så att dina pengar räcker till dina utgifter och se till så att du har mat och kläder..

Nu när du har den turen att du hade en vännina som du litar på, då hade det räckt om du hade skrivit en fullmakt till henne och lämnat in den på banken. Då skriver du helt enkelt att XX har din tillåtelse att ta ut pengar från ditt konto så att det täcker upp för dina räkningar.

Törs inte svära på hur man gör, om det finns särskilda blanketter (vart finns det inte såna?!) eller om det räcker med ett pappaer som du skriver. Kolla med banken till nästa gång..

bertha08
0

Vid fullmakter är det viktigt att skriva giltighetstid och vad fullmakten gäller. Skriver man en allmän fullmakt kan fullmaktsinnehavaren använda sig av det när som så tiden är viktig skriv start och slut tid.

MVH AndreaGlad

[Norum]
0

Ja, man ska vara väldigt noga med hur man skriver en fullmakt. Annars kan det lätt bli fel.

Men det måste ju banken kunna hjälpa till med, tycker jag?

Mezzzanina
0

Tack för råd!Det är förmodligen inte min sista behandling på sjukhus.Det kan ju vara bra att veta hur jag skall göra om det händer igen!

Men då skall jag kolla om fullmakter på banken.

Tack snälla för råd.Det kändes inte som godman var helt rätt i min situation.

Caspia
0

En sån fullmakt gjorde jag och min mamma när jag skulle åka utomlands en längre tid. Man måste båda gå till banken och skaffa fullmakten där för att de ska räkna den som giltlig, det räcker inte att skriva en egen överenskommelse. Åtminstone var det så för mig som har Swedbank.

Envishet och drömmar

[Norum]
0

God man kan ju vara bra att ta till ibland men det kan också vara att slå i en liten nubb coh använda storsläggan. Man ska inte ta i överkant.. :-)

Fullmakt räcker gott en sån gång. Så att prata med banken och kolla vad som behövs till nästa gång (som jag hoppas att du slipper) verkar vara ett bra råd. :-)

Pensionissa
0

Man kan också ordna med autogiro på fasta utgifter som hyra, el, telefon osv Då blir det mindre för din väninna att fixa.

[Norum]
0

*7 Det fungerar ju alldeles utmärkt. :-) Det är många som har det sytemet vet jag..