Godman
Godman får ju ej gå över sin klients huvud, de får ge råd o sin synpunkt, eller hur?
Men då en Godman hela tiden måste fråga Överförmyndaren *är han som delar ut Godmän, ursäkta mina uttryck* om de får göra si eller så. Så undrar jag får Överförmyndaren gå över Godmans klients huvud och bestämma så gör vi fast Klienten ej vill göra det?
Här kan det då kanske röra sig om sälja bostad, hyra ut en Bostadsrätt etc.
Vi pratar om Godman och Inte en förvaltare.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Godemannen bästämmer ingenting! Det är alltid du som har en godman som ska bestämma, särskilt om det gäller att sälja en fastighet.
Det finns undantag men då måste man veta exakt hur situationen ser ut och vilken sjukdomsbilden är..

Fast det är ju också lite luddigt som allt som har med ÖFM att göra.
Jag har inga direkta exempel eftersom jag inte har läst på om detta förutom det som hände min farfar:
Lite kort farmor sjuk och avlider. Farfar har någon typ av alzheimer och efter mycket om och men och många turer hit och dit får han plats på ett äldreboende. Min faster blir då godman för farfar (utan att min pappa får reda på det!). Plötsligt får pappa meddelande från ÖFM att huset är ute till försäljning och att pappa har någonslags förköpsrätt om han är intresserad. Även jag får ett telefonsamtal där någon presenterar sig som ÖFM och undrar om jag vill köpa eller ev. hyra farfars hus. Något som inte alls var akutellt för min del så jag tackade nej. Lite senare åker pappa upp för att hälsa på farfar (och faster med familj). Farfar är mycket arg på min faster som ska sälja hans hus och han ber pappa flera gånger att "flytta hem". Eftersom pappa inte vill flytta till farfars hus så tycker farfar att jag kan flytta dit med barnen. Pappa förklarar att jag inte är intresserad och att barnen nog mår bäst att stanna här i småland.
Innan huset är sålt har farfar hunnit avlida pga av sorg efter farmor (tror jag i alla fall, han blev derprimerad och saknade sin fru så mycket.).
Tilläggas kan att jag mer eller mindre är uppväxt hos farmor och farfar och de har varit mer som mina föärldrar än mina riktiga. Jag är också mycket äldre än mina syskon och min fasters barn så farfar räknade mig lite mer som sitt barn än övriga barnbarn.
Men ÖFM som ringde mig hade haft personlig kontakt med farfar och farfar ville INTE sälja sitt hus som han byggt. Trots alzheimer symtom så var han klar i huvudet när det kom till såna saker. (Egentligen inte alls snurrig mer än vad det gällde vilken dag det var och sånt. Han hade stenkoll på mina barns födelsedagar och skickade kort med hjälp av personal på boendet. Han glömde bort ytligt bekanta och kände inte igen dem, lärde sig inte namnet på personalen etc. Men sån har han alltid varit
liksom hett humör och envishet!)
Ändå togs beslut om försäljning av hans hus. Kan berätta att farfar vägrade prata med faster mer efter det att som han såg det lämnat ut huset till mäklare med avsikt att sälja. När faster kom för att besöka farfar så vägrade han se henne eller prata med henne. Han såg inte ut att lyssna när hon pratade heller. Han frågade personalen vem hon var denna i hans tycke hemska människa så att faster hörde det. (Jag tror ju att det var ett spel från farfars sida, han var nog smartare än vad faster ville ha gällande. Det var också hon som med hjälp av läkarkontakter ordnade intyg på att han hade alzheimer -liknade symtom. I mitt tycke var han bara en gammal farbror vars värld rasade då farmor blev sjuk och i och med det ökade hjälpbehovet och han behövde bo på ett boende. Han var ostadig på benen etc. Kateter pga upprepade urinstopp, hafte flera hjärtinfarkter,lungemfysem etc. Han var dock 89 år…)
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
Om det blir en försäljning utan samtacke så måste det vara en särskild situation.. Skulder, att pengarna inte räcker eller nåt sånt. Annars får man inte gå emot sin huvudman.
Men det är så många som gör fel så man ska väl inte bli förvånad. Jag blir lite mörkrädd när så många godemän inte vet hur dom ska göra. 
#3 Mor har inga skulder, lght köptes kontant ibörjan av 90 talet. Godman säger hon får ej äga den, säger även hon får ej betala dubbla hyror. Jag har ej riktigt fått kläm om vart skon klämmer. Mor vill ej sälja den och jag ger ej heller mitt samtycke för enligt Jurist är jag ju delägare av lghten även om det ej står på köpepapper etc. Detta i o m arvet efter far.. Smartast är att jag flyttar in där, betalar hyran. Nackdel HSB ger bara tillstånd att hyra ut i 1 år sedan kräver de tydligen bostaden ska säljas då de anser lghts innehavaren ej kommer bo i lghten nå mer. Jag tror ej jag hinner betala mina skulder på 1 år möjligen på 2-3 år.
Godman har inget med lägenheten att göra om din mamma klarar av 2 hyror. Om mamma vill behålla den.. Vad säger Öfm?
#5 Det är ÖFM som säger får ej äga den. Men kan ÖFM gå över mors vilja? mor är klar i knoppen. Har ej altzemmers eller parkinsson etc Enda felet är en olidlig smärta i höften.

I min farfars fall fanns det en ganska stor summa pengar på banken och huset hade oljeelding med en granne som "vaktmästare" så det var inga pengaproblem. Farfar hade även en förhållandevis hög pension. Men har min faster fått något i huvudet så ska det ske helst igår. Hon oroade sig för att huset inte skulle gå att sälja sen efter farfars död.
Minns när farfar "rymde" från boendet och lyckades gå till en f d jobbarkompis och låna telefon (farfar bodde bara på korttidsplats på boendet men det förlängdes hela tiden med en månad i taget) och ringa mig på mobilen (då är man inte helt snurrig) och svära över att han inte hade några "egna" pengar. Faster handlade det han behövde tyckte hon men farfar ville handla tidning och godis som han ville själv. Han hade innan ringt till pappa men inte fått tag på honom. Jag rinde boendet (har för över 20 år sen jobbat där…) och fick tag på en i personalen som berättade att de letade efter farfar eftersom han varit borta i över 2 timmar. Han hade bara sagt att han skulle ut en sväng när han gick. Jag förklarade vad farfar sagt och hur han upplevde det och var han var nånstans. Personalen pratade sen med faster och förklarade hur farfar kände, i början var faster väldigt anti och påpekade att risken var att de andra boendena skulle ta farfars pengar p g a demens. Men han fick tillslut löfte om att ha några hundralappar i plånboken.
Ibland är det lite som behövs för att höja livskvalitéen hos människor.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
Anhöriga borde förbjudas att vara godemän! Visst, det finns de som gör ett kanonjobb men.. Allt som oftast blir det bara knas av alltsammans.
Sen skulle det vara obligatoriskt med en kurs för de som tar sina första uppdrag!