Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikettgodman
Läst 2592 ggr
kAJSA74
0

Frågor om Godeman

Hej

Kvinna på 34år jag har själv valt att jag vill ha en Godeman. Jag har lite pyskisk fuktionshinder. Jag har satt mig i skuld hos Kronofogden. och tappat fattningen vad det gäller ekonomin. Nu hade jag möte med den som skall bli min tilltänkta Godeman och jag har lite frågor som jag inte fick reda på då jag valde att ansöka om GM.

* Hon sa att all Post skulle gå till henne att jag sedan att hon sedan skulle sortera ut mina privata brev från brevänner. skall det gå till så?

När jag ansökte om godeman fick jag uppgifter att denna persn skulle hjälpa mig praktiskt att se över ekonomin men inte att denna skulle ha all kontakt med myndigheter osv.

* Kan hon bestämma att jag skall sälja mina hamstrar ?

för att det skulle bli bättre för ekonmin?

Hon sa att funkade inte detta med GM kunde jag få att jag skulle ha en förvaltare. Stämmer det här?

Jag känner lite nu i första hand att jag blir lite omyndig förklarad. Det ända jag vill ha hjälp med är att få ordning på min ekonomiska sitution. Jag är berädd att kämpa för det och se till att mina barn har det bra och får de som de behöver och de har det fått tidigare trotts ekonomiska beskymmer.

Nu känns det lite jobbigt att jag inte skall få min egen post hemskickad till mig. Jag kan ha missförstått de är möjligt. Som sagt gick jag in i detta frivilligt med råd från mina boendestödjare och terapuft. Men det var inte så de förklara detta för mig. Känns som jag inte har nått privatliv utan redovisa varaenda krona.

[Norum]
0

Hej, Kajsa! :-)

Detta låter ju helt förfärligt.. Förvånad

Din godeman får inte på vilkors vis ändra posten utan ditt godännande! Däremot kan du be henna att ordna med nåt som heter "särskild postadress", då kommer räkningarna hem till henne men din egna privata post kommer till dig.
Om du vill kan du ringa till skatteverket och begära att dom skickar den blanketten till dig så vet du ju vad som fylls i. Den kan du fylla i själv om du vill, du har rätt att skriva under alla papper så du gör absolut inget fel. Om du känner dig osäker kan jag hjälpa dig att fylla i den rätt. Det är inte svårt alls.. Glad

Vilka myndigheter är det hon ska ha kontakt med som gör att du känner dig obekväm i den situationen?

Hon kan inte bestämma över dina djur! Absolut inte, men hon kan ha en åsikt. Men hon kan inte tvinga dig till nåt du inte vill.

Att få en förvaltare är ett stort steg och ett stort ingrepp i en människas liv och det ska inte göras på en höft. Det ska mycket till innan man får förvaltare.

Om du vill kan du läsa lite här om hur det är att ha godman.

Det viktigaste och det du ska veta är att det är du som bestämmer! Godemannan har ingen som helst bestämmanderätt över dig! Hon får inte göra ett skvatt egentligen utan ditt tillstånd. Sen gör man ju så klart en massa för att det underlättar rent praktiskt men ska viktiga beslut tas så är beslutet ditt.

Vet inte om detta är det svar du ville ha?

kajsa_karin
0

Om man märker att GM inte går ihop går det att byta eller avbryta då?

kAJSA74
0

Jätte tyack för svaret nu har jag läst på din hemsida. Känner mig mycket tryggare nu.

Jag kan ha missförstått för ofta måste jag ta in sakerna i huvuvet först. Brukar sällan kunna fråga då jag pratar med en person. Hon sa typ om jag inte sammarbetar så kan det bli tal om förvaltare men jag tyckte det var jätte konstigt eftersom jag med min Pyskläkare hade kommit överens om detta. För 1½ år sedan separerade jag från min man så det har varit väldigt mycket.

[Norum]
0

Klart du ska ha din post! Glad Allt annat vore ju dumt, eller hur?

För att få förvaltare krävs det en hel del.. Oftast är det missbrukare, manodepressiva och förståndshandikappade som har det. Då krävs det ett läkarintyg, advokater ska prata med dig och beslut tas i tingsrätten. Det beslutet omprövas 1 gång per år.. Detta är den korta versionen, det är som sagt en ganska omständig resa. Glad

Jag kanske är lite ful nu men jag tror att hon "hotade" med förvaltare för att visa sig på styva linan lite och för att du inte ska "trassla" så mycket.. Jag kan ju ha fel i det men..

Visst kan du byta godman! Men det kan ta tid.. Om jag har förstått det rätt så lämnade du även in ett läkarintyg med din ansökan om gm? Då måste du också ha ett läkarintyg för att avbryta alltsammans.

Sen ska du komma ihåg en sak, här kan du alltid få svar! Skrattande
Så är det nåt du undrar över så bara hojta till… Glad

kAJSA74
0

Tusen tack nu känner jag mig mycket lugnare.

[Norum]
0

Vad bra! Skrattande