Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikett: godman
Läst 3336 ggr
Gullan402
0

Kan man byta örverförmyndare?

Om man är missnöjd med överförmyndaren kan man få byta då?
I detta fall som det gäller är en överförmyndare utsedd till 2 minderåriga barn. (Barnen har även en godeman som i sin tur rapporterar till överförmyndaren)

Det verkar stor skillnad på vad olika överförmyndare ger sitt godkännande till vad det gäller att använda barnens pengar till. (Alltså sånt som kommer barnen till del etc. typ datorinköp, ridläger, ridskola, cykel etc)

Dessa barn har tillsammans en stor summa pengar på banken samt att de är delägare i en gård som bringar inkomster.  (givetvis en massa utgifter också men hitintills har det resulterat i en hel del plus varje år)

Personkemin och mellan barnens godeman och överförmyndare stämmer defininitivt inte alls.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

[Norum]
0

Tyvärr så går inte det. Överförmyndaren är politiskt tillsatt och sitter sin period, 4 år. Blir det maktskifte i kommunen så blir det en ny Öfm, annars är chansen/risken stor att denne sitter kvar i 4 år till.

Det är inte överförmyndaren som är utsedd till barnen, utan en godman. Eller om barnen är underåriga, en förmyndare.

Förmyndaren måste väl ha den tyngden att kunna bestämma själv om barnen ska ha yklar och sånt? Annars verker det lite underligt.. För finns det ska dom användas!

Gullan402
0

I kommunen barnen bor finns ingen "egen" överförmyndare utan den delas med flera kommuner. Alltså inte politiskt tillsatt.

Denna person som är överförmyndare vill inte bevilja något till barnen alls. Det ska sparas till barnen blir myndiga.

Modern som rapporterar till överförmyndaren har försökt att "få loss" pengar till diverse saker till barnen men får hela tiden avslag med motiveringen att barnens mor ska bekosta sådant ur egen ficka.

[Norum]
0

Jaha, det ärmamman som är förmyndare? Ursäkta, då har jag missförstått dig.

Pengarna ska inte alls sparas! I en sån sits skulle jag faktiskt kontakta länsstyrelsen som är tillsyningsmyndighet över överförmyndaren. Kolla med dom, för detta är inte rätt i så fall.

Gullan402
0

Jag har faktiskt grunnat på detta med länstyrelsen men inte kommit mig för riktigt. Ska ta tag i det i morron fm.

Desideria
0

Lycka till!!

LiindaH
0

Lycka till, berätta gärna hur det gick om du vill dvs.
Annars så förstår vi

// Liinda

elize-l
0

Gullan, är det du som är mamman ??

Gullan402
0

#7 stämmer elize-l

elize-l
0

Som du ser i svaren du fått lönar det sig nog för dig att ta strid =)

[Norum]
0

Visst gör det det.. :-)

Är barnens pengar från arvet?

Gullan402
0

Har idag varit i kontakt med först banken för att reda ut en sak med barnens månatliga försäkring, det visade sig att fler har problem med denna överförmyndare.
Pratat med länsstyrelsen i telefon men det fanns ingen anträffbar som har hand om det idag. Men jag ska återkomma, däremot verkade de ha fått klagomål innan så de ska titta närmare på denna överförmyndares arbetssätt.

[Norum]
0

*11 Vad bra! Eller synd.. Jag menar att det är ju bra att det är fler än du som har krångel. :-) Om du förstår.. haha

Kom ihåg att om pengarna kommer från arv så står det uttrykligen i lagen att dom inte ska ha spärr.. Och att det är du som förmyndare som förvaltar dom, ingen annan.

Blir så less på en del Öfm.. Vad jag önskar det var ett yrke och inte en påtvingad sysselsättning för att dom har ett politiskt uppdrag. Skrikandes

elize-l
0

Tycker verkligen att det är märkligt att det inte är ett yrke, skulle ju helst vara en ekonom med juridiska kunskaper =)

[Norum]
0

*13 Kunde inte hålla med dig mer.. :-)

Gullan402
0

#12 Pengarna är arv, det försäkringspengar för att pappan avled i förtid så att säga.

Om jag har förstått det här rätt så skulle dessa försäkringspengar som kom i ett stort belopp till barnen (på varsina konton) hamnat hos mig ifall vi varit skrivna på samma adress. 3 dagar innan det oväntade dödsfallet gick vår flyttningsanmälan igenom hos skattemyndigheten. P g a pappans sjukdom (som han skulle bli återställd ifrån) separerade vi några veckor innan dödsfallet för att barnen skulle få nattro. Från början när han kom hem från sjukhuset så hade jag dygnet-runt jour men sen fick distriktsköterskorna ta nattpasset. Det var bara det att vi vaknade i alla fall…
En annan anledning till separationen var att socialen fått en anonym anmälan om att barnen for illa. De skulle ha kommit skitiga till dagis och skola, vi skulle ha veckogammal disk och aldrig städa…
Både skola och dagis "vittnade" till min fördel att barnen aldrig  varit skitiga. Socialen gjorde hembesök oanmält och fann inget anmärkningsvärt för en barnfamilj. Just när de kom hade barnen "vält" lekrummet och byggt kojor. Någon disk fanns inte för stunden. Däremot tyckte de synd om barnen som fick leva med att pappas omläggningar tog mellan 1-2 timmar och det oftast läckte 4-7 ggr dygn. Samt att de fick nattsömnen splittrad p g a att distriktorna var här och gjorde omläggningar. P g a infektionsrisken samt att pappa var trött så drog vi ned på umgänget drastiskt. Vi hade endast 2 barn här som fick komma hit (grannarnas) i övrigt hade vi lekförbud hemma hos oss.

Jag var nära att gå i väggen fullständigt och detta var droppen med socialen. Jag fick senare papper på att utredningen las ner och att jag var en bra, duktig mamma som alltid satte barnen i främsta rummet en det var efter mannens död, så han hann aldrig se utredningen. Jag och barnens pappa kom överens om att jag och barnen behövde vila och då flyttade vi till en lägenhet. Tyvärr så blev jag ännu tröttare av flytten och vi tillbringade ingen tid i lägenheten knappt mer än sov där.

Jag får inte sköta barnens konton eftersom jag har skulder hos kronofogden.

Sen har båda  barnen ett konto som farmor sätter in vinsten från gården på. Där är det skrivet att gården endast får säljas till farmor eller farbror. Den ekonomin sköter farmor och farbrodern det praktiska. Sen lämnas pappren till LRF-konsult för granskning och deklaration.
Barnen äger halva huset som vi bor i och jag halva huset. Lånet står jag för.(Med borgenär eftersom jag inte har stadig inkomst)

Det som retar mig mest är försäkringspengarna som kom i klumpsumma var avsatta för att jag skulle kunna lösa huslånet och kunna bo kvar i fall att något oförutsett skulle hända. Försäkringen togs i samband med att vi köpte huset 2001 genom Metalls fackförbund. Men dessa pengar ska nu alltså ha överförmyndarspärr och inte få användas förrän barnen blir vuxna…

[Norum]
0

Försäkringspengarna är dina barns och ska INTE ha spärr. Läs lagtexten jag satte ut i denna tråden..

Tycker det verkar vara väldigt virrigt alltsammans… Att du bara orkar! Men du gör det bra..Du ska ha en eloge för det du gör. :-)

elize-l
0

Jag är väldigt dålig insatt i sånna här saker men har du kontaktat en advokat och berättat denna historia. Det kanske går att göra något åt saken. Skulle verkligen önska det, barnen kan ju inte må bra av att din ekonomi rasar och att lämna dom för fosterhemsplacering verkar i mina ögon fullständigt vansinnigt. Ska dom behöva förlora båda sina föräldrar ??. Synd ni inte tänkte på detta innan ni flyttade, vad som hade behövts var att du stod som förmånstagare på försäkringen, vilket är lite konstigt att du inte gjorde med tanke på vad den var avsedd för. Men men lätt att vara efterklok. Men kan ju hoppas att någon i liknande siuation läser här och kan förebygga dina problem =(

Gullan402
0

Jag har nu sökt lite mer på nätet och hittat mycket matnyttig information. Tyvärr så ifrågasatte jag inget i samband med boupptecking etc. Jag trodde att han jag anlitat som bouppteckningsman hade full koll. … Aldrig lita fullt ut på någon har jag insett

Jag ska kontakta en advokat. Ska i morgon ha ett möte med socialkontoret. Få se om de kan hjälpa mig att driva frågan.
Som förmånstagare stod jag… Jag vet med bestämdhet att jag fyllde i blanketten och att han bara skrev under (som vanligt var jag hans ständiga sekreterareGlad). Jag vet med säkerhet att han inte ändrat det!!! Jag blev informerad att finns det barn ärver de.

Men bouppteckningsmannen ordnade med en gode man under bouppteckningen till barnen (Som jag valde, en kvinna som jobbar på banken). Sen anmälde han till överförmyndare och sa att allt skulle gå via överförmyndare. Försäkringspengarna betalades ut till banken, dvs vi fick ingen tillgång till dem innan bouppteckningen var gjord. Efter bouppteckningen var godkänd har jag fått kontobevis där det står överförmyndarspärr samt info.

Men efter att ha tragglat mig igenom ärvdabanken undrar jag om ÖFM överhuvudtaget har nån som helst susning av vad h*n pratar om. Tänk om jag aktivt orkat reda i detta tidigare!!! Jag har pratat hur många gånger som helst i telefon med denna helt otroliga människa. Eftersom vi ansåg att lägenheten var tillfällig tog vi inte med allt. H*n ville sen att jag skulle sälja ALLT i huset och sen lämna in kvitton… Vaddå, ska jag sälja mina och barnens saker? Farmor fick köpa MIN bil (tyvärr stod den på pappan) och sätta in på barnens konto… Bouppteckningsmannen skrev ner värdet på den till 1500:-, den fanns inte ens i hans lista.
När jag nekade till att sälja mina och barnens tillhörigheter krävde h*n inköpskvitton på allt i vårt gemensamma hem… Kan berätta att jag fortfarande inte lämnat in några kvitton och kommer inte att göra det heller. Bouppteckningsmannen fann inget av värde i hemmet och eftersom jag äger 50% sen tidigare ( vi hade ingen bodelning när jag flyttade till lägenheten) så var han helt införstådd med att vi skulle behålla huset och därav allt "löst" som tvättmaskin, frysbox,spadar, verktyg, gräsklippare etc.

Denna ÖFM har till och med frågat hur många träd barnen har!!!
Jag har inte räknat dem. Då frågade ÖFM hur många fotbollsplaner det kunde tänkas vara. Ärligt svarade jag ingen aning och försökte förklara att man mäter i hektar. Till slut var jag vansinnig och slängde på luren, det har skett många gånger.

Direkt i början föreslog (försökte mer eller mindre tvinga mig att godkänna) ÖFM att barnens pengar skulle placeras i aktier!!! Jag anser att jag utsattes för påverkan i sårbart skede, jag är glad att jag orkade stå emot.

[Norum]
0

Jösses! Jag brukar inte ta i så jag spricker men nu jädrans i min låda! Skrikandes Skrikandes

Han har ju inte gjort ett skit rätt! Allt fel, från början till slut. Åh, vad jag önskar att jag finge ta ett snack med den filuren.. grrrrr

Ta kontakt med Länsstyrelsen samt en advokat. Tror faktiskt att du har rätt till hjälp med detta via hemförsäkringen, kolla upp det!

Vad lessen jag blir.. Gråter Stå på dig för du har all rätt i världen. Lagen är glasklar och den kan inte ens den där skojaren komma undan med.

kAJSA74
0

Hej Gullan

Jag vet inte mycket om detta men jag tycker det hela verkar jätte sjukt.

Ville bara säga att du har en söt Hund på dina inlägg.

Har också en svart Labbe