Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikettövriga-insatser
Läst 1570 ggr
LiindaH
0

Gävle stad - Volontär

När jag och sambon flyttade upp hit till skogen så fick vi en Gävle pocket som nya och turister får så man kan läsa lite om staden och få tips på olika saker.

Vi la den på hyllan då, men för några veckor sedan så började jag faktiskt att lus läsa den lite granna bara för skoj skull och hittade en väldigt intressant sak.

Med tanke på rubriken så förstår ni nog vad jag menar.

Gävle kommun har volontär arbetare som åker och träffar folk för att ge social umgänge till dom som behöver, kan även vara att bara gå med någon på stan som smakråd eller spela kort med någon..
Jobba på ett ålderdomshem i cafeterian eller ja, vad som helst.

Jag blev riktigt imponerad och väldigt sugen på att anmäla mig som sådan, men skulle jag passa?
och till vad?
Så blev ju mina tankar, men då får man komma på ett möte och sedan prata om vad man skulle passa som och sedan blir man placerad där efter, iallafall som jag förstod det hela.

Har eran stad också såna här möjligheter?
Jag har då aldrig hört talas om det innan.

Hemsidan.

// Liinda

[Norum]
0

Festligt! Har aldrig hört talas om detta förr.. Men Gävle kan väl inte vara ensam om detta eller?

LiindaH
0

Nej jag tycker inte det jag heller.
Men jag vet inte om Västerås stad har det, men borde nog ha hört något om det tycker jag eftersom jag bodde där i tusen år.
( känns det som )

// Liinda

Atiz
0

Har hört talas om liknande,med possitiva resultat.
Men du behöver inte vara rädd… var bara dig själv, för oftast är det vad som behövs… En helt vanlig människa som står med båda fötterna på jorden och vågar stå för det.

De personer som behöver stöd, har oftast funktionshinder i den sociala kontakten med andra människor… eller behov av ekonomiskt stöd.

Självklart kommer du inte placeras i någon funktion som du inte behärskar.
Dessutom har du stöd/backupp hela tiden.

Atiz / Frivilligarbetare på flera område..

[Norum]
0

Tror jag ska kolla om det finns i min kommun, men jag tror inte det. Men det finns säkert ett behov..