Järnbruk i Fokus
På detta Forum är det tanken att vi gemensamt försöker hitta lite historia om järnbruken i Sverige och om folket som levde där. Allt från koldrängar till disponenter och brukspatroner. Självklart satsar vi också på individforskning som är förknippat med bruken. Välkomna in till Järnbruk iFokus !

Spännande.. Lycka till med sajten
// Liinda
Lycka till! :-) Faktiskt intressant med den sortens historia..

Jätteintressant eftersom min mamma släktforskar och hittat att vi har våra anor i valonsläktet. Invandrade från Belgien på 1600 talet tror jag det var.

Jag har lite dålig koll men jag har "lurat" dit min mamma Tobris och hon kommer nog skriva om sina fynd. Men hon sa något om Älvkarleby eller nåt =)

Jodå - din mamma är medlem hos mig. PM-ade mig om en familj Hybinette som vi gärna hjälper till med. Har precis skickat henne ett PM där jag bad henne lägga in det jag fick i mitt PM under fliken "SÖK SMED och VALLONSLÄKTER" Kommer att underlätta en hel del.
Ha en bra dag!

#5: Endast dom bästa kommer från Älvkarleby 
// Liinda

# vad menar du ??

#8: jag såg något om några som kommit från älvkarleby…
åh jag bor där, dvs endast dom bästa 
// Liinda

Aha ok då fattar jag =) Jo tydligen har jag rötter där för läääääänge sen. Kul du bor där, ligger väl utanför gävle eller nåt va. Se vilken bra koll jag har hahaha

HAHA Yes.. men då är ju du liiiiite bäst du också.
Japp 2-3 mil utanför Gävle, men i Uppsala län
..
Tydligen kännt för Laxfisket här uppe. Men jag har ingen aning.
// Liinda
Jag har faktiskt varit där, för många år sen. :-)

oooh du får komma igen =) kaffe är klart.
// Liinda

Laxfiske får allt vara för mig men däremot har jag varit i gävle och ryckt strömming, skitkul =) Äter dom dock inte. Detta var innan det blev förbjudet att gå ut på kajen.

#15: haha nej inte för mig heller, men det är jäkligt coolt att se dom leka. Såg det för första gången i mitt liv i sommras eller höstas kanske jag ska säga, åh det var en upplevelse. Blev som en liten unge ;P
Otusan.. men strömming.. HUA
// Liinda

Som sagt skitkul att rycka den men någon annan får gärna äta den hihi

hua, jag tror inte jag skulle göra det ;P
// Liinda