Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikettgodman
Läst 1514 ggr
DodeN
0

Är GM rätt för oss?

Hejsan alla här, har en fråga om godman. 

Sambon har Aspergers syndrom och jag har ADHD samt en annan sjukdom som påminner om MS. Vi har i 3års tid försökt styra upp saker kring oss men får inte hjälp någonstans. 

I våras blev det förmycket, min sjukdom gör att jag blir sämre och sämre kognitivt och har redan från början svårt med att hålla i pengar, få in papper, kontakta folk överallt osv. 

Vi vände oss till LSS-handläggare men får nej då vi väntar på utredningar och inte har tillräcklgit med papper. Så i dagsläget har vi hemtjänst 1 gång/vecka som hjälper till med städ. Räkningar och papper kan de inte hjälpa till med, inte heller att ta kontakt med alla myndigheter och hjälpa oss att överklaga mm. 

Vi har kontakt med förstöjningsstöd som i dagsläget ser till att hyran blir betald i tid. Alltid något. Därifrån fick vi tips om personligt ombud, men idag fick vi nej därifrån. De kaninte hjälpa oss. Utan föreslår en godman istället. 

Ingenstans får vi information om vad detta är, vart vi ska vända oss och hur vi ska söka. Jag hittade lite på komunens hemsida men man har bara ett telefonnummer och vi har bägge svårt att prata i telefon med folk. Jag minns inte vad jg ska säga osv. Mycket lättare via mail, så alla våra kontakter med komunen sker via mail eller personliga möten. 

googlade lite och hittade denna sida. Kan någon förklara om en godman kan vara något för oss och hur man gör för att ansöka. 

Vi är bägge myndiga och vill inte blanda in anhöriga osv. Det vi egentligen behöver är boendestöd, men vi får nej från komunen för att få det måste man tillhöra LSS, villket vi i dagsläget inte gör. När alla utredningar är klara så gör vi troligen det men vården drar ju ut på allt i evigheter. Har väntat i 1år på att få papper och det lär ta minst 6mån till. 

Det vi behöver hjälp med är att få in räkningar i tid, lägga upp plan för att pengarna ska räcka hela månaden. SKriva budgetar kan vi men inte följa dem. Ta kontakt med diverse myndigheter, se till att överklagan skrivs och få in dessa. 

Sen ta reda på vad som egentligen gäller vad vi har rätt till och inte, och vad som krävs för att vi ska få hjälp. Nu bollas vi runt överallt. Hemtjänst och SOL kan inte hjälpa oss, de säger att vi har för stora funktionshinder man inte har kunskap om. Lss säger nej pga. att utredningarna inte är klara. 

Vi vill få ordning på saker men utan hjälp utifrån går det inte. Vi har bett alla om hjälp känns det som men ingen tar ansvar. Känns så onödigt att man ska behöva krascha totalt för att få hjälp. Nu när vi är på fötter från en djup depression och börjar kunna leva så får vi inte hjälp. 

som sagt tror ni en godman kan hjälpa till?

[Norum]
0

Hejsan! Efter att ha läst allt vad du har skrivit så skulle jag nog hålla med om att en godman vore en bra ide. Om du vill veta mer ingående om vad det handlar om kan du kika in på min hemsida.  Där har du ca 50 sidor som du kan läsa i lugn och ro. Glad

Att söka om godman är inte svårt. Skriv ett brev bara, med vanliga ord, bara rakt upp och ner. Berätta lite om varför ni vill ha Gm och att ni vill ha det själva. Då behövs det inget läkarintyg, men det kan ni ju skaffa ändå om ni vill. Men det kan ta tid innan det blir en Gm utsedd.. Först ska Överfömyndaren se vilken Gm han har som han tror passar er, sen ska Gm godkänna uppdraget och slutligen ska det klubbas i Tingsrätten. Så det är inget som tar en vecka.. Men någonstans måste man ju börja, eller hur?

Godman ser till att ekonomin flyter på, ordnar de bidrag/ersättningar ni har rätt till, håller kontakt med myndigheter och handläggare och mycket, mycket mer.

Och glöm inte att du alltid kan ställa frågor till oss här! Även om vi inte svarar samma timma så kommer det ett svar.
Och vi är flera stycken som är duktiga på det vi gör.. Glad

Hoppas jag! Oskyldig

Prag
0

Toppinlägg:

Först och främst behöver ni, om vi talar gode män, antingen en god man var eller samma gode man som tar sig an bådas era uppdrag. När det gäller GM-förordnanden är varje uppdrag unikt och det går inte att behandla er två som om ni vore EN huvudman. Följaktligen krävs det var sin separat ansökan när ni söker om godmanskap.

Som jag ser det, baserat enbart på din beskrivning ovan DodeN, kan ni naturligtvis ansöka om god man men det riskerar att antingen inte gå igenom i tingsrätten (nedan TR) eller bli väldigt utdraget. Anledningen till detta är att bristen på gode män är skriande runt om i landet och förordnandet av gode män sker på en behovsbasis, dvs kan du uttrycka dig så klart och redigt som du gör ovan minskar sannolikheten kraftigt för att du i TR får gehör för din ansökan eller, om du får det, hamnar mycket långt ner på Överförmyndarförvaltningens väntelista.

För att beviljas ett godmanskap ska det bedömas att ditt/era behov inte kan täckas av mindre ingripande insatser. Den insats som ligger närmast före godmanskap är förmedling, dvs att socialen betalar dina/era räkningar.

Det du själv skriver ovan, om att ni kan "göra en budget men inte följa den" talar enligt min mening kraftigt emot ett godmanskap. En god man kan inte hindra er från att bryta er budget, lika lite som en förmedlingstjänst kan göra det, detta eftersom ni fortfarande disponerar samtliga era bankkonton och kan ta ut pengar helt fritt. För att förhindra att ni bryter era budgetar skulle behövas att ni båda ansökte om och fick beviljat s k förvaltarskap, dvs att ni ger upp stora delar av er egen rättshandlingsförmåga. På så vis hindras ni från att ta ut pengar från era egna konton.

Nu tror jag inte att detta är något du/ni vill då det är en tämligen ingripande insats och även om det vore så är det i praktiken omöjligt att få igenom ett förvaltarskap som första åtgärd efter förmedling.

Det verkar ju snarast som du själv säger, att det ni behöver är i första hand mera vårdande insatser, och då är ju inte god man rätt väg att gå. Bostöd i kombination med förmedling skulle kanske vara det bästa.

Underlaget för min bedömning är dock alldeles för litet här egentligen, så du/ni bör ju höra er för med er lokala överförmyndare för att få information om situationen just i er kommun. I Göteborg är väntetiden på en god man, från det att din ansökan gått igenom TR, just nu ca 1,5 år.

Som Skruttis sa, tveka inte att ställa frågor till oss här inne.

Friida
0

Hej DodeN!

Tycker absolut att Godman låter som något för er!

Förmedling låter också bra vad gäller ekonomin, men då det verkar som ni kan behöva lite mer stöd med ansökningar om annan hjälp osv så tror jag ändå att Godman är bättre för er.

Sen vet inte jag hur det fungerar om man kanske har någon egen att föreslå - om ni nu har det, kanske någon väns godeman kan åta sig er också…

Ansök iallfall om Godman, skulle situationen vara annorlunda när det väl är färdigbehandlat så kan man ju alltid tacka nej då!

Kämpa på så ska du se att det ordnar sig!

DodeN
0

Hejsan, tänkte uppdatera lite.

Vi har fortfarande inte fått något boendestöd eller liknande från komunen men personligt ombud som vi varit i kontakt med till och från i ett år har nu bestämt att de ska kolla på vårat ärende om de kan hjälpa till.

Neurospykiatriska funktionshinder är inte riktigt den kategori diagnoser som de jobbar med, men de gjorde ett undantag och igår träffade vi PO.

Var ett kanonbra möte och nu ska alla fundera så får vi se om vi kan få lite hjälp. I så fall så kan de hjälpa oss med en ansökan om god man och följa upp den och sen kolla vad som krävs för att vi kanske kan få LSS. Så vi hoppas att PO vill ochkan hjälpa oss vidare.

[Norum]
0

Vad bra att mötet gick bra! :-) Skön känsla när allt sånt funkar som det ska..

Kanonbra att ni får hjälp med att ansöka om godman. Kom ihåg bara att inte krångla till det. Skriv ett brev rakt upp och ner bara, tala om vad ni vill ha hjälp med. Eftersom ni ansöker själva så behöver ni inte heller ha ett läkarintyg.