Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikettgodman
Läst 1744 ggr
Anders45
0

God man

Hej!
Jag har varit arbetslös i en hel del år och är f.n sjukskriven,men får ingen ersättning av Fk.
Jag har uppdrag som besökare till häktes och anstalt för Röda Korset.
Har viss juridisk utbildning,men ej direkt praktiserat detta.
Jag skulle kunna tänka mig att ta uppdrag som GM, men undrar om jag kan bli godkänd då det tyvärr finns Bet.anm, eftersom jag varit utan inkomst under lång tid. Och de sparade medeln inte alltid har räckt.
Men eftersom jag är godkänd av Kriminalvården och jag har förutsättningar att arbeta hemifrån med lättare arbete och tider som jag själv rår över så tänkte jag på olika uppdrag.Jag förstår behovet är stort efter att ha pratat med en hel del intagna.
Jag kommer aldrig till att kunna återgå till vanligt arbete mer då det är KOL (har ej rökt) som bl.a är problemet och jag fick fel behandling i flera år innan det blev rätt medicin.
Är det någon som har svar, eller stött på problemet på detta?
I övrigt måste jag säga att sidorna ger mycket information.
Jag bidrager gärna med kundskap om jag får uppdrag.

[Norum]
0

Svårt att säga.. Man får ju inte ha betalningsanmärknngar heter det men samtidigt så beror det lite på vad det är för slags skulder. Det är lite dubbelmoral över det hela…

Å andra sidan så har du redan uppdrag så.. Godemän behövs alltid! Det fattas SÅ många i alla kommuner, det vet jag. Om jag vore du skulle jag ta kontakt med Överförmyndaren och prata lite.

Kanske beror det lite på hur stora skulderna är också.. Svårt att säga.

Sara
0

Jag har oxå funderat lite på det där med betalningsanmärkningar.

Även om jag har betalningsanmärkningar (pga att jag blev sjuk) så skulle jag ju inte missköta min klients ekonomi.

Betalningsanmärkningar = oärlighet är ju inte det samma.

Sara

[Norum]
0

*2 Nä, det är inte så dom tänker. Men om du inte kan sköta din ekonomi, hur ska du då kunna ta hand om en huvudman som kanske lever på gränsen eller det motsatta, har 5 miljoner på kontot?

Med dom pengarna kan det vara "frestande" att fixa både det ena och det andra..

Det är inte dig som person dom har nåt emot, det är erfarenhetena som styr. Gissa hur många godemän som har misskött sig, just pga detta? Skrikandes

Desideria
0

Kan nog bli svårt är jag rädd! Men det skadar ju aldrig att ringa och höra sig för.

Lycka till!

Sara
0

# 3 Jo det är klart.

Sara