Aktivitetsersättning
På försäkringskassas sida står det bl.a så här om aktivitetsersättning.
Hur stor är ersättningen?
Aktivitetsersättning kan vara inkomstrelaterad eller i form av garantiersättning. Garantiersättning får du om du har haft låga inkomster eller inga inkomster alls.
Min fråga är hur hög garantiersättningn är?
Min dotter fick ca 8000 i månaden och nu säger de: Oooops! Vi har nog dragit för lite skatt! så nu får hon helt plötsligt ca 5000 i månaden istället trots att hon blivit lovad och garanterad den högre summan flera gånger både från Fk, LSS och NP-enheten.
Är detta verkligen rätt och riktigt?
Drar dom 3000 kr i mer skatt?? Bara så där?
Det kan inte vara möjligt… 
Vad är NP-enhet för nåt?
NP= neuropsyk
Det måste ju ha kommit nåt slags beslut på det här.. Jag skulle absolut överklaga.
Vad anger dom för skäl att dra 3000 kr till i månaden? Tvivlar på att dom kan ändra beslut lite hur som helst… Det måste ligga nåt mer bakom..
Jag fattar ingenting själv tyvärr. Om det hade sagt att de hade dragit för lite skatt från början och var tvugna att rätta till detta denna månade hade jag kunnat förstå, men nu ska hon alltid hädanefter få 3000 kr mindre varje månad.
Jag får nog ta och titta på hennes papper innan jag vet mer
Både hon och jag skulle behöva varsin godman
Jag har i många år haft och har förtidspension. Fick idag brev från försäkringskassan att de dragit för lite skatt förra månaden och reglerar det nu. Visserligen några hundra, men jag har ju inte inkomst från något annat ställe. Vet inte höger vad vänsterhand gör?
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
Jag tycker att detta låter väldigt, väldigt märkligt.. Jag skulle nog begära ut kopior på alla papper som kassan har till sitt underlag och sen gå igenom dom jättenoga.
Men eftersom det är ett buslut så har hon ju all rätt i världen att överklaga, det brukar vara en tidsbegränsad period man kan göra det på. Typ 3 månader eller nåt..
Ok, tackar för alla tips. Jag ska prata lite med dottern idag så får vi se hur vi kommer vidare 
Nåt måste ni ju göra.. Orimligt att det sjunker som en sten bara så där. Är det 3000 i skatt eller har dom sänkt själva ersättningen? Har dom dragit den retroatiktivt eller.. Utan att se papperen är detju omöjligt att veta hur dom har tänkt.
Men en sak vet jag; Typiskt kassan! 

Oj, men FK får man bråka otroligt med.
Jag hoppas att det löser sig.
// Liinda
Ja, jag hoppas oxå det löser sig. Får väl ta dotterns papper och försöka lösa det medans hon åker utomlands 
På tal om FK, såg ni debatten igår på tv?
*10 Nä, vad var det för debatt?
#11 Om hur illa FK behandlar sjuka människor. Det kanske kommer i repris? Jag såg inte hela tyvärr eftersom jag bara råkade zappa på fjärren då jag upptäckte programmet
Vilken kanal var det på? Skulle vara intressant att se…
Det borde vara en lag mot att behandla folk som dom gör. 
Tycker man hör och läser nåt skit varje dag…
Det var på 1:an eller 2:an med Janne Josefsson.
Håller med om att FK:s behandlig av sina klienter är totalt oacceptabelt.
Det tyckte oxå en MASSA folk som var med i debatten. Bl.a en politiker och en cancersjuk kvinna som hade blivit så dumt bemött att man tappade hakan
Dom ÄR inte kloka, det är bara att konstatera. det är så fyrkantigt alltsammans så man undrar ju hur dom bara kan få till det så urbota dumt.. 
Jag håller med! De verkar bara ha en massa sågspån innanför pannbenet
Skulle faktiskt vara kul att se de lagar dom stöder sig på, och sen jämföra med deras tolkning av den.
För det kan ju bara inte vara meningen att det ska vara på detta vis? 
Nä, det verkar inte vara många som tror det är rätt det de håller på med och jag är en av dom. Läste att FK:s läkare tjänar 5000 spänn på varje utlåtande av en patient. Kan läkaren verklligen vara helt ärligt och göra det han borde för patienten och inte för FK?
Nu minns jag inte om läkaren bara tjänade 5000 på varje patient han får bort från FK eller ej, men vad fanken, ska man säga åt en cacersjuk patient som snart ska mista sitt liv att hon är fullt arbetsför
Jag blir så trött.. 
Om dom själva vaknar i morgon och är sjuka… Nästan så man önskar.. Är jag dum då?
Nä, du är inte dum. Jag har oxå tänkt i de banorna. Det verkar tyvärr vara helt klart att man först själv måste sitta i "skiten" innan man kan sätta sig in i en annan människas problem eller smärta för att överhuvudtaget kunna förstå lite. Tyvärr 
Jag fattar inte varför empatin och medmänskligheten har försvunnit?! Hur har det kunnat bli så här? Sköt dig själv och skit i andra.. det varar vara det som gäller.
Ja, det är hemskt så egotrippad världen har blivit. Det är inte konstigt att så ånga mår dåligt. Stackars våra barn och barnbarn som ska tvingas leva i detta.
"sköt dig själv och skit i alla andra" har jag hört många vuxna säga till sina barn.
Jag är precis tvärtom "sköt om alla andra och skit i dig själv"