Giftermål
En fråga kom upp på mitt jobb, om man har förvaltare, får man inte då gifta sig utan godkännade?
Det var tydligen två psykiskt sjuka som nekades av prästen(!!!) att gifta sig….. vet inte hur det gick sen, men märkte att det för mig inte var så självklart svar… ett giftermål innebär ju rättslig påverkan. Samtidigt - ska man inte få gifta sig för att man är psykiskt sjuk?
Visst får man gifta sig. Finns inget som hindrar det.
Varför skulle prästen lägga sig i det? Jag hade bytt präst..
Hur blev det då? Gifte dom sig aldrig?

Men är det så enkelt? säg att din huvudman är väldigt rik…den andre partnern fattig som en lus, gifter de sig så blir din huvudman av med hälften vid en ev skilsmässa…. som kanske sker efter ett kort tag… kanske är den andre parten inte så sjuk utan beräknande…. Kanske blir släkten skitförbannad på dig - du har inte tillvaratagit hm´s intressen….
Vet tyvärr inte hur det gick, glömde fråga.. ska fråga nästa gång jag träffar henne (det var en tim. vik. som berättade)
Så enkelt är det.. Har man förvaltarskap får man gifta sig, rösta i politiska val och ha hand om sina pengar själv om dom kommer från habersättning (dagcenter tex) eller arv.
Skulle det vara mycket pengar inblandade så kan ju äktenskapsord skrivas.. Då har den fattiga lusen inget att hämta, eller hur? 
Skulle vara kul att veta hur det gick för dessa två.. 

Japp håller med Åsa - s¨är det. Giftemål kan förvaltaren inte hindra.
*4 Sen kan ju förvaltaren bli skitsur..
men det är ju en annan historia.. haha
Vet att det förekommer att de nekas. Även förståndshandikappade nekas giftermål. Ibland blir de tvångssteriliserade innan. Hemskt egentligen.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
*6 Det blir dom väl inte i dagens läge??

Nej sån hör dåtid till. Idag görs inga tvångssteriliseringar. Inga lobotomier heller =)
*8 Tur det. Höll på att få skrämselhicka!
Men är du säker på det sista? 

Hahaha japp =)
Det händer idag. Jag bodde för några år sedan bredvid ett hem med förståndshandikappade. De hälsade ofta på mina hundar och vi kom att prata med dem. De var jätteledsna en dag och då frågade jag vad som hänt. Då svarade kvinnan att de inte fick gifta sig förrän de hade steriliserat sig.
Detta är bara 5 år sedan. Så jag tror nog att det fortfarande händer i tysthet istället.
Väl mött, Tatsja

Enligt svansk lag förbjudet att tvångssterilisera någon sen kanske övertalning förekommer det vet jag inget om.
#12 Tror det var både läkare och personal på hemmet som utövade påtryckning.
Väl mött, Tatsja

Huuu det ger mig rysningar. En av mina farbröder blev tvångssteriliserad under den där hemsta epoken. Ett grymt övergrepp. I dag finns det ju andra vägar att gå med p- sprutor och liknande.

Ja stelirisering är inte alls nödvändigt. Dessutom visste inte jag att det blir barn bara för att man gifter sig. Borde inte skydd skaffats långt tidigare.
Det blev aldrig något krav innan de gifte sig, ändå sov de i samma rum. Men bara för att de ville gifta sig, så kom kravet om sterilisering. Tydligen tror en del att äktenskap ger barn. Jag trodde i min enfald att man kunde bli det innan, men jag har väl fel
OBS! Ironi
Väl mött, Tatsja
*14 Stackarn! Vilket sabla slöseri med människoliv.. Tänk att en del tror sig stå över andra människor!