Inköp på Ikea!
Jag skall handla över Internet en del varor till en av mina Hm (förvaltarskap). Hon har inget eget bankkort. Nu till min fråga. Kan jag föra över pengar från hennes konto till mitt eget konto och betala hennes beställning den vägen?
Nej o nej! Du betalar via en postväxel.. Du går helt enkelt till banken, för över hennes pengar till en postväxel och betalar chauffören vid leverans.
Hur bor hon? I ett gruppboende kan personalen ha den inlåst i kassaskåpet eller om du kan passa tden när lastbilen kommer.

Jaså är det så det fungerar? Enligt dem på Ikea så var det lättast att göra som jag skrev ovan - men vad vet dom? Skall kolla med dem om postväxel!!

Ringde dem igen nu. De gade tagit bord detta med postväxel till chaffören from september - så det var ju synd. Men jag kunde åka till butiken och betala direkt där med ordernummret - så det får väl bli den varianten då.
Tack Åsa än en gång för prima råd!
Har dom tagit bort postväxeln? Varför då?? Det var ju ett suveränt system.. Jag handlade för nästan 20000 till min Hm och betalade med en sån. Fast det är ju i och för sig nästan 1 år sen.
Jag har också ett betalkort som är knutit till "mitt"konto för större inköp. Då syns det ju direkt på kontoutdraget. Och tillsammans med kvittot duger det fint till redovisningen..

Ja, det hade visst tagit bort det systemet bara för arr chaffören inte skulle behöva hantera kontanter. Det var ju synd för det hade ju varit praktiskt. Jag har inget betalkort knutet till "mitt" konto så då blir det ju lite besvärligare, så det blir att bege sig till butiken och betala, men det funkar ju det med.
Alla sätt är ju bra, utom de dåliga.. haha