Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikettgodman
Läst 3922 ggr
Desideria
0

Boendestödjare

Är god man för en person som har hjälp av boendestödjare. Jag undrar hur mycket man kan kräva av dessa. Min huvudman har näst intill obefintligt privat nätverk och alltså ingen som kan hjälpa till med olika saker. Vad gör man om boendestödet inte räcker till som hjälp?

[Norum]
0

Boendestödet ska ju vara "en spark därbak" :-)

Här i kommunen gör de lite av varje. Handlar mat och kläder, städar, bäddar rent, går på apoteket och lite av varje, beror på vad som behövs.

Är det nåt särskilt du tänker på?

Desideria
0

Jo man jag har också uppfattat det som "en spark där bak" men min HM är inte så lätt att sparka igång, vilket leder till att det fort blir oordning runt henne. Hon har svårt att klara det vardagliga så som diskning. Det är väl inte meningen att boendestödjarna skall vara som hemtjänsten? Att de skall diska, städa osv medans HM tittar på?

[Norum]
0

De ska se till så att din Hm gör det som behövs. Kräver Hm mer så får hon/han beställa städtjänst om det är det som behövs.

Boendestödjare ska ju så att säga motivera din Hm till att diska och städa.

Det kan vara lurigt sånt där… Jag hade en Hm som vill titta på när när boendestödjarna städade kattlådan, diskade, dammsög och tvättade.Det slutade med att hon nästan blev utan hjälp… Men till slut så löste det sig till en viss del… Om personalen tex diskade så skulle hon bädda rent och dammsuga samt ta hand om kattlådan. Det fungerade faktiskt.. Personalen gjorde inte SÅ mycket men fick massor tillbaka, eller vad man ska kalla det.

Såg att du hade skrivit ditt inlägg 21.08.. Då kom jag inte ens ut på iFokus.. :-(  Segt som attan på kvällarna….

Desideria
0

Ja det är minst sagt kenpigt!

Det är aldrig direkt segt för mig att komma ut på iFokus. Knepigt!

[Norum]
0

Vad gör personalen då och vad vill din Hm att dom gör?

Ibland behövs ju faktiskt hemtjänst också som ett kompliment tilld et hela.

GuDo
0

Vad boendestödet ska göra borde framgå av biståndsbeslutet. Om klienten och boendestödet inte kan komma överens kan man säkert be biståndshandläggaren att konkretisera beslutet (som kan innehålla ganska övergripande mål t.ex. att bryta social isolering osv) eller förhandla med klienten runt ett avtal. Jag tror att boendestödets inställning till sina arbetsuppgifter beror på vilken kommun och till och med vilken boendestödjare man frågar

Jag jobbar själv som boendestödjare men är samtidigt god man. Vår boendestödsgrupp försöker att arbeta med "händerna bakom ryggen" så långt det går, dvs att klienten får göra så mycket som möjligt. Ibland leder detta till konflikter med klienten själv, anhöriga, gode män mfl. som tycker att vi gör för lite. Vad som är rätt i den specifika situationen är väldigt svårt att avgöra.

elize-l
0

Fick veta här om dagen att en brukare inte har någon skyldighet att visa upp sitt beslut vilket jag tycker är konstigt. Hur ska man veta vad man ska utföra om man inte får se beslutet =(

GuDo
0

Beslutet skickas direkt till bostödsgruppen av biståndshandläggaren. Skulle boendestödet inte få ett beslut finns det ju ingen anledning att överhuvudtaget hjälpa klienten.

elize-l
0

Olika regeler kanske gäller för boendestödjare och personliga assistenter. Min chef (chef över assitenterna i denna kommunen) sa att brukaren inte är skyldig att uppvisa beslutet och hon får dom inte. Hon får bara veta hur många timmar en brukare är beviljad men inte till vad.

GuDo
0

Det låter väldigt märkligt! Givetvis måste assistenten veta vad beslutet går ut på. Som du säger är det ju omöjligt att göra sitt jobb om sådan grundläggande information saknas. Hur motiverar biståndshandläggaren att hon/han inte skickar sitt beslut till assistansen?

I bostödet där jag jobbar får vi alltid ett beslut som innefattar personens diagnos, levnadshistoria, egna önskemål, själva beslutet etc. Därefter kontaktar vi klienten och gör en överenskommelse om hur bostödet (utifrån biståndsbeslutet) ska genomföras. Dessutom har vi kontinuerlig kontakt med handläggaren i olika frågor.

elize-l
0

Håler med dig om att det är märkligt. Påtalade till min chef att hur ska jag kunna gör ett bra jobb om jag inte vet vad jag ska göra. Hon hade inget bra svar, fär som sagt bara veta antalet beviljade timmar. Kan ha med stycket i lagtexten där det står att brukaren själv få bestämma över sin assistans….kanske. Jag vet faktiskt inte säkert

[Norum]
0

*11 Jag som godman har ju rätt att få beslutet.. Har en hel drös med såna här hemma. Varför skulle då du inte få veta?

Det måste ju finnas en regel eller ett beslut på varför, menar jag. Det är väl inget som din chef kan bestämma själv?

elize-l
0

Du har dom troligen för att du är GM och brukaren inte kan föra sin egen talan =) Nej då hon har inte hittat på det själv, hon får inte heller besluten bara antal timmar. Besluten går till brukarna ( detta gäller dom som kan föra sin egen talan) som sen inte är skyldiga att visa upp dom.

Ut förda assistent timmar ska numer skrivas på av brukaren men kan brukaren inte göra det själv går det oxå till GM

[Norum]
0

*13 Jo tack, jag vet. Det dimper ner ett kuvert i månaden här som jag ska skriva under på med heder och samvete.

Jag vet väl inte hur assistenterna jobbar så exakt på minuten heller.. Men jag sätter en kråka och alla är nöjda och glada.

Tror jag ska ta % från assarnas löner.. Nekas jag, ingen signatur! Tungan ute

Desideria
0

#14 Bra ide Skruttis!!

Nej, det är inte lätt det där med att veta vad boendestödet skall göra och inte. Att man skall arbeta "med händerna på ryggen" som GuDo skriver, tycker jag är helt rätt, så länge det fungerar. Men i min Hm lägenhet ser det förskräkligt ut ibland och då tycker jag att det har gått förlångt. Om Hm inte pga sin diagnos klarar de dagliga sysslorna så blir det ju fel. Jag fundera därför på om Hm behöver mer hjälp, exempelvis i form av hemtjänst eller en ändring i biståndsbeslutet?

Friida
0

Vissa biståndshandläggare förstår inte heller skillnaden på boendestöd och hemtjänst… En del brukare vill hellre ha boendestöd för det är gratis för dem medan hemtjänsten kostar pengar.

Men givetvis är det så att kan inte brukaren vara med och städa så är det ju hemtjänst som gäller, som det är för alla andra…

bertha08
0

Jag arbetar inom funktionshinderområdet. Finne en del frågor man bör ställa sig

Vad finns det för beslut i biståndet boendestödet ska utföra. Hur många timmar vecka/månad.

Det är svåra etiska frågor när man tycker att en lgh ser för dj-g ut. Vem ger oss rätten att bestämma hur det ska se ut i någon annans liv eller lgh. Min huvudman fick sin lägenhet tvångsstädad innan jul på grund av att andra bestämt att det var smutsigt och stökigt, nu var det det jag var där flera gånger. HD blev orolig och mådde sämre av att det gick in personer o röjde i hennes hem. Slutade med att HD grät o var ledsen. Då gick jag in och sa att nu är det bra gå ut här ifrån. Nu arbetar bostödet med motivation att HD ska plocka undan så mycket som möjligt själv.

Jag tycker att vi  måste hålla våra personliga värderingar för oss själv mer än vad man gör idag. Mitt sunda förnuft är inte lika med andras sunda förnuft.

[Norum]
0

*17 Håller med dig där! Jag hade en Hm som fick tvångsstädat men det var pga sanitära orsaker. H*n hade djur och både h*n och djuren levde bokstavligen i skiten. Riktigt äckligt.. Urk..

Men "bara" för att det är stökigt.. Någonstans måste ju gränsen dras men man måste vara försiktigt, för hur det än är så är det någons hem.

bertha08
0

Exakt, risken är att man kränker en person Och enligt målen för Lss så är personens rätt till ett gott liv lika mycket som dig o mig. Det finns många "normala" (tolka inte in något nu det blir bara tydligare att skriva så här).Som har det stökigt och smutsigt och inte får de städat mot sin vilja. Bara för att brukaren/HM tillhör en personkrets som det heter så betyder inte det att vi får kranka deras integritet hur som helst.

vi som är aktiva inom Godmanskap, boendestödjare, ledare, habass du väljer själv har en stor makt över andra människor som är i en beroendeställning till oss och den ska vi inte missbruka.Mina egna värderingar får jag lämna hemma när jag är med dem i deras liv.

[Norum]
0

*19 Har du sett det där städprogrammet på tv? Två kvinnor letar och finner allsköns snusk i kök och badrum. Finns ingenstans att gå för allt stök.. DÄR skulle det behövas tvångsåtgärder! Förvånad

Jag anses väl som "normal"men härom dagen drog jag fram spisen.. Skulle jag aldrig ha gjort.. Skäms Som jag skämdes! Ändå var det ju ingen som såg det (mer än gubben) Den kommer jag absolut att skura bakom oftare.. bläää

bertha08
0

Du ska se mina fönster och under tvättmaskinen. skillnaden är att jag kan göra det när jag vill och när ingen annan vill. :)Obestämdeller?

[Norum]
0

*21 Japp! Glad

Desideria
0

Japp, jag håller med … tvångsstädning i absoluta nödfall. Men det finns ju också något som heter människovärdighet. Min Hm hade innan sjukdomsutbrottet ett pedantstädat hem. Nu kan hon ej längre leva så pga sin psykiska sjukdom. Därför tycket jag det är viktigt att hon får den hjälp hon behöver och att inte hemmet förfaller…

[Norum]
0

Visst ska man ha den hjälp man behöver, det är ju självklart.

Men att tvångsstäda tycker jag låter lite hårt. Det ska nog bara göras om det är riktigt, riktigt illa. Men gränsen kan vara hårfin, det kan ju kännas kränkande att någon är i mina saker..