Hyreskontrakt..
Var i dag i kontakt med den lokala bostadförmedlingen med anledning av att min Hm som jag är förvaltare för har fått en hyreslägenhet. Enligt dem så skulle jag (eftersom jag är förvaltare) stå för kontraktet. Detta låter ju helt sjukt tycker jag. Vad händer om en ny förvaltare tillsätts osv. Hm måste ju själv stå för kontraktet. Jag kan ju inte bli personligt skyldig om Hm inte sköter lägenheten osv.
Har någon erfarenhet av detta?? Behöver råd!!
Du ska inte stå för kontarktet. Hur i hela friden kan dom tro det??
Din hm får ingå avtal via dig så att säga, så det ska inte vara nåt problem alls.
Vad ger dom för skäl till de här? Att du är förvaltare räcker ju inte som orsak menar jag..
Glömde… 
Din hm:s namn ska stå som kontraktsinehavare men sen ska/bör du som förvaltare skriva under.
På så sätt står h*n för sin egen lägenhet och du som förvaltare har godkänt det.
Då blir det rätt! 

Ja just så tyckte jag också. Blev så paff när han ringde så jag kunde inte tänka klart. Han sa bara att kontraktet skulle stå på mig och att om Hm blir vräkt eller liknande så blir det ju så att säga jag som blir vräkt. Tror att han är osäker på min Hm och inte vill att jag hon skall stå för kontraktet - och försöker dra en rövare så att säga.
Skall ringa upp dem imorgon och säga dem ett sannningens ord.
Tack Skruttis!!
Ha! Buss på bara! Grrrr 
Skulle dom tjafsa mycket kan du ju alltid "hota" med överfömyndaren. Att då får minsann han ringa till han på bostadsbolaget och klargöra saker och ting… Sällan dom bråkar med en Öfm! 
Lycka till! Och tala om hur det går… 

Japp det skall jag göra!!!

Hej hej idag har jag varit i kontakt med bostadsbolaget igen!!
Sa dem ett sanningens ord som sagt så allt ordnar sig, men det är skrämmande tycker jag hur dåligt pålästa många är om detta med god man och förvaltarskap. De verkar inte förstå allt hur det fungerar. Likaså när man besöker olika banker för Hm räkning så kan man bli skrämmande illla bemött, nästan misstänkliggjord kan jag uppfatta det som ibland. Tycker i det stora hela att många bankanställda har svårt att betrakta oss som kunder, som de skall vara rädda om.
*6 Vad sa dom då? Får din hm stå på kontraktet nu då?
Tror dom stoppar huvudet i sanden mycjet för att dom ska skydda sig själva. Dom har ju samma skydd i alla fall men det tror dom inte..
Banker däremot har jag aldrig haft nåt problem med. Inte en gång.Peppar peppar

Japp Hm står på kontraktet och jag skriver under…
Skönt att det löste sig utan större fight. Jag tror också att de är rädda för att få "fel" hyresgäst, men det har svårt att neka om personen inte har skulder eller störningar dokumenterade.
Gott att du inte har haft problem med banker. Den yngre generationen bankanställda brukar funka bättre, men det finns en del gamla rävar som är lite besvärliga, ha ha. Kanske beror på att de ser mig som en liten flicksnärta och inte den typiske GM/FL.
Bra att det löste sig! 
Hur är den typiske godemannen då? *nyfiken*

He, he … ja vanligtvis äldre än mig i alla fall…