Massa massa rosor till mitt PO!
Har en en gång besökt mitt personliga ombud, den här gången för att få hjälp med överklagan på avslag på ansökan om aktivitetsersättning. Hon fixade inte bara det utan lyckades även leta fram vad mina läkare inte kunnat komma på alls. Jag vill inte medicinera min adhd och hat frågat efter alternativ, läkarna säger att inget finns men mitt PO tipsade mig om coaching och det verkar jättebra!
http://www.frosunda.se/templates/Page.aspx?id=4335
Varje gång jag går därifrån har hon lärt mig något, hjälpt mig med något och oftast också gett mig tips på saker jag inte ens visste fanns!

Oj vad kul att få läsa om PO. Du kan säkert svara på lite frågor =) Hur eller hos vem ansöker man om en sån. Hur utses ett PO och vad är meningen hon ska hjälpa dig med =)

Jättekul oxå att du verkar trivas så bra med ditt PO 

#1 Vi har pratat om det någon gång tidigare här inne och kommit fram till att det verkar vara lite olika syn på vad ett Po gör och olika sätt för att få tag på dom men jag kan ju berätta hur det fungerat för mig.
Jag behövde hjälp att få ut mina journaler för ett och ett halvt år sedan och fick tips av en kompis om att prata med ett personligt ombud. Han var även snäll och fixade fram en mailadress åt mig (tror dom fanns på stadsdelens hemsida, i stockholm då). Så för mig var det bara att höra av mig och fråga om hon kunde hjälpa mig och jag har för mig att jag fick en tid två veckor senare ungefär. Jättebra, snabbt och smidigt. Vet att många kommuner har groteska köer till sina PO:n.
Enligt stockholms stads hemsida är det detta som är tanken att ett personligt ombud ska göra:
"Personligt ombud är en stödinsats för personer med psykisk funktionsnedsättning. Målet med stödet är att den psykiskt funktionsnedsatte ska kunna leva ett mer självständigt liv, med möjlighet att ta del av samhällets utbud av vård, stöd och service.
I Stockholm finns flera personliga ombud. Deras uppdrag är att samordna de insatser som ger personer med psykisk funktionsnedsättning möjlighet till ökad livskvalitet och ett självständigare liv. För information om och personliga ombud, kontakta din stadsdelsförvaltning."
Det jag har fått hjälp med är bland annat att få ut journalerna, ha kontakt med försäkringskassan när jag inte orkar förstå vad dom vill eller inte orkar jaga dom och försöka få det jag ska ha. Hon har även puschat på för att jag skulle få min neuropsykiatriska utredning snabbare och hittade pengar jag skulle få genom någon försäkring jag hade på jobbet. Sen har jag fått lite tips om olika saker som då coaching tillexempel. Kort sagt, min hjälp i kontakten med myndigheter och organisationer och vård som jag behöver hjälp ifrån eller på annat sätt är beroende av.

Aha ok, tack för informationen, jätteintressant. Ska söka på denna kommunens hemsida och se om jag hittar något då =)

Hoppas du hittar något bra!

Ja kommunen där jag jobbar hade en jättefin info sida där dom sammanställt massa olika hjälpinsatser och hur man söker. Men kommunen där jag bor hade ingen träff alls på Personligt Ombud =(

#6 tråkigt, men som jag förstått det finns det alldeles för få personliga ombud och många kommuner står utan
Det var verkligen positivt att läsa om din erfarenhet av PO, Hanna!
Tänk om fler kan få lika bra hjälp som du upplever dig ha fått!
En riktig guldgruva att gräva ur vid behov av hjälp!
Jag har några i min närhet som kommer att söka hjälp och hoppas på att det ska fungera så bra det någonsin kan.
//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras
utan måste kännas med ditt hjärta
Det är ett bra system verkar det som.. Finns mycket som man inte tänker på alla gånger.