En pensionsfundering
Hur funkar det egentligen. Det pratas ju alttid om att man ska jobba för att få ihop bra ATP poäng för att få en vettig pension när man blir 65.
Vad händer med den som blir sjukpensionär väldigt tidigt i livet, som inte hunnit samla poäng när den fyller 65. Får den behålla summan som sjukpension eller åker den ner på folkpension utan ATP tillägg. Det blir inte många kronor kan jag tro.
Borde den som har sjukpension försöka avvara en hundring i månaden för att pensionsspara eller får man inte det om man redan har sjukpension.
Finns det någon som kan sånt här (jag gör det inte )
jaha du.. vet inte hur det fungerar riktigt.
Däremot vet jag att ålderspensionen är lägre än pensionen jag har nu. Hur stor skillnad det gör har jag inte en susning om. Eller varför..

Blir en inte så angenäm överraskning i 65 års present då. Kanske kolla det och det där med pensionsspara. Folkpensionen utan ATP ligger nog inte på mer än 3-4 tusen. och lev på det du om du kan =(
ATP är ju borta sen flera år.. Nu sparar man ju i aktier och ska välja portfölj både här och där.. :-(
Jag har ett antal försäkringar som faller ut den dag jag blir 65, har dom från jobbet på telia (ursäkta svordomen) Det är SPP, Kåpan och gud vet vad..
Tror jag får leva på kärlek och gubbens pengar den dagen.. haha

Nja ATP poäng finns nog kvar, vad du gör är att själv bestämmer var dom pengarna ska placeras för att växa bäst typ
Nja.. Är inte ATP:n kvar för dom som föddes före 19xx nåt? Men dom som är födda efter det har det nya systemet?

Hahaha inte en aning kan det inte komma någon och hjälpa oss här. Vet iaf att den blivande pensionen kommer baseras på hur mycket jag jobbar och har man sjukpension jobbar man förmodligen inte och har då följdaktligen mindre pension. Frågan är hur liten och om det ens går att leva på