Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikettekonomi
Läst 6489 ggr
[Norum]
0

Arvode eller inkomst

Det är ju nya regler  för oss sjukpensionärer nu och hur mycket vi får "jobba" och ändå ha kvar pensionen.. I reglerna från f-kassan står det att: "Det är bara när du arbetar med inkomst som du måste lämna in en ansökan om att arbeta med sjukersättning. Du måste lämna in ansökan innan du börjar det avlönade arbetet."

Där står det inkomst.. Men vi med frivilligarbetare har ju arvode. Är det nån skillnad där tror ni? Är det nån som har kollat upp det?

Skulle vara SÅ intressant att veta..

Msson
0

Man måste anmäla till FK om man får lön eller arvode.

[Norum]
0

Jo, men räknas arvodet som inkomst? För mig är det en väldans skillnad.. Inkomst är ju en jobblön och arvode är.. ett mindre bidrag.

Msson
0

Det behöver inte betyda att man får något avdrag av pensionen men man måste tydligen ansöka om det, men det är som du säger stor skillnad på arvode och inkomst.

[Norum]
1

Tror jag måste ta och kolla upp detta lite mer… Spännande! Glad

Tatsja
0

Hörde tråkiga nyheter på radion igår. Pensionen kommer sänkas antingen i år eller nästa år. Varför slå på oss som redan ligger

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[Norum]
0

Jag fick höjd pension, inte mycket men åt rätt håll i alla fall.

Tatsja
0

Men den kommer att sänkas igen, enligt nyheterna på radion. Antingen under detta år eller nästa. Vi får mindre i plånboken.

Väl mött, Tatsja

elize-l
0

Kan det inte vara så att om man har skattefritt arvode räknas det inte som inkomst med betalar du skatt på det så är det inkomst. Vet att iaf en del uppdrag har både en skattefri del och en del som det betalas skatt på ?

Tatsja
0

Min åsikt är att om det nu finns folk som ställer upp som god man, så borde det vara arvode. Om det nu ska betalas skatt på det och räknas som inkomst, så anser jag det är fel av de bestämmande att man inte ska kunna ha kvar sin förtidspension.

Tror de förlorar många villiga själar på det sättet

Väl mött, Tatsja

[Norum]
0

Vi har en del som vi skattar för och en del som är skattefri. Det heter ju att vi har ett arvode.. Inkomst för mig är en lön varje månad, inte ett mindre bidrag 1 gång per år.

Och visst kommer det att bli mindre förtidspensionärer med uppdrag i så fall. Man vill ju inte riskera sin pension.. Detta med godmanskap gör man (i alla fall jag) ju för att ha nåt vettigt att göra.

Skulle jag sitta hemma och inte få känna mig nyttig ibland skulle jag bli tokig..

Tatsja
0

Sen är det ju en god gärning och något vettigt att fylla upp sin vardag med. Det behövs mer folk som håller på med det. Men så som reglerna är för arvodet, så får de inte in så många.

Det finns många som är förtidspensionärer eller har ålderspension, som skulle kunna ställa upp som godman. Förstår inte varför de inte kunde göra det utan att förlora på det.

Är det inte bättre de gör något om dagarna, istället för att kanske bara sitta hemma och vänta på slutet?

Väl mött, Tatsja

elize-l
0

Jag tycker fortfarande att det är självklart att det måste finnas en gräns för hur mycket inkomst man får ha upptill sin pension. Pension är och ska vara ett skyddsnät när man inte kan försörja sig genom arbete alltså man kan inte ha både pension och arbete. Men tycker ändå det är ok att man kan ha upp till 40-50 000 på olika uppdrag men man ska inte kunna ha det på ett vanligt arbete.

Tatsja
0

Visst ska det vara ett tak, men om jag, till exempel, skulle ställa upp och försöka göra lite nytta. Då skulle försäkringskassan ta ifrån mig min förtidspension. Jag är ju arbetsoför sedan -95.

Ringde i förra veckan och frågade lite allmänt hos försäkringskassan, utan att ge ut mitt namn. Fegis jag. Då fick jag det svaret av den damen.

Väl mött, Tatsja

elize-l
0

Kan ju inte stämma eftersom man har rätt att tjäna upp till ca 42 000 upptill pension. Kan inte tro att andra regler skulle gälla dig =)

Var nog en oinsatt handläggare du prata med =(

[Norum]
0

Jag tror den rätta summan är 42800 som man får tjäna.

Jag fick en lönespecifikation från kommunen häromdagen på det jag tjänade i fjol. Rätt mycket var faktiskt skattefritt. :-)

Så om jag har fattat detta rätt så är det en del arvode (som jag inte behöver bekymra mig om?) och en del som jag måste skatta för. Då måste det ju bli skattedelen som räknas som lön?

Tatsja
0

#15 Troligen gör försäkringskassan olika bedömningar om man är klassad som 100% arbetsoför. i alla fall enligt den jag pratade med. Risken finns att de ser till att man förlorar viss pension och ser till att man anmäler sig till arbetsförmedlingen.

Hon sa att de då tolkar att man är arbetsför

Väl mött, Tatsja

elize-l
0

Om du är klassad som fullt arbetsför hade du väl inte fått sjukpension alls eller ??

elize-l
0

Skruttis. Har du ringt f kassan och frågat ang den skattefria delen. Jag vet ju inte hur det ligger till, bara tycker det borde vara så som jag skrev tidigare =)

[Norum]
0

Jag ska kolla… Vill ju inte ställa till med nåt. Skulle jag förlora pension pga jag ärgodman skulle jag bli vansinnig. Skrikandes

Det är inte värt det..

Tatsja
0

Jag är klassad som fullt arbetsoför, på grund av alla mina skador efter trafikolyckan. Satt i 2 år i rullstol och fick höra att jag aldrig kommer kunna gå. Kämpade och nu är det rollator sedan -98. Men längre kommer jag inte. Kroppen säger nej.

Väl mött, Tatsja

elize-l
0

Oj jag läste att du var arbetsför =) Men samma regler ang att du kan tjäna en del upptill din pension måste ju ändå gälla dig som alla andra. Finna ju saker man kan syssle med lite då och då när man orkar

Tatsja
0

#21 Det är för att det finns intyg från flera läkare och utredare att om jag ska arbeta med något, så ska jag inte göra det mer än 2 timmar om dagen och då ska jag kunna sitta, ligga, stå och gå under den tiden. Så de hänger upp sig på det.

Men kan jag hjälpa andra här på nätet med stöd, så är jag jätteglad

Väl mött, Tatsja

[Norum]
0

Nu har jag kollat med kassan om hur det egentligen fungerar.

Jag kan fortsätta som godman men måste fylla i en blankett för att tala om vad jag tjänar under 1 år. (HUR lätt är det då som godman??)

Men eftersom vi får betalt 1 gång per år så funkar det om jag anger flolårets belopp.

Och det är den skattepliktiga delen som jag måste anmäla, inget annat.
Arvodesdelen ligger utanför.

Så nu känns det skönt! Då är det bara att köra på som vanligt.. Glad

elize-l
0

Det var som vi gissade då =)

[Norum]
0

Japp! Glad

Men det är ju alltid bra att ha det svart på vitt liksom.. :-)

elize-l
0

Ja absolut, fick man lära sig något nytt igen =) Nu tycker jag det går väldigt snabbt här, hinner knappt trycka iväg ett inlägg så finns ett svar =)

[Norum]
0

Lugn, jag försvinner nu. :-)

Middagsdags! Glad

elize-l
0

Äter och skriver samtidigt jag =) Kyckling i currysås utan ris hihi

Tatsja
0

Skruttis. Se till att de sänder ett papper på den bestämmelsen. Då kan de inte ändra sig.

Skvalpa inte iväg för långt bara.

Väl mött, Tatsja