Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikett: media
Läst 1453 ggr
[Norum]
0

Fattiga är inte intressant

Satt och lyssnade på radion precis nu.. Repoertern hade bjudit in Beatrice Ask för att prata om beloppet för existensminimum, att det är så lågt att det inte går att leva på den summan.

Beatrice Ask avböjde då ämnet inte var tillräckligt intressant!

VA?! Skrikandes

elize-l
0

Idiotiskt =(

AnneN
0

Klart hon tycker att det är ointressant hon har väl själv pengar så det räcker å blir över!Skrikandes

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Tatsja
0

De kan ju själva försöka överleva på den summan. Vet att någon minister för många år sedan försökte, men misslyckade. Hon fick varje månad ta av sina sparade pengar.

Sen var det någon minister som ansåg att vi alla skulle ha minst en månadslön på banken som buffert. Hur det nu ska gå till, när allt man får, går åt

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

elize-l
0

Mina bröder överlevde inte på det som fogden ansåg dom skulle klara sig på. Det var iaf en bidragande orsak till att dom valde att avsluta sitt eget liv =((

AnneN
0

#3 då kanske de rika ministrarna kan ge oss fattiga en månadslön som vi kan ha som buffert, för i alla fall för min del så har den lön jag fått då jag jobbat gått åt till räkningar och mat i samma stund som jag fått pengarna, kan då bli lite svårt att spara en månadslön i buffert.

#4 Fogden har inte rätt att ta mer pengar av någon än att de har kvar samma summa som de hade fått om de levt på socialbidrag. Jag beklagar sorgen.

_**/Mvh Anne

Tatsja
0

¤ Beklagar sorgen. Sen är det så att fogdens existensminimu är högre än socialbidragets norm

Väl mött, Tatsja

AnneN
0

#6 va är det till och med högre? Förvånad

_**/Mvh Anne

Tatsja
0

#7 Ja och eftersom jag fick massa *skit* från exet som jag fortfarande försöker betala, så vet jag det. Det rör sig om cirka 2000 kronor. Så fogdens existens är högre.

Väl mött, Tatsja

elize-l
0

Oj vad generösa dom var då =(

Tatsja
0

Jag frågade dem en gång när jag ringde om en räkning. Då sa de att de har insett att folk inte kan leva på socialens existens och samtidigt få ett någorlunda värdigt liv.

Så fogden är mer humana än man tror.

Väl mött, Tatsja

AnneN
0

Näe socialens existensminimum är väl snarare för att man sak kunna överleva en kort period snarare än att leva på det.

_**/Mvh Anne

elize-l
0

Ja det stämmer AnneN men tyvärr finns det dom som inte kan få något jobb av olika anledningar och tvingas leva på soc under längre period =(

AnneN
0

#12 jo tack jag vet, jag är en av dem… Ingen utbildning, inget körkort och inte speciellt mycket arbetserfarenhet, försök få jobb på de vilkoren =/ Har i långa perioder levt på soc sedan jag var 18 vilket nu blir 9½år, förutom de korta perioder då jag haft sambo som jobbat, haft vikariat själv eller gått skola så jag haft från csn. Man lär sig att vända på slantarna och laga mycket mat av nästan inga ingredienser för att överleva varje månad.

Att leva på soc är inget jag gör bara för att jag vill utan för att jag måste för att överleva. Inte som en del som jag känner som faktiskt gör allt de kan för att slippa jobba så de kan leva på bidrag istället!Skrikandes Och då menar jag alltså folk som är fullt friska och arbetsföra, men bara är så extremt lata att de hellre lever på bidrag än att försörja sig själva!

_**/Mvh Anne

Tatsja
0

Min son har varit arbetslös i över 6 år. Så jag vet hur det är att försöka överleva på socialbidrag.

Jag själv, har på grund av exets saker, fogden dragande varje månad och vi jämförde existensen. Mitt var högre. Ringde och frågade dem och de sa att ingen kan leva på socialens existens. Därför är deras högre, för att vi ska få drägligt liv, även om det är lite.

Väl mött, Tatsja