Vem ska köpa soffan ??
Ex. Vi har en brukare med assistenter dygnet runt. Denna brukare bahöver köpa en ny soffa. Hon har inte förmågan att bestämma eller ens välja själv. Vem ska göra det ??
Ingår det i assistenternas jobb att göra detta, nej jag tror inte det eller ?
God man då är det han/hon som ska göra det, tror inte ?
Ska man blanda in föräldrar eller andra släktingar så dom ska göra det. Vet inte, hur mycket inflytande ska dom ha i sitt vuxna barns liv ???
Hjälp vad tror ni, vem ska fixa det ???
Har man god man eller förvaltare anser jag att det är deras uppgift att införskaffa sådant

Det beror väl på vad Godmans uppdraget innehåller. Innehåller det bara ekonomi så är det inte den godemannen.
Det ingår inte i godmans uppdrag att handla möbler, mat, kläder eller nåt annat alls.
Ibland kan man göra ett undantag men då ska/bör man ha överförmyndarens tillstånd.
Jag brukar säga att det är personalen eller kontaktperson som ska handla med brukaren.

Men stora saker som möbler kan inte vara assistenters jobb. Det skulle betyda att det skulle stå möbelinköp i försäkringskassans beslut och det gör det absolut inte.
Hade brukaren kunnat vara delaktig och välja själv hade det varit en anna sak för då skulle assistenten bara varit med.

Om någon undrar så blev soffköpet ett samarbete mellan pers ass, Godman och föräldrar. Pers ass hittade och föreslog till GM som köpte och ringde föräldrar som hämtar och kör hem. Några av oss har nog töjt på gränserna lite och gjort mer än vi är skyldiga till =)) Flexibilitet kallas det =)