Tillfällig vårdnadshavare
Är det någon som vet innerbörden om att vara tillfällig vårdnadshavare och vad får man för ersättning?
Menar du till enamkommande? Det är som ett vanligt godmanskap, jag har ett sånt.
Men det är ju så mycket mer mer för ensamkommande!!! Sätta dom i den svenska verkligheten, ekonomi odyl.
Min tös går i skolan, har ett bra boende och sköter sig i stort sett själv tillsammans med familjen hon bor hos.
Jag har ordnat med socialkontoret så att hon har fått en cykel. Har ordnat med pass och lite sånt.
Det är ju lite som att ha ett eget barn med skola och sånt. I varje fall för mig.. Sen finns det naturligtvis olika förutsättningar men jag har bra kontakt med skolan och familjen så det går riktigt bra.
Mitt barn är 16 år. bor på ett boende för ensamkommande barn. Skall nu handla och laga egen mat från att ha kommit från dukat bord. Skall sätta sig i svensk lag och vad detta innebär. Lära sig svenska och följa med i skolan efter att bara ha gått c:a 3 år från och till i skola i sitt hemland. Har förrut försökt leva för dagen och skall nu lära sig planera för flera dagar. Inte lätt…..
Usch, kan inte vara lätt.. Avundas inte dessa barn ett skvatt!
Men visst har h*n en kontaktperson eller nåt som ska/bör följa med på sånt?
jag är ju lite bortskämd i och medd att tösen bor i familj som verkligen tar hand om henne,
Det är vi som gode män som får ställa upp på allt detta och mer därtill. Det är tur att jag och min man har varandra att bolla med annars hade jag inte gått iland med detta, eftersom vi inte har fått någon utbildning heller.
Jag har fått utbildning, heter det. Det enda (?) jag lärde mig ordentligt var att jag vet för lite och kan för lite.. Att det finns HUR mycket som helst att lära sig. Jag var på en vecoutbildning och om detta med ensamkommande, det blev en eftermiddag med Migrationsverket.
Jag är ensam om den utbildningen i hela kommunen! Så vad säger jag när andra frågar mig om saker och ting? Att jag lärde mig att jag ingenting kan.. 
<I vilken kommun?
Gislaved. Du då?
Södra Sverige
Var inne och läste på din sida.. :-)
Blev nyfiken på ert andra uppdrag men det får jag ta i morgon. är för trött nu och ska upp tidigt i morgon. 

En undran, varför fosterhemsplaceras inte barn under 18 år. Då skulle dom ju på ett naturligt sätt lära sig hur det mesta funkar ??
Trodde det var förlegat att placera massa barn i särskilda boenden på det viset ??
Fosterhem är för svenskar, usch så det låter! , och dessa barn är ju inte det.. Uppehållstillstånd räknas inte… Jag tror det är så i vart fall..
Eller är jag ute och cyklar nu?