Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikettgodman
Läst 1728 ggr
[Norum]
0

Friförvaltarbevis

Jag vet inte vad ett friförvaltarbevis är för nåt.. Om jag googlar så finns inget om det överhuvudtaget.

Är det nån som vet?

[Norum]
0

Förvaltarbevis hittar jag men det betyder ju att man inte har en förvaltare själv.Och den betydelsen kan det ju inte vara? Obestämd

AnneN
0

I vilket samanhang hör ordet hemma?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Norum]
0

man kan tydligen ha ett sånt när man är godman/förvaltare… vet inte riktigt vilket. Hittar ingen som helst information om det..

[Norum]
0

Har försökt att kolla upp detta och det enda som finns är ett intyg på att man inte har förvaltare själv. Men varför skulle en förvaltare behöva ett sånt intyg? Märkligt..

LiindaH
0

hmm… har med försökt att hitta något…skummt..

// Liinda

elize-l
0

Vad har du nu fått detta ifrån då. Finns inget som heter så. Jag har sökt på alla sökmotorer som finns nu =(

[Norum]
0

Hörde att det var en förvaltare som ett hade sånt.. men fick aldrig nåt grepp om vad det var för nåt. Och nyfiken som jag är så… Oskyldig

elize-l
0

Du vill säkert bara ha ett fint papper att skryta med du med hahaha. Men du vet ett papper talar egentligen inte om hur bra du är på det du gör =).

Desideria
0

Detta hittade jag:

Förvaltarfrihetsbevis kan krävas när du söker tillstånd från vissa myndigheter, exempelvis trafiktillstånd för yrkesmässig trafik eller ansvarig utgivare för periodisk skrift. Förvaltarfrihetsbevis kan också krävas för den som skall bli fastighetsmäklare, revisor eller advokat.

Förvaltarfrihetsbevis är ett bevis om att man inte har förvaltare och utfärdas av den kommun vari man har sin hemvist.

För att få ett förvaltarfrihetsbevis utfärdat krävs att man lämnar in ett personbevis till Överförmyndarnämnden som efter kontroll i nämndens register utfärdar förvaltarfrihetsbeviset.

Personbevis får du hos ditt lokala skattekontor.

[Norum]
0

Då förstår jag inte varför det skulle vara så bra att ha ett sånt när man är förvaltare själv.. Det spelar egentligen ingen roll, nu vet jag ju vad det är för nåt.

Tack för hjälpen! Glad