Bidrag till ensamkommande
Är det nån som vet om man kan söka nåt bidrag för ensamkommande barn? Barnbidrag funkar ju inte eftersom det inte finns en vårdnadshavare.. Men nåt borde väl finnas?
Jag har en tös som bor hos avlägsna släktingar, kan jag göra nåt särskilt för henne?

Finns det inte fonder man kan söka ?
Sen borde man väl kunna söka något hos FK?
// Liinda
Kanske fonder.. Men hos FK verkar det vara stopp i och med att hon inte har någon vårdnadshavare. (förälder)

stackars flicka : ( Ja någon form av fond lär det finnas.
// Liinda
Hej!
Ta kontakt med Migrationsverket. Mina ensamkommande barn har 732 kr/månad förutom mat, logi, toalettartiklar mm. Dessutom kan du hos Migrationsverket söka klädesbidrag. Du får då specificera vilka kläder flickan behöver. Jag har i 2 omgångar fått ca 2.500,- till kläder. Lycka till!
Kerstinh
*4 Men är det samma regler när hon bor hos sin moster?
För hon räknas ju som ensamkommande i alla fall, kan ju inte dra orsakerna här men så är det.
Vet ej om det är samma reglerför ensamkommande barn som bor hos släktingar men det bästa är väl att ta kontakt med Migrationsverket om flickan har sökt asyl - annars vänd er till socialen.
Ska prata mer med Migrationsverket. Det är så mycket så ibland tror jag att jag aldrig komemr att kunna lära mig allt om det här. Regleboken måste ju vara tjockare än telefonkatalogen!