Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etiketttankar-funderingar
Läst 1390 ggr
[Norum]
0

Funderingar på uppdrag

Det här med frivilligarbetare.. Alla människor kommer ju i kontakt med någon form av frivilligarbetare och de yrken som finns i utkanterna.. Det kan vara godman, kontaktperon, häktesbesökare, handläggare av alla de slag, personliga assistenter och jag vet inte allt.

Hur kan det då komma sig att 95% av befolkningen knappt inte vet att vi finns?! Om ingen av oss gör nåt urbota dumt och blir åtalade förstås, för då har ALLA en åsikt. Hur kan så många vara så ointresserad av nåt så viktigt?

I alla uppdrag så är det mångt och mycket vi som har uppdragen som styr och ställer, fixar och ordnar, hänger på sjukvårdspersonal som några utsvultna iglar och ser till att de gör det de ska. Ser till att advokater, handläggare, enhetschefer och andra inte sätter sig över de vi är satta att skydda.

Och ändå är vi fullständigt anonyma! Inte ens vi som håller på med detta känner till de andra uppdragen, vi kör vårat race tills vi springer över någon med ett annat uppdrag,. "Jasså, finns det såna uppdrag också? "

Varför är det så? Jag har kommit på att vi syns för dåligt i vardagen och tar för lite plats.. Men hur ska man då göra för att ta större plats och kunna vräka ut sig i den allmänna allmänheten? Jag bara undrar…

SaraC
0

Jag vet faktiskt inte.. Själv visste jag lite vad kontaktperson/ledsagare var och det var pga av att en bekant var det tidigare. Ja och godman och personlig assistent kände jag också till Flört

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Norum]
0

*1 Men det är många som inte vet ett smack.. Så du verkar ju riktigt bildad! Glad Flört

För innan jag blev godman visste inte jag mycket,det ska erkännas. Inte om uppdragen i vart fall.. hah Jag hår lärt mig massor på dessa år och ju mer jag uptäcker desto mer inser jag vad hjälp det finns att få. Som knappt någon vet om finns… Är man inte inskriven under LSS eller andra insatser så vet man ju inte att man kan söka, eller hur?

SaraC
0

#2 Riktigt bildad? Nu var du allt för snäll Cool Nej, jag vet inte direkt mer om dessa andra uppdrag än ungefär vad de innebär, förutom kontaktperson då. Har lärt mig en del här också Skrattande

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Norum]
0

*3 Du visste ju om att de fanns! Räcker lång det.. Flört

Bra att du har fått lite "vidarutbildning" här.. haha

Det finns så mycket så ibland snubblar jag på alla tankar och ideér.. Och just nu är ju tiden inne för årsredovisningar så jag har inte så mycket tid över. Samlar kvitton, kopior och jag vet inte allt. Sätter in det snyggt och prydligt i en pärm. Sen får jag börja om för då tror jag att jag har glömt nåt… Förvånad
Kommer att sova en vecka när detta är färdigt… Glad