Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikettgodman
Läst 4192 ggr
mona43
2008-12-26 19:46
0

Godman

Hej!

Min sambos syster är godman till deras fader, nu undrar han vad han som anhörig till honom har rätt att få veta om faders ekonomi, och annat? fadern är dement till stor del, och kan inte tala om var han vill spara sina pengar.

Min sambo känner osäkerhet inför hur hon sköter godamanaskapet, någon form av inblick borde man väll ändå få som anhörig?

/Mona

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Denna kommentar har tagits bort.
[Norum]
2008-12-26 21:12
1

Sambon (som är sonen om jag har förstått det rätt) har rätt att se redovisningen på pappans ekonomi. Han kan gå till överförmyndaren och få kopior på det som finns där.  Men eftersom det är systern som är godman kan han kanske få se hennes papper direkt? Anhöriga ner till kusiner har laglig rätt att se all redovisning..

*1 Så vad menar du att han inte har ett smack med den att göra begriper jag inte. Att systern är ansvarig är ju klart men brodern har rätt till full insyn..

Eller har jag missförstått frågan?

[per50]
2008-12-26 22:21
0

Hej!

Det är min far det handlar om här ovan (monas sambo) hittade detta på nätet på Ängelholms kommuns överförmyndarnämd

http://www.engelholm.se

God man/förvaltare bör utöva den personliga omvårdnaden i nära samarbete med den enskildes anhöriga och eventuell kontaktman

Jag undrar vad som ingår i personlig omvårdnad?

Jag har ställt frågan till min syster gång på gång angående min far och det omkring honom, hans hälsa och mycket mera, eftersom jag vet att hon träffar honom ofta, jag bor själv 70 mil bort, hon hänvisar bara till min far, vill bara få lite insikt i min fars ekonomi då min far inte vet själv något eftersom han är sjuk.visst pratar jag med honom i telefon, men han säger ju inte något, han lever bara för stunden.

/Per

[Norum]
2008-12-26 22:55
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

*3 Hej,Per och välkommen! Glad

Du kan kontakta överförmyndaren i den kommun din pappa bor i och begära ut papperen. Han får inte neka dig att se dom. Fast det är ju så klart bara den ekonomiska delen han håller reda på.

Hur bor din pappa? Är det på ett äldreboende kan du ju prata med personalen… Annars kanskedet finns annan personal? Sjukvård, hemtjänst mm

Så här står det i lagtexten om insyn i ekonomin till en anhörig:

[Norum]
2008-12-26 23:04
0

*3 Opps! Glömde visst detta med personlig omvårdnad..Ledsen för det.. Skäms

Egentligen heter det Sörja för person men det betyder precis samma sak. Där ingår att man ska se till att Hm får så bra vård och omsorg som möjligt. Det kan vara hemtjänst, personal på ett boende osv.

Man brukar också titta på det här med kontaktnätet, behövs en kontaktperson, kanske skulle ett besök från Röda korset vara uppskattat, behövs mer insatser? Och mycket, mycket mer..

Man ska helt enkelt försöka se till att Hm har det så bra som möjligt.
Detta är ett jättämne och det finns inte skrivet exakt vad man ska göra.. Utan se till att Hm trivs, har den hjälp han behöver och att vården fungerar som den ska.

Vet inte om detta svarar på din fråga?

[per50]
2008-12-26 23:29
0

Tack för hjälpen, nu har jag svart på vitt om vad som gäller Glad

Mvh Per

[Norum]
2008-12-26 23:33
0

Japp!  Skrattande

Skärmdumpen är tagen rakt av från lagtexten så den kan ingen förneka.. :-)

Lycka till! Glad

Prag
2008-12-28 00:09
0

Ah, trodde det avsågs hur faderns ekonomiska medel disponerades. Insyn i årsräkningar, etc, har man givetvis rätt till som anhörig. Jag missförstod frågeställningen rätt rejält. My bad. Skäms

[Norum]
2008-12-28 00:19
0

*8 Det gäller att läsa rätt..  Cool

Prag
2008-12-28 00:20
0

Hihi…ja, jag blev fintad av det där med att sambon förde den anhöriges talan och började fokusera i helt fel banor.

[per50]
2008-12-28 22:46
0

Tack för hjälpen. Undrar vad man menar i lagtexten om att man har rätt att ta del av de handlingar som förvaras hos överförmyndaren, vilka handlingar kan det gälla? är det någon som vet?

/Per

[Norum]
2008-12-28 23:16
0

*11 Det är de papper som vi lämnar in för årsredovisningen. Försäkringar, hyra, större inköp och sånt.

Samt den ekonomiska redovisningen naturligtvis. Där ser man vilka pengar som finns, vilka konton som är aktiva, sparande mm.

Är det nåt särskilt du tänker på?

[per50]
2008-12-28 23:45
0

Finns det någon fler paragraf där man kan läsa om den ekonomiska sidan hos sin anhöriga, där det ännu tydligare än ovan i paragraf 7 står om den ekonomiska biten?

Kan en godman neka en att få uppgifter direkt från denne om ekonomin, samt annat om ens anhörige? var skall man vända sej i så fall denne nekar? 

Vissa saker kan jag tänka mej att överförmyndaren kanske hänvisar till godemanen om? vad gör man om denne ändå nekar, klagar man hos överförmyndaren eller ännu högre upp?

Hoppas ni förstår mitt resonemang? Obestämd

/Per

[Norum]
2008-12-29 00:28
0

Allt som Öfm har måste han lämna ut till anhörig. Annars hotar du/klagar till Länsstyrelsen om är högsta instans. Det är väldigt sällan som godemannen själv lämnar ut något, det mesta måste vi ju ha för redovisningen till Öfm. Men det har hänt att en anhörig har fått titta i min pärm, dock inte tagit med sig nåt.

I den ekonomiska redovisningen ser du exatkt vilka summor som har gått till hyror, el, försäkringar och andra räkningar. Det syns också vilka pengar som finns, om det finns aktier eller nåt. har det varit inköp av en dyrare vara (tv, tvättmaskin, bil mm )ska de kvittona också finnas.  Allt sånt måste tas med i årsredovisningen och är alltså fullt synligt.

När vi redovisar så måste vi ta med allt som har hänt under året och allt ska stämma till sista 5-öringen. Vi skickar även med kontoutdrag så att det verkligen syns hur det ser ut på alla konton. Skulle vi utelämna nåt konto så skulle vi bli skadeståndsskyldiga och åtalade.

[per50]
2008-12-29 00:45
0

Jo jag förstår att godman måste ha alla kvitton till redovisningen, men om jag begär kopia av det, då ska väll det gå bra att skicka det uppgifter man är intresserad av.

/Per

[Norum]
2008-12-29 00:51
0

Som godman får jag dra mina egna kopior.. Ska jag göra det på en hel pärm så tar det en massa tid och kostar en fasligt massa kronor. Vi har ingen skyldighet att kopiera från pärmen till anhöriga eller att redovisa till densamme. Därför brukar allt gå via Öfm.. Som har den skyldigheten att lämna ifrån sig allt vad han har.

En kopia av årsredovisningen kan man ju skicka, det spelar ju ingen roll.

Prag
2008-12-31 17:44
0

Som anhörig kan du med lugnt samvete utgå från att om en årsräkning klarat granskningen hos ÖF, är allt i sin ordning med ekonomin. Den typen av detaljkontroll sm du förefaller eftersträva i #15 är dock inget som du kan kräva av en god man. Generellt sett är det som Åsa säger i #16 en massa kvitton. Du får ju också någonstans inse att det finns en tydlig begränsning på den arbetsbörda en god man kan förväntas lägga ner på ett uppdrag.

Som god man ligger vår skyldighet gentemot vår huvudman och i det ingår också att bevara dennes integritet, även mot anhöriga. Material som lämnas till ÖF är tillgängligt för anhöriga, övrigt inte. Fick jag den typen av detaljpåstötningar från en anhörig skulle jag därför med hänvisning till ovanstående otvivelaktigt neka. Dessutom skulle det avsevärt minska min samarbetsvilja med denne anhörig.

[per50]
2008-12-31 18:59
0

Prag Läs #15 bättre, det är inte precis ALLT jag begär, detta är första året min syster är godman till min far, och jag är inte bekant med reglerna runt detta, jag vill nu inget annat än att få lite inblick i hur det ser ut runt honom.  Jag har heller inte krävt en massa allt för personlig information om min far (ingen detaljpåstötning så att säga) bara rent allmänt om hälsan och lite allmänt om ekonomin. Har aldrig krävt mera, är inte en person som gräver för djupt i andras privatliv, vad finns det för glädje i det?

Det är alltså min syster som är godman, hon hälsar på honom både som dotter och godman samtidigt, men tycker inte att hon ens bör kunna tala om hur han mår, och då menar jag rent allmänt, jag bor 70 mil från min far och har inte möjlighet att hälsa på honom så ofta som jag vill, när jag pratar med honom är han någon gång klarare, men oftast messt förvirrad, det går ej att prata så mycket med honom helt enkelt, tycker att man skall kunna vara lite tillmötesgående mot varandra då man är syskon, men icke.

Får gå "över ån efter vatten" och fråga personalen på boendet om jag överhuvudtaget skall få veta hur min far mår, tråkigt!

Tvivlar inte heller ett dugg på att en godman verkligen gör stor nytta för sin Huvudman! att anhöriga vill veta lite är det inget fel i tycker jag, de anhöriga behövs också för personen i fråga och skall icke nervärderas och anses jobbiga!

Jag frågar bara här vad som gäller, vilka regler som gäller osv och vill inte bli anklagad för att vara "bråkig och grävig" i min fars liv för det råkar jag inte vara! är en anhörig som vill vara trygg över att det är ok med honom, och det som är omkring honom.

Gott nytt år!

/Per

Prag
2008-12-31 19:15
0

Hej Per!

Går inte att läsa 15 bättre än jag gjort tycker jag. Du förefaller efterlysa kopior på alla eller i varje fall valfria kvitton rörande din fars ekonomi. Enligt mitt sätt att se på saken är det inget som en god man ska eller bör lämna ut till någon annan än ÖF. Handlar om att värna den personliga integriteten för sin huvudman.

Är årsräkningen sedan godkänd av ÖF är det en så pass tydlig juridisk signal om att allt sköts som det ska att det bör räcka också för anhöriga. Observera dock att jag nu ser det strikt från GMs/FVs synvinkel här. Det är självfallet så att man har en annan infallsvinkel om man är anhörig.

Givetvis borde din syster informera dig om din fars hälsotillstånd, vare sig hon gör det i rollen som syskon eller GM.

Gott Nytt År själv!

[per50]
2008-12-31 19:35
0

Jag vill ej ha kopior på kvitton, vad är det för intresse med det? utan efterlyser hur den ekonomiska biten ser ut, så att säga hur ekonomin är i det stora hela.

Önskar att min syster kunde informera mej om min fars hälsa lite, men tyvärr gör hon inte det, bara för att man har flyttat till annan ort skall man väll inte behöva vara ovetande om sådant?

Får väll ringa boendet och fråga, vilket inte blir lika bra som när en anhörig som känner honom berättar. Hon har snart varit godman ett år, skall ringa ÖF när det är dags och få de uppgifterna jag kan få, för första året.

Skriver här för att få veta hur reglerna ser ut omkring godman, då jag råkar vara osäker på reglerna, klankar inte på hela yrkeskåren, men även en godman kan säkert göra fel, eller hur? vill inte bli klankad på själv för att jag frågar

Har fått veta lite mera nu.

/Per

Prag
2008-12-31 19:47
0

Aha, detta var ett förtydligande svar. Varför skrev du att du ville ha kopior på kvitton om du inte ville ha det? Mysko. Nåja, hur ekonomin ser ut i stort borde du ju utan problem kunna få upplysningar om ifrån gode mannen. Eftersom gode mannen i det här fallet också är din syster kan man ju, som du säger, tycka att det är naturligt att ni som syskon skulle kunna dela den informationen. Hade din far inte fått god man hade ju hans ekonomi kunnat skötas t ex via fullmakter till anhöriga.

Som jag skrev borde hon definitivt informera dig om din fars hälsotillstånd eftersom ni är släkt. Som god man brukar jag annars rekommendera anhöriga att ta reda på information om huvudmannens hälsa från just boendet, eftersom de träffar huvudmannen dagligen medan en god man normalt endast träffar sin huvudman någon gång i månaden eller t o m än mer sällan än så.

Deadline att lämna in årsräkningen är 28/2 eller 1/3 beroende på kommun och sedan har ÖF hela året på sig att granska den, så räkna inte med att kunna få ut någon dokumentation för 2008 förrän mot slutet av 2009.

Gode män/förvaltare är ingen yrkeskår. Om det ändå vore så väl. I Sverige är vi väl mindre än 50 pers som jobbar med detta som huvudsaklig eller enda sysselsättning. Resterande 99,9% av alla gode män är lekmän som har ett eller max några få uppdrag. Oftast är det, som i ditt fall, anhöriga. Den juridiska kunskapen hos lekmanna-godemän blir av förklarliga skäl mycket låg. Det kan därför mycket möjligt vara så att din syster väljer att inte informera dig om saker och ting eftersom hon är osäker på vad lagen säger. Tipsa henne gärna om den här siten så ska vi "utbilda henne"…Cool

Och ja, absolut, gode män gör ofta "fel", även om det i många fall är en komplicerad uppgift att avgöra vad som är rätt och fel när det gäller ställföreträdarskap. Om saken inte gäller rena oegentligheter (dvs brottsligt förfarande) blir det ofta en bedömningsfråga.

En god man går juridiskt sett under föräldrabalken och föräldrar har ingen tystnadsplikt ang sina barn. Rent juridiskt sett är det alltså mycket lite vi som gode män måste hemlighålla ang våra huvudmän. Att de flesta av oss ändå väljer att adoptera den policyn är alltså snarast att betrakta som ett personligt ställningstagande.

(Jaja, Skruttis, jag veet, jag ska sluta låta som en byråkrat…hahaha!! Tungan ute)

[Norum]
2008-12-31 19:50
0

*20 Fråga på du, Per! Vad skulle ett forum vara utan frågor??

Tycker du gör rätt som begär ut kopior från Öfm och det är du ju i din fulla rätt att göra. Tänk på att hon har till 1:a mars på sig att lämna in alla papper, så det kan ta ett tag innan allt är genomgånget och klart.

Gott Nytt År på dig och hälsa Mona! :-)

[per50]
2008-12-31 20:13
0

Kopior på sådant som man kan få menade jag, inte alla kvitton, det blir för mycket.

Ja min syster ja… Visst tror jag att hon är osäker på reglerna, och visst kan jag hänvisa henne hit Glad om hon vill komma hit så lär hon sej säkert mera, man får se vad som sker… Skall man få vänta ända till slutet av 2009 på årets redovisning? Förvånad 

#20 Tack Skruttis du är snäll du Skrattande 

Ps: Mona hälsar ett riktigt Gott nytt år tillbaka!

[Norum]
2008-12-31 20:16
0

*23 Så länge behöver du inte vänta.. haha

Skriv ett brev i februari kanske och säg att du vill ha kopior så ska det nog ordna sig.

Ps Är inte alltid snäll, har mina stunder… fniss

Prag
2008-12-31 20:26
0

Man, det du ska ha kopia på (dvs årsräkning och årsredogörelse) får du från ÖF. Att dokument ska vandra från god man direkt till anhörig blir lite fel, förstår du. Det är ÖF som mellanhand som ger dokumentationen ett juridiskt värde om du förstår hur jag menar.

Ja, det är verkligen frustrerande med de långa handläggningstiderna på ÖF när det gäller granskningen av årsräkningar. Bor du i en mindre kommun kan det ju kanske gå snabbare. Var emellertid lagom besviken, du, på att få vänta till slutet av 2009 - medan du väntar på kopior av handlingar väntar gode mannen på sitt arvode…Gissa vem som är mest frustrerad…Cool

Och ja, Skruttis är snäll. Det kanske märks att vi kör good cop - bad cop - grejen här i forumet. Vem jag är kan du ju gissa kanske…he he!

Prag
2008-12-31 20:27
0

I februari?? Skruttis, i vilken värld lever du? Ska de alltså lämna ut juridiskt ok:ade handlingar innan deadline ens gått ut för att lämna in årsräkningen. Gör de det heter jag Dr Alban! Skrattande

[per50]
2008-12-31 21:11
0

Jaa du… jag är absolut ingen spådam, trodde detta var ett hederligt forum där man ägnade sej åt annat än gissningslekar.

Det borde vara helt självklart att berätta lite mera om sej själv, det är mera ärligt om man har många synpunkter på saker i ett forum, stå för det man sagt och då också framträda med vem man är. Det väger tyngre faktiskt då man dessutom faktiskt är Medarbetare härinne.

/Per

Prag
2008-12-31 22:35
0

???

Förstår tyvärr inte mycket av det här inlägget och kan därför inte riktigt respondera på det. Jag försökte skämta och lätta upp stämningen i mitt förra inlägg #25, men det tycks ha misslyckats kapitalt.

Vad skulle det t ex hjälpa dig att veta att jag heter Michael? För mer information om mig är du välkommen att besöka min personliga site. Information om min person utöver det har du, helt ärligt, inte med att göra, oavsett vad du tycker är självklart.

Personligen har jag alltid varit fundamentalt ointresserad av titlar, så det faktum att jag är Medarbetare betyder ingenting när det gäller mitt sätt att förhålla mig till olika personer här i forumet. Följaktligen anser jag inte heller att det innebär att jag behöver berätta mitt livs historia här i forumet och det avkräver jag inte någon annan heller.

Min roll, som jag ser det, är att visa på hur en professionell god man/förvaltare kan resonera inför olika frågeställningar som kan dyka upp. Men då isynnerhet den gode mannens juridiska position är något otillräckligt definierad i föräldrabalken finns det naturligtvis skäl att ifrågasätta och argumentera emot också det jag säger. Inte mycket är skrivet i sten när det gäller rutiner ackompanjerande ett ställföreträdarskap.

Jag hade personligen t ex aldrig lämnat några papper direkt i handen på en anhörig utan att de först godkänts som korrekta allegat eller dokument av ÖF, men det betyder inte att inte 95% av alla andra gode män hade gjort det.

/Michael

[per50]
2008-12-31 23:15
0

Lätta upp stämningen med: Vem jag är kan du ju gissa kanske…he he! Vad är det för roligt i det?Obestämd

Jag har inte påståt att man gladerligen skall lämna ut HELA sin person eller levnadshistoria, utan berätta mera om sej själv bara, det är faktiskt en stor skillnad. Jag gillar inte heller titlar, att vara Medarbetare är bara ett namn på vad du är, har man ett sådant  ansvar på ett forum, så kan man föregå med gott exempel och precentera sej lite bättre, ja ett namn kan vara bättre på precentationen, än ett namn taget var som hellst ifrån. I trådarna kan man ha ett annat namn, men i presentationen sitt riktiga. Många sajter här uppmuntrar sina medlemmar att precentera sej, varför är då vissa medarbetare här på iFokus undantagna ? 

Det är mina synpunkter, men jag vet andra som är medlemmar liksom jag och tycker likaledes på iFokus sajten överhuvudtaget.

/Per

[Norum]
2008-12-31 23:29
0

Nu ska vi vara snälla! Årets sista timmar ska gå till att vara som folk mot varandra.. Även om man inte är eniga.

Att en Medarbetare har större ansvar än en "vanlig" medlem säger sig ju självt. En Medarbetare är ju en del av ansiktet utåt.

Och en vanlig, normal presentation är vanligt hyfs. Nu har jag inte läst några många presentationer så jag kan egentligen inte säga hur det ser ut bland mina medlemmar. Men jag kanske ska ta en titt..

Nu vill jag inte se mer av detta ikväll, i morgon är en ny dag och ett nytt år och då får vi ta nya snällare tag.

Åsa

Prag
2008-12-31 23:34
0

Njae, nu missförstår du mig nog, Per. Det roliga var inte att gissa vem jag är. Den frågan var det du som tog upp som respons på mitt inlägg. Snarare drev jag kanske lite med din klagan att du skulle behöva vänta på kopior av årsräkning och årsberättelse tills lokala ÖF hade granskat dem och satte detta i relation till gode mannen som måste vänta på sitt arvode under exakt motsvarande tid.

Möjligt att detta inte var superroligt heller, men det var definitivt ett annat icke-skämt än det du är ute och far efter…Cool

Vad gäller själva presentationsfrågan som du nu verkar ha fastnat för tror jag vi får nöja oss med att konstatera att vi har diametralt olika infallsvinklar. Sedan kan jag ju, oss emellan, säga att jag stör mig en hel del på personer som försöker påtvinga sin omgivning sina egna åsikter och få dem att framstå som om de utgjorde någon form av allmän uppfattning eller regelverk.

Du anser att jag ska presentera mig mera utförligt än jag gjort. Jag anser att min nuvarande presentation räcker mer än väl och kanske t o m ger ut lite för mycket personlig information. Vad tror du om dina möjligheter att få mig att ändra min uppfattning? Ganska små, inte sant?

Anonymitet på internetforum är ju en sedan tiotalet år vedertagen princip. Eftersom man ofta tenderar att vistas på ett forum i någon form av roll (Arsenalfan, ost-allergiker, stöddig god man och förvaltare) och därmed renodlar en del av sin personlighet, finns det ju ingen som helst vits med att presentera sig med fullständigt namn, adress och personnummer. Jag upprepar samma fråga som jag ställde i mitt förra inlägg men med andra ord: På vad sätt skulle du bli lyckligare av att känna till min skostorlek, Per? Oskyldig

Dock är det ju smickrande att du tillmäter min egenskap som Medarbetare på denna relativt hobbybetonade site till en sådan grad att du tycker att jag borde föregå med gott exempel. I så fall ska jag inte göra dig besviken:

Kära frivilligarbetare - lyss till min väna stämma och följ hädanefter följande påbud:

Värna din anonymitet och kalla dig med fördel för flera olika namn beroende på vart du för tillfället vistas. Misstänker du att någon är din faktiska IRL-identitet på spåren, avsluta kvickt som ögat din användare och starta en ny.

Vänligen

/Elisabeth

Prag
2008-12-31 23:35
0

Mamma, det var han som började…Cool

[Norum]
2008-12-31 23:40
0

Fortsätter det så här så stänger jag tråden… Lägg ner nu!

Prag
2008-12-31 23:58
0

Låter som en utmärkt idé, tycker jag!

[per50]
2009-01-01 00:12
0

Vi tycker olika, jag är inte ute efter ditt skonummer, det jag skrev i förra inlägget var att det är trevligare att veta något om personen bakom nicket, och inte ALLT om denna. Tror du att Michael är ett namn man spårar så lätt? neej, om man berättar något om sej själv och inte lägger ut efternamn eller hemort, eller ännu en gång inte FÖR personliga saker går det bra. 

Orkar inte argumentera mera med dej, blir bara less på allt detta. Det som handlade om godman och regler har spårat ur fullkomligt. Nu ska jag fira den sissta tiden av detta år på annat vis!

/Per

[Norum]
2009-01-02 20:09
0

Per, om du skriver till Öfm med din begäran så måste den diarieföras, då kan han aldrig förklara bort den eller påstå att han aldrig har fått den.

Så jag skulle nog skriva i slutet av februari eller i början av mars, då har han den i tid och får inte tillfälle att "glömma"..

[per50]
2009-01-04 00:13
0

Hej!

Låter som en jättebra idé, får leta fram adressen dit och skriva i tid, får se när de hör av sej. Glad

Mvh Per

[Norum]
2009-01-04 07:36
0

Kom ihåg att inte ha bråttom bara.. :-)

Jag vet ju inte hur många godemän "din" Öfm har, men det brukar ta tid innan han har gått igenom allt. Allt från någon månad till hur länge som helst.

Han kanske har "bara" några hundra till flera tusen redovisningar att gå igenom?