Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikettsajten-och-ifokus
Läst 1862 ggr
[Norum]
0

Medarbetare

Prag har slutat som Medarbetare på sajten från och med i kväll så nu fattas det en för mig.

Är du intresserad? Jag vill att du ska hjälpa mig att hålla igång sajten, kanske skriva en artikel ibalnd, se till så att reglerna följs och lite sånt. Du behöver inte kunna allt utan "bara" vara intresserad av frivilligarbete.

Skicka mig ett pm så får vi se..

LiindaH
0

Tråkigt att det händer.

Hoppas vi får in en ny med nya krafter och tag.

// Liinda

Desideria
0

Ja mycket tråkigt …

[Norum]
0

Tyvärr sånt som händer.. Det var hans beslut och det måste jag ju respektera..

Tatsja
0

Tråkigt att höra, men ibland så händer det så. Har ju gjort det för mig också.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[Norum]
0

*4 Sånt händer på alla sajter.. Men visst är det tråkigt.

elize-l
0

Vet inte riktigt om jag tycker det var tråkigt. Tycker det var ett aldeles ypperligt beslut av Prag eftersom uppdraget som Medarbetare steg honom överhuvudet. En del människor kan inte hantera att få lite makt. Jag anser att han blev en riktig översittare som var rent otrevlig mot dom stackare som vågade ställa frågor. Han läste inte ens frågan utan tolkade som han tyckte och då med inställningen att alla andra är dumma i huvet utom han.

För att vara Medarbetare på ett sånt här forum krävs medmensklighet och empati och framför allt ett trevligt uppförande =)

Prag
0

Njae, det vete sjutton om det steg mig åt huvudet, Elize. Jag hade nog varit precis lika översittande och otrevlig även utan den hårt prestigefyllda medarbetartiteln, är jag rädd…Glad

Jag tror grundkollisonen mellan mitt sätt att uttrycka mig och ert sätt är en fråga om förhållningssätt. Till saken hör att jag även tidigare fått mig en åthutning för mitt sätt att uttrycka mig. Då var det för mig lite oklart vad den kritiken syftade på, men såvitt jag kunde förstå saken då använde jag för svåra ord, uttryckte mig för byråkratiskt och använde för lite gulle-gull i stil med "Stackars lilla dig".

Jag är ju rätt van att bli bemött med viss respekt när jag diskuterar olika sakfrågor, så det är klart att jag blev skapligt irriterad när frågan om mitt sätt att skriva dök upp. Kändes fantastiskt onödigt och ogenomtänkt som kritik. Tror det var där någonstans jag började tappa lite intresse och engagemang.

Sedan ska jag ärligt säga att min utgångspunkt när jag hittade den här siten var en helt annan än vad innehållet sedan visade sig vara, något jag också nämnt för Åsa ett par gånger. Forumet heter ju "Frivilligarbetare" och då utgick jag från att fokus låg just de personer som arbetar med dessa uppdrag, alltså inte de som är i åtjnutande av tjänsterna, t ex brukare och huvumän. Nu ser jag ju att det står t o m i beskrivningstexten att dessa också är målgruppen, men det missade jag alltså tidigare.

En site som på nätet utger sig för att ge information och råd till olika människor i kris känns för mig väldigt oseriös, måste jag säga. Det är liksom inte rätt kanal för den typen av rådgivning. Inte alls. Alltså har jag i min roll här inte aspirerat på att agera som medmänniska eller jourhavande det och det, helt enkelt för att den uppgiften känns väldigt olämplig att sköta i ett forum på nätet.

Istället har mitt fokus hela tiden legat på att reda ut det jag kan, dvs det juridiska och de praktiska sammanhanget kring ett ställföreträdarskap. Detta har möjligen (ja säkerligen) lett till att mina svar kunnat uppfattas som en smula torra, kliniska och okänsliga. Detta har varit ett högst medvetet beslut från min sida och det står jag för.

Varför? Av två skäl. Dels som jag skriver ovan att det är högst olämpligt, ja t o m oetiskt att bedriva nån form av rådgivningscentral på nätet mot personer i behov av diverse insatser. Jag har därför bemött alla frågor kring GM/FV som jag varit involverad i på ett korrekt men inte särdeles översvallande sätt, detta då jag alltså inte anser att rådgivning är något som fungerar i den här formen; dels för att min infallsvinkel på frivilliguppdrag, GM/FV, är en roll där fokus så väldigt tydligt ligger på att vara en administratör i någon annans liv. Alltså inte en kompis eller vän. GM/FV ska, som jag ser det, se till att nyckelpersoner och -tjänster kring HM fungerar, men inte själv utföra de insatserna. Det finns det andra (med mer tid och vårdkunskap till sitt förfogande än en GM/FV) som kan göra så mycket bättre.

Och så var det P. Javisst missuppfattade jag frågan och uttryckte mig otroligt klumpigt i mitt första svar till M. Jag tog sedan tillbaka detta och konstaterade att jag missförstått saken. Möjligen kunde jag där ha inkluderat en ursäkt till M och P, men vid det laget hade jag redan börjat störa mig på P. För det första för att han synbart inte hade guts att själv ta upp frågan utan lät sin sambo göra det * redigerat av Medarbetare * När jag skriver mina inlägg till P väljer jag alltså att inte behandla honom med silkesvantar utan skriver helt enkelt klart och tydligt hur jag upplever hans påhopp på mig.

Vår diskussion rör två punkter:

1. P ska få information om hur godmanskapet för hans far förlöper och detta genom att få ta del av juridiskt godkända handlingar från ÖF i faderns kommun, efter det att årsräkning etc från syster-godemannen godkänts. Både jag och Åsa påtalar detta flera gånger men P tycks ändå inte riktigt vilja förstå.

2. P vill ha mer personlig information om mig. Jag nekar detta. Flera gånger. Men av någon anledning vägrar P att acceptera detta mitt ställningstagande, varför tonläget skruvas upp. Från båda håll, kan jag tillägga. Jag försöker trots allt hålla någon form av humoristisk ton i diskussionen, men denna tycks gå alldeles förlorad både för P och övriga läsare. Märkligt nog är det bara jag som blir manglad för dialogen efteråt. * redigerat av Medarbetare *
Ger man sig in i leken får man leken tåla…

Sedan kan man givetvis säga att jag borde ha varit the better man här och lagt ned ord-artilleriet långt tidigare, men jag såg det ärligt talat inte som särskilt hårdfört från något håll.* redigerat av Medarbetare *

OK, långt och pladdrigt som vanligt blev detta från mig och jag beklagar att jag (åter igen) lägger mig i något som jag strikt talat inte längre har med att göra, men som sagt ligger det väldigt illa för mig att ta emot stryk utan att respondera eller ge min syn på saken.

Men givet, hade jag från början känt till att det här var en site där ni i huvudsak hade en vårdande/rådgivande ambition snarare än en diskuterande/analyserande, skulle jag aldrig ha anslutit mig. Jag lämpar mig illa för mjäkigheter, tyvärr.

Nåväl, tack för en del trevliga diskussioner i alla fall (it wasn't all bad). Och till P: no hard feelings från min sida i alla fall. Vi fick en dålig start helt enkelt och det var nog mest mitt fel. Kyss

PS. Och jodå, visst finns det något som heter friförvaltarbevis. FlörtDS

Toodles

/Michael

LiindaH
0

Prag:
Jag har nu suttit och läst ditt inlägg 2 ggr.
Tycker dels om ditt ärliga svar. Men jag måste även få säga att jag inte tycker om sättet du pratar om P i detta.
Det är inte alla som förstår detta med godman. Åh jag tycker själv att det var starkt av hans sambo att skriva och fråga.
Självklart är detta en sajt där medlemmarna får fråga allt och vi försöker svara så gott vi kan.

Jag är själv inte ett dugg insatt i detta med GM, vilket gör att jag inte hoppat in i sådana diskusioner.

Därav jag kan förstå både P och hans sambo i detta.
Det är inte så lätt när man inte vet.
Sen att du och många andra är insatta i detta gör inte er till bättre människor än oss som inte kan detta.

Jag kan bli riktigt irriterad när folk tror att dom är så mycket bättre än oss som inte är så insatta i visa ämnen.
Vilket det känns som att du gör mot P.
Åh även andra som inte kan detta.

Jag hoppas att folk ska lära sig mer genom informationen vi ger.
Många medlemmar vågar inte fråga saker då dom är rädda för att bli dum förklarade. Men när allt fler vågar fråga, saker som i dina ögon kan verka dumma kanske ( jag får den känslan ) så vill ju fler lära sig. Vi behöver fler GM KP och många andra.
Fler människor som ställer upp för varandra.

Tycker verkligen att det är tråkigt att detta har hänt.

// Liinda.

// Liinda

Prag
0

P och hans sambos frågor var det absolut inget fel på. Där var det snarast min feltolkning som gjorde att det uppstod lite friktion.

Det som störde mig var att han inte verkade vilja förstå svaren och framför allt att han flertaliga gånger pressade på om mer personlig information om mig, fast jag sa nej. Framför allt det sistnämnda ogillade jag kraftigt och det är det som fått mig att irritera mig på honom. Känns som han antingen inte förstod att jag inte var beredd att ge ut mer info om mig själv eller vägrade förstå. Båda känns lika illa. Respektlöst. Sen att jag som sagt blir den enda som får skäll för det inträffade fast vi båda var lika goda kålsupare känns också rätt konstigt.

Men som sagt, nu är situationen som den är. Jag ville bara förklara min sida av saken eftersom jag nu blir framställd som någon form av okänslig mobbare, vilket jag inte alls känner stämmer.

För egen del skulle jag nog ha mer nytta av ett forum där folk inom GM/FV KP PO sinsemellan diskuterade olika frågor ,lösningar och samarbetsformer snarare än en webbplats där huvudmän och brukare kan få direktkontakt med folk som inte är deras egna GM/FV KP PO och som således kan riskera ge grovt felaktiga råd trots de bästa intentioner. Men, men, jag får leta vidare efter något sådant! Finns det inte får jag väl skapa det. Cool

Take care!

LiindaH
0

Jag har gått in i tråd #7 skapad av Prag och redigerat på 3-4 ställen på grund av oacceptabelt ordval.
Jag har informerat sajtvärden om detta så hon vet att jag redigerat.

Har även redigerat bort namnen på personerna i inlägget.
Då detta inte är acceptabelt.

Jag hoppades faktiskt att ÄVEN om man ej längre är kvar som Medarbetare / medlem att man på någon sätt håller en god ton och inte talar illa om andra personer.

// LiindaH Medarbetare på Frivilligarbetare.Ifokus

// Liinda

LiindaH
0

#9 - jag tycker om att du är ärlig!

Jag vet däremot inget om "erat" bråkdå jag inte tagit del av den tråden så mycket. Men har både du och HAN vart elaka anser jag att båda ska be om ursäkt. Absolut.

Men jag har inte vart aktiv i den tråden. Så jag ska inte säga något.

// Liinda

Prag
0

Hahaha!!! Är det sant?! Censurerad alltså? Inte rätt uttrycka egna åsikter? Namn redigerade trots att de är bekanta för alla som är någorlunda aktiva på siten och finns att hitta i en annan tråd och att här inte finns någon tystnadsplikt. Vad ÄR det för ett forum egentligen?! Sanslöst. Helt rätt att våra vägar skiljs åt nu. Skrattande

Men ok, hej på er i alla fall!

AnneN
0

Och jag som trodde att denna tråd handlade om att vi söker ny Medarbetare på sajten inte om en massa tjaffs som har hänt i andra trådar och/eller via PM! Förvånad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

elize-l
0

Det är inte din kundskap eller att du lägger fram fakta om GM/FV som ifrågasätts. Det kan jag t om tycka är bara bra. Utan sättet du gör det på och många gånger ditt ordval. Att svära och domdera gör en inte speciellt trovärdig. Som vuxen borde du väl någon gång på vägen lärt dig hur man ska bete sig mot sina medmänniskor.

Här ges inga råd till någon som någon skulle ta skada av. Här förklaras hur saker går till, hur man ansöker och vem man borde kontakta för att få rätt hjälp. Naturligtvis vore det farligt att gå in i olika fall och försöka ge råd eftersom man inte har hela bilden om personen.

Det var din faktakunskap jag var ute efter när jag föreslog dig som medis men trodde du kunde använda din kunsap på ett trevligt sätt.

LiindaH
0

#12 - Klart alla har rätt till olika åsikter.
Men man får banne mig som vuxen människa behärska sitt ordförråd.
Den delen är jag och kommer alltid vara hård på.
Dom sakerna jag censurerade gjorde jag inte av nöje.
Utan av att folk inte ska behöva må dåligt !

Detta är ett makalöst bra forum!
Där vi alla har rätt till frågor och funderingar kring frivilligt arbete!

HEJ DÅ ! VINK VINK!

// Liinda

elize-l
0

En sak till Prag, kan inte förstå att någon som besitter så mycket kunskap behöver hävda sig själv genom att trycka ner andra, vilket man gör när man väljer ett otrevligt förhållningsätt. Av kunskap får man bra självförtroende och behöver inte hävda sig på andras bekostnad.

Även om man ibland funderar på om frågeställaren skojar eller menar allvar så får man utgå ifrån att det är allvarligt menat. Det man inte vet något om är konstigt och svårt. När man kan det så blir det lätt =)

Varför kan jag då inte hitta något när jag söker på friförvaltarbevis ??Provat alla sökmotorer jag kunde komma på =(

[Norum]
0

Jag avslutar denna disskusion med att säga att detta är exakt det forum som jag vill ha. För, med och av de människor som har med frivilligarbete att göra, från båda håll så att säga.

Jag har sagt det jag vill säga i ett antal PM och det räcker för mig. Där gjorde jag också klart att jag inte tänker lägga ner mer energi på detta.

Med tanke på vad som har hänt så lägger jag ner detta med ytterligare Medarbetare. Jag är fullkomligt nöjd med de 2 jag har!  Glad

Så i och med det, gott folk, stänger jag denna tråd och önskar er alla en god natt..

Denna kommentar har tagits bort.
Inlägget är låst för nya kommentarer