Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikettgodman
Läst 1219 ggr
[Norum]
0

Godman för omyndiga

Jag håller på att läsa in mig på detta med godmanskap för omyndiga.. Men har svårt att få inte det i skallen, så jag behöver hjälp.

Om barnet har/ärver pengar tex så kan det vara läge för godmanskap om jag har förstått det rätt.
Men ansöker man om det på vanligt sätt? Och vems ansvar är det att ansökan kommer in? MÅSTE man ha Gm om barnet har massor med tillgångar?

Desideria
0

Japp så tror jag att det är…

Har hittat en riktigt bra länk:

http://www.helsingborg.se/templates/StandardPage.aspx?id=30298&epslanguage=SV

Hoppas det kan vara till hjälp!

[Norum]
0

*1 Åh.. Ska skynda mig att kika in där.. Tackar! :-)

Prag
0

Toppinlägg:

Har jag fattat saken rätt här? Om man har ett barn som har tillgångar över 8 pbb måste man som förälder lämna in en redovisning till ÖF efter varje år?

Förlåt en oinsatt på just det här området, men det tycker jag i så fall personligen är käpprätt åt skogen. GM/FV ska ju vara ett stöd till personer som av olika anledningar inte klarar av att bevaka sin egen rätt eller förvalta sin ekonomi, dvs det som föräldrar normalt gör åt sina barn. Här blir det ju en total kontrollinstans a la Storebror istället. Me not like at all…Skrikandes

[Norum]
0

*3 Om jag har förstått det rätt så.. Men då ska det handla om över 8 basbelop eller om barnet får en summa pengar kan givaren begära överförmyndarspärr på det. Oavsett belopp.. Tror jag.. kanske.. om jag kan läsa och förstå samtidigt.. verkar lite rörigt det hela.

Prag
0

Även jag fann det hela en smula rörigt, men jag tror vi har fattat saken korrekt där. Verkar ju helt fel. Vad har kommunen med sådana här saker att göra? Förvånad

Edit: givetvis är dock detta bra i fall då föräldrarna missköter sig och skulle kunna misstänkas försätta sitt barn i skuld, men i nornalfallet känns det alltför George Orwell för min smak i varje fall…

[Norum]
0

*5 Jag har då aldrig hört talas om nått sånt uppdrag.. Kanske inte är så vanligt?

Prag
0

Vet inte. Har ingen erfarenhet. Du är nog närmast kunskap i ämnet med tanke på de ensamkommande barnen och har du inte koll är det nog rimligt att anta att det inte är så vanligt, nej! Skrattande

[Norum]
0

*7 Ja, men det är ju inte samma sak heller.. Går ju inte att jämföra så, tycker jag.

Prag
0

Nej, det har du ju rätt i förstås. Jag ville bara säga att jag har ännu mindre inblick i detta än vad du kan tänkas ha!

elize-l
0

Jag har för mig, har en aning om, att om ett barn har väldigt mycket pengar överförmyndarspärras konton men det krävs ingen god man. Alltså om förälder sen vill använda pengar till något speciellt ansöker man hos ÖF. I övrigt tar föräldrar hand om sina barn som vanligt.

Annat gäller om båda föräldrarna går bort.

[Norum]
0

*10 Du brukar ha rätt i dina aningar.. :)

Du vet inte vart jag kan kolla upp det? Alltså så att det finns nåt skrivit… En liten aning kanske?

elize-l
0

Svea rikes lag kanske =) Men du får att göra för den boken är tjockare än en bibel hihi

elize-l
0

PDF

Kolla här kanske

[Norum]
0

Jisses! Där har jag att läsa tills jag somnar.. Glad

elize-l
0

Gå och lägg dig så jag kan testa mig fram här utan att du ser hur jag ändrar fram och tillbaka hahaha

[Norum]
0

Tsutt! Tungan ute

elize-l
0

Känns som man ska vara glad att ens barn inte hade en massa pengar =))

Prag
0

Ja, faktiskt! Eller för att man inte har barn öht! Tack dock för infon, Elize! Cool

Prag
0

Hahaha…tackar, tackar! Cool

Friida
0

Jag vet iallafall att man som givare till ett barn kan överförmyndaspärra gåvan, även låga belopp typ 1000:-

Sen tror jag faktiskt att större arv osv också blir det. Vilket jag tycker kan vara bra…. allt för många föräldrar skulle nog använda pengarna till egen nytta….Obestämd

[Norum]
0

*21 Begär man den spärren hos Öfm eller på banken? Vet du det?

Friida
0

hmm  minns inte nu, och hittar inte mina papper från kursen… men på banken vet de säkert! hittar jag mina papper så skriver jag Skrattande

[Norum]
0

*23 Skulle vara intressant att veta… :-)

elize-l
0

Skruttis om du hade läst länken jag skicka hade du vetat svaret, jag läste det nämligen där =).

Utbetalaren/banken ansvarar visst för att det spärras sen utreds av överförmyndare om spärren ska kvarstå eller inte. Alltså inte alltid säkert den blir kvar.

[Norum]
0

*25 Ok. Ska genast putsa glasögonen.. haha

Denna kommentar har tagits bort.