Kontakt/Stödfamilj
Jag har en kompis som är ensamstående med tvillingar i värsta busåldern. :-) Ungarna är skitgoa! Hon hade en kontaktfamilj ett tag till dom när dom var mindre. Men hur är det egentligen? Vilka har rätt till den hjälpen, vad är det för kriterier?

Min lillasyster har haft en sådan..
ska kolla om mamma har kvar papperna ;D
Vore bra.. Tack för hjälpen. :-)

#2 - Mamma låg och sov när jag var där..
( hon är mkt sjuk ) så ville inte väcka henne..
Får se om hon är vaken när jag åker ditt imorgon ;D
*3 Ok Ingen stress, sajten finns nog kvar veckan ut… hehe

#4 - tror du :O
har du kollat om papperen finns? Skulle vara kul att veta.. :-)

Totalt glömt *förlåt* men vart riktigt stressad.
Flytt, sjuk mamma åh allt som måste ordnas.
Men jag ska kolla med henne så fort jag får chansen åh hon är pigg nog så ska det nog ordnas.
// Liinda

Jag har hört att om man söker en kontaktfamilj så annonserar dom ut barnen med namn i tidningen? Varför? Om man vill vara annonym, så får man glömma allt som har med anonymitet att göra.
En annan sak är att dom har en kilometer gräns. Så om kontaktfamiljen bor inom 20 kilometersgränsen betalar du som söker resorna men om dom bor 21 kilometer ifrån betalas hela resan av LSS. Varför är det så?

#8 - det har jag aldrig hört. åh det gjorde dom inte med min lillasyster.
dom har tystnadsplikt.
Angående resorna vet jag inte. Men värt att kollas upp.
// Liinda

Kolla gärna LindaH, för jag antar att något är väldigt fel här.
Måste väl stå nåt i LSS om det? Har en bibba med papper i pärmen efter kurserna, ska se om det står något där..

#10 - Japp men däremot vet jag att dom kan då och då lägga ut i tidnigen att dom behöver flera stödfamiljer.
Åh kan DÅ skriva ex : Nu är det 2 bröder som söker stödfamilj.
Ja det skriver dom som exempel under sina texter.
// Liinda

Kontaktfamilj har inte direkt med LSS att göra. Kontaktfamilj kan man få även via SoL. Tex om du är ensamstående och det inte finns någon pappa som tar hand om barnen varannan helg.
*13 Kan man alltså få det både via LSS och SoL?

Ja det kan man =) LSS handlar det oftast om att föräldrar behöver avlastning för att ladda sina batterier.
SoL där gör man ansökan om kontaktfamilj om man är ensamstående utan annan förälder som avlastning. Men finns oxå andra orsaker till att man kan få kontaktfamilj. Ex att barnen behöver komma ifrån sina föräldrar lite då och då. =)
Är inte jättepåläst på ämnet utan har mer en aning om liksom =)

http://www.familjehemmet.se/kontaktfamilj.php
en till med massa information