Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikettensamkommande-barn
Läst 3014 ggr
[Norum]
0

Pass för barn

Jag fick ett samtal för en stund sen om att jag måste köra till migrationsverket för att fixa ett pass till mitt ensamkommande barn. Kan det stämma? varför skulle en 10-åring som inte ska utomlands behöva ett pass och är det inte polisen som fixar sånt? Är det nån som vet hur detta fungerar?

LiindaH
0

Hmm det där lät väldigt skummt faktiskt

// Liinda

AnneN
0

Ingen aning om hur sånt där fungerar men kan det vara så att de behöver något speciellt pass eller liknande för att kunna få stanna i landet?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Norum]
0

Har försökt ringa migrationsverket hela fm men "alla linjer är upptagna. Var god ring senare" Har beställt en tolk för att träffa familjen i em men jag kan juinte rutinerna. Ibland ångrar jag att jag tog på mig detta uppdrag faktiskt..

LiindaH
0

Det kommer gå bra Skruttis.
Som Anne säger, kanske ett pass för att han ska få stanna.
Han kanske måste ha något att visa upp sen.

// Liinda

[Norum]
0

Nej, tror inte att det är det… Vet inte riktigt vad jag ska tro om detta.

LiindaH
0

Hmm, näh kan ju vara som så att han inte får stanna.
Åh ska bli tillbaka skickad.

// Liinda

[Norum]
0

Nej då. Det är inget sånt alls…

LiindaH
0

Säkert. 
Jag skulle aldrig vara säker med tanke på hur sverige gör mot ensamma nya barn och allt vad det heter.
Men jag hoppas på det bästa för din skull.

// Liinda

[Norum]
0

Nej, jag vet att det inte är så. Misstänker nåt helt annat.. Men att få bekräftelse verkar ju vara lögn i h**vet! Ringer migrationsverket oavbrutet men får ingen som helst kontakt. Och sen ska allt helst vara ordnat för 14! En hel timma kvar… Suck.

LiindaH
0

Dom verkar som sagt bara ha  1 nummer ;S

// Liinda

elize-l
0

Icke svenska medborgare får aldrig pass hos polisen här, det får bara svenskar. Hur var det, var det av någon allvarlig anledning 10 åringen skulle ha pass

[Norum]
0

*11 Tydligen är det den enda id-handlingen som ensamkommande kan ha.. Så det blir istället förID-kort…

Friida
0

Vem var det som sa att du skulle fixa passet?

[Norum]
0

*13 Migrationsverket.. Jag måste även vara med och hämta det sen när det komemr.