Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikettövriga-insatser
Läst 1090 ggr
[Norum]
0

Kunskap

Har suttit och funderat på detta om folk har kunskaper om detta med LSS och frivilligarbetare? Jag personligen tror inte att gemene man vet egentligen vad man har rätt att begära och få för hjälp alla gånger. Tror att många sitter i ett mörkt, svart hål och inte vet attd et (ibland) finns hjälp att få. Vad är det egentligen som gör det så svårt att den kunskapen kommer fram till alla?
Jag bara sitter och spånar lite ikväll och kom att tänka på detta..

AnneN
0

Jag tror faktiskt att det skulle kunna behövas information om det i skolan (ev högstadiet) kanske i form av informationsdagar eller liknande

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Norum]
0

Ja, det skulle vara kanon! För när jag pratar med folk så upptäcker jag ju vad lite dom vet.. Boendestödjare, familjehem och kontaktpersoner. Ibland känns det som att jag pratar ett annat språk när jag försöker förklara vad som finns..

AnneN
0

Innan du startade denna sajt så visste jag inte att ens hälften av alla dessa uppdrag fanns! Godman visste jag endast pga att jag jobbat som pers.ass. hos en med GM

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Norum]
0

Det är bland annat därför som jag tycker att denna sajt är så viktig! För även om man håller på med detta i sitt yrke eller som anhörig så vet man inte om all hjälp man kan få. Ju mer man pratar om det desto mer lär man sig. :-)

Axna
0

Ja, man borde föreläsa om det här, speciellt på vårdlinjerna som lär komma kontakt med God man, personliga assistenter, med fler i sina jobb!

/Chatarina

Sajtvärd för Sorgifokus. Välkommna in! :)

[Norum]
0

Det finns ju masser med olika insatser som folk inte vet om eller tänker på. Och det är synd, för det skulle nog kunna underlätta för många.

Isatis
0

Min 40-årige son har sedan 15 år en förvaltare, som tidigare var hans god man. Som förälder känns det mycket skönt att bara få vara mamma och slippa alla konflikter som kunde gälla allt från ekonomi, boende etc. Förvaltaren har kunnat "ta" sonen på rätt sätt och fungerat som kurator, psykolog, ekonomisk rådgivare m m, men även varit en god pålitlig vän, vilket är nog så viktigt. Från att ha bott i egen lägenhet, (var bekymmersamt då han tidvis vägrade att släppa in någon annan än sin god man eller mig, mamman) så har han nu en gruppbostad. Han trivs alldeles utmärkt, har en fantastisk, respektfull personal runt omkring sig som samarbetar väl med förvaltaren. Numer känner jag mig trygg vad gäller hans framtid.

[Norum]
0

Så skönt att höra! Det är precis så jag önskar att alla gode män och förvaltare skulle jobba. Det är så viktigt med detta förtroende!
Och vad skönt för dig, som mamma. Det måste ju kännas underbart.. :-)

elize-l
0

Fattar ni väl att inte samhället vill informera om vilka möjligeheter som finns. Skulle ju bli jättedyrt om alla som behövde och har rätt till fick den insatsen =))

LiindaH
0

#9- Så sant som det är ssagt.

// Liinda