Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikettgodman
Läst 1260 ggr
Prag
0

Överkvalificerad huvudman

Hur tycker ni man bör agera om man har en huvudman som enligt GMs bedömning är "alltför självständig" och "klarar sig alltför bra" för att egentligen motivera ett ställföreträdarskap, men där HM själv vill behålla sin gode man?

Desideria
0

Då tycker jag att man skall jobba för att han skall ta över ansvaret själv.

Varför vill han ha kvar GM?

[Norum]
0

Jag hade en sån kvinna för några år sen. Så jag pratade med henne och sen gick vi på socialen för att få hjälp där. Hog godtog det systemet och mitt förordnande tog slut.
Så socialen betalade hennes räkningar och de pengar som blev över fick hon.
Minns inte vad det hette det systemet men det finns.. Oskyldig

Desideria
0

Skruttis - det är nog fördelning du menar.

Prag - vem betalar arvodet? HM eller kommunen?

[Norum]
0

*3 Nja.. det hette inte fördelning. Om jag bara kunde minnas.. irriterande!

Prag
0

#3, 4

Förmedling är det ni talar om, Desi & Skruttis. Insatsen som ligger steget innan GM när det gäller graden av inkräktande.

HM betalar arvodet själv och hon vill ha kvar sin GM (inte mig, alltså) av merendels sociala skäl, tror jag. Jag har föreslagit för honom att han istället ska bli kontaktperson och att hon ska låta ekonomin skötas via just förmedling.

[Norum]
0

*5 Tack! Nu kan jag sluta fundera.. haha

kan ju tycka att det är överkurs att ha en godman bara för att liksom.. Det är sån brist på GM så han behövs ju verkligen på annat håll.

Prag
0

Japp. Ni kom ju dock snubblande nära där med "fördelning". Partial credit, om det här hade varit ett test…hihi!

Sant, men till saken hör också att GM själv är 63 och inte avser åta sig några nya uppdrag. Men visst är det så att om man är i alltför bra skick för att möta kraven för en specifik åtgärd, så ska man inte få del av den.

Oj, det där var verkligen byråkratiskt formulerat, det kan t o m jag se…ha ha ha!!

[Norum]
0

*7 Det är till att ha slipsen på dig? Du får byta nick till Slipsnisse.. haha

Prag
0

#8 Host…jag ska nog lägga till något om min förkärlek för slipsar och mina utpräglade besserwisser-tendenser i min presentation. Ska bara komma på tillräckligt fnösktorra kanslisvenska formuleringar först…mu ha ha!

Förslag emottages tacksamt till min virtuella brevlåda, alternativt för största möjliga förödmjukningseffekt direkt här i forumet…Tyst

LiindaH
0

Ah. alltså där jag jobbade en gång i tiden hade vi boende som VILLE fixa sina egna räkningar. Men där GM sa ifrån .
Men en av dessa boende var riktigt duktig, hon hade mer koll än GM på sina pengar. Men GM vägrade. Då gick faktiskt personalen in och la in ett ord, efter 4 månader eller va det va tog hon hand om sina egna pengar. ;P .

VISA GM verkar inte fatta att visa kan klara sig sjävl

// Liinda

[Norum]
0

*10 Det kan nog vara på det hållet med.. fast jag har aldrig varit med om det.

Skulle vara intressant att veta varför GM inte ville släppa ifrån sig uppdraget. Det är ju egentligen vårt mål, att Hm ska kunna lära sig att ta hand om allt själv.

LiindaH
0

#11 - Jag skyller på att den GM inte riktigt var som oss andra.

// Liinda

Prag
0

Ja, det låter som en rätt speciell person. Finns inte förutsättningar eller behov av GM måste man ju kunna inse att man bör avskaffa sig själv. Det är ju ändå slutmålet (i de fall då detta är möjligt).

LiindaH
0

#13 - Jappsen, säg det till personen i fråga. : )

// Liinda