Förbehållsbelopp
Eftersom frågan kom upp i en annan tråd, så startar jag en ny i ämnet. :-)
Detta ingår i socialnormen:
Livsmedel, kläder, skor, fritid, hygien, dagstidning, telefon, tv-avgift, hemförsäkring, öppen hälso och sjukvård, hushållsel, förbrukningsvaror, resor, möbler, husgeråd, läkemedel samt tandvård.
Minibeloppet för 2006 (det är de papperen jag har) är ensamstående under 65 = 4709 månad.
Det är naturligtvis uppräknat till 2008 men det kan knappast vara några större summor det handlar om.

Jag har för mig att man får hjälp med elen utöver normen. Hyra el och vatten om man har sånna kostnader

Hittade visst lite andra uppgifter…skumt
Riksnormen är lika i alla kommuner och för alla personer.
För 2006 är den:
3420kr för en vuxen i ett enpersonshushåll.
5610kr för ett sambohushåll (även gifta), utan barn. Barn tillkommer enligt tabell.
Kan hämtas på socialstyrelsen sida
Dessa belopp ska räcka till mat, telefon, hygien, kläder, dagstidning plus övriga räkningar som man kan ha.
Utöver detta skall socialtjänsten medräkna en bostadskostnad, som baseras på den faktiska kostnaden. Om biståndsbehovet är långvarigt kan socialtjänsten ställa krav på att man ska skaffa billigare boende, för att medge bistånd till hela kostnaden. Vägledning till vad som betraktas som skäligt är hyresnivån inom allmännyttan i kommunen.
OFTAST har man inte för höga boendekostnader som framkallar en flytt.
Man ska också lägga till faktisk kostnad för hushållsel, fackavgift, akassa, hemförsäkring, resor till/från arbete, umgängesresor, mediciner, sjukvård.

Tack för detta. Jo, att faktiskt förbrukad el ingår visste jag. Har en kille som får 2000 i månaden för elkostnader!
Tack för denna sammnställning. Mycket matnyttigt!
Sen kan kommunerna ha lite olika tillägg på sina bidrag.. Det finns tex särskilda normer<7bidrag/summor för barn men dom kan jag inte. Tror de används mest för ensamkommande barn..

Riksnormen är det minsta en kommun får betala ut. Vet att det finns varjerationer i olika kommuner där dom då har en högre norm =)

Bifogar en pdf.fil med Handbok i Ekonomiskt bistånd
Stöd för rättstillämpning och handläggning
av ärenden i den kommunala socialtjänsten
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!