Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikettgodman
Läst 4881 ggr
[Norum]
0

Dålig godman?

Om man märker att en godman inte riktigt håller måttet, inte riktigt förstår vad som uppdraget går ut på.. Vilket ansvar har man då? Ska man anmäla det? Låtsas som att det regnar? Eller ..?

Jag vet inte om någon sån men frågan intesserar mig… Vad tycker ni andra att man ska göra?

Prag
0

Det beror sig ju helt på vad det är man har märkt och i exakt vad den gode mannen brister, anser jag.

Ett vanligt "fel" som GM är ju att man inte inser att uppdraget inte är detsamma som en kontaktperson och blir för mycket kompis och jourhavande medmänniska för sina HM. Ett sådant felaktigt förhållningssätt gynnar ju egentligen ofta HM och drabbar mest GM/FV och bör därför givetvis inte anmälas.

Det är dock mycket intressant att du tar upp den här frågan just nu eftersom en kommun jag är verksam i för tillfället skakas av en rätt stor skandal, då en av kommunens tidigare mest betrodda GM/FV och ordförande i den för mig visserligen förhatliga godmanföreningen avslöjats med oegentligheter i den senaste årsberättelsen för en av sina HM. Han uppger där att han besökt HM x antal gånger under året. Problemet är bara att boendet aldrig hört talas om honom och inte ens visste att HM hade en ställföreträdare. Till det kommer fabricerade reseräkningar. ÖF har reagerat starkt, bett honom entlediga sig från alla sina uppdrag och gjort en polisanmälan.

Skulle man alltså snubbla på den här typen av medvetna felaktigheter i redovisningen är det en självklarhet att anmäla till ÖF.

Jag har personligen anmält en GM i en annan kommun till ÖF därför att denne fått den lokala banken att spärra ett av HMs bankkonton med varningen "Endast uttag God Man". Det här är ju en grov juridisk felaktighet, då det inte ankommer på vare sig bank eller GM att överpröva tingsrättens beslut och göra ett förvaltarskap av ett godmanskap. Lokala ÖF gick i taket över informationen.

Alla juridiska felaktigheter jag stöter på anmäler jag således regelmässigt.

[Norum]
0

Stöter man på olagligheter är det ju självklart att man anmäler, det får ju finnas gränser för "slarv"

Tror att det fuskas rätt rejält med reseräkningar och sånt, faktiskt. Sorgligt nog… :-(

Prag
0

Ganska korkat i så fall. Hur många mil kan man rimligtvis köra för en enskild HM på ett år? 40? Säg att man fuskar och skriver 60 mil istället. Då har man tjänat milersättningen x 20. Flera hundra extra - wieee!

Schablon, schablon! Cool

[Norum]
0

Schablon fungerar ju inte om man bor på landet och måste köra flera mil varje gång…

Prag
0

Bo inte på landet är lösningen, Skruttis! Tyst

[Norum]
0

Ha! Jag som har 1 km till postlådan.. Det slår du inte, Prag! Glad

Prag
0

1 km till EN postlåda eller till din egen?! Förvånad

[Norum]
0

Både ock faktiskt. Det finns bara våran brevlåda där långt borta till stora vägen.. haha

Prag
0

OJ! I den miljön hade jag överlevt ca fyra timmar. Sedan hade jag bönfallit närmaste lokala bonnläpp att antingen ge mig skjuts in till stan på sin flakmoppe eller köra över mig med skördetröskan!

Men nu har jag helt OT-sabbat din fina tråd, Åsa. Beklagar! Oskyldig

Lidan
0

Pratar med överförmyndaren på kommunen.

Hade en Gode man i början på-90  talet ,men sa upp kontakten

Var rätt ny i stan när jag fick denna person.

så jag hade inga sociala kontakter att tala.

Jo mitt ex . så lmed barnen förstås

Gode mannens förslag

Men hänsvisning till hur min ekonmoin såg ut

1 tel avstängs för utgående samtal

2 Ingen Tidning

3Inte vara med i någon förening

4 Inte betala för medecin och besökt på vård central

Det sist nämnda ledde till skulder på ca 7000-10-000

som jag idag får sitta o betala på

Min kontakt med omvärlden dom första 5 åren här i Lidköping

var första tiden telefon med släkt o vänner i stockholm med omnejd.

Sen följde en tid av kontakt med hjälp av dator

Det tog mig 5 år att få kontakt med folk här istan

Att jag inte skulle betala för medecin o bewsökt på vårdcentral ,

jag hade redan skulder så det skulle ju göra mig något ,tyckte Gode mannen som var en kvinna

Sen har jag själv på egen hand med hjälp av Tjänsteman kommunen fått skuldsanering

[Norum]
0

Men snälla, Lidan! Så får det ju inte gå till.. Skrikandes Vad arg jag skulle ha blivit.. Urk! Hoppas innerligt att du har det bättre nu.

Det är ju inte konstigt att det borde vara lag på utbildning för godemän.. Skrikandes

Prag
0

Ja, det var verkligen en usel god man får jag säga.

Punkt 2 och 3 kan jag köpa, lite beroende på hur ansträngd din ekonomi var vid den tiden. Men när det gäller punkt 1 och 4 är det ju sådant som absolut bara måste få plats inom budget. Riktigt illa hanterat av din f d GM. Skrikandes

[Norum]
0

*10 Tidning och medicin ingår i socialnormen, så hade du inte haft pengar till det så skulle du ha fått dom slantarna från socialen.

Hur i hela friden försvarade din godeman detta? Skrikandes

Lidan
0

Nej,kan har inte kunna få bostånd från socialförvalningen på åratal.

Har ju över norm.Så hade jag inga pengar tidigare till medecin så fick man vara utan det eller låna av släkt o vänner.

För några årsen så kontaktade jag socialkontoret för bistånd till Mat.

Jösses vad krångligt det var.Fick besked att jag kunde få låna av socl. till mat.

visa inkomster sen 3 mån.tillbaka, papper hit ,papper dit

sen skulle jag få skriva på en fullmakt så att socialtjänsten sen kunde får tillbaka pengarna från Försäkringskassan.

Men tänkte"Då får jag då mindre pengar"så jag bryde mig inte om att låna.Fick ordna det på ett annat sett

[Norum]
0

Vilket krångel! Men det har ordnat sig för dig nu då? Jag hoppas det..

Prag
0

Ingår dagstidning verkligen i socialnormen? Förvånad Det hade jag i så fall ingen aning om! Känns okarakteristiskt generöst, men det kanske stämmer.

Att medicin ingår är ju mera självförklarande.

[Norum]
0

Jodo, tidning ingår. (måste kolla för säkerhets kull, återkommer)

Prag
0

Lägg gärna ut en länk på exakt vad som ingår i normen!

[Norum]
0

Gjorde en ny tråd…  Glad