Kvitton på fickpengar
Idag fick jag återigen veta att det finns godemän som kräver kvitton på brukarens fickpengar! Jag blir bara SÅ trött… Vad brukaren gör med sina fickpengar angår ingen! Det är inga pengar som ska redovisas till Öfm eller nåt, så varför denna idiotiska nitiska kvittoälskande?? Jag förstår det inte.. Vi ska redovisa ATT Putte har fått tex 500 kronor i fickpengar men inget mer. Vad han gör med dom spelar ingen roll, det är hans pengar! Jag blir så upprörd och arg när jag upptäcker sånt här..
Det borde väl för jösse namn alla Gm veta vid det här laget?!

Tror du inte att det kan handla om sådana fall där HM inte förstår sig på eller kan ta beslut om att handla något själv. Jag menar om hon/han har assistenter eller gruppboendepersonal som handhar deras fickpengar.
"våran" god man kräver inte kvitton på månadspengen men vi för av när vi använt kort eller tagit ut kontanter, på så vis har vi lite koll på varandra =). Klädkvitton och andra dyrare inköp spar vi kvitton på om inte annat så kanske något måste reklameras och då krävs ju kvitto. Sen finns dom ju där om godmannen skulle få för sig att något är konstigt och vill kolla =)
*1 Närå, inget sånt. Han kan handla själv… Om jag ändå kunde utbilda alla Gm! DÅ du, då skulle det bli ordning på torpet! haha

Hahaha skulle tro det =)
*3 Hänvisar till dig och ditt goda omdömme när jag söker om att få hålla kurs… haha

Ööh det var det idiotiskaste jag hört :O
// Liinda

#5 vad var idiotiskt, att ha kurs eller vad =)
Räcker det inte med att ni visar kvitto för uttag av fickpengar? Vad de sen köper, angår ju bara dem.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Instämmer med alla ovanstående talare. Fickpengar direkt till HM är ju hans egna och han gör med dem vad han vill. Dåligt insatt GM, verkligen!
#7 Du har helt rätt där, Tatsja. Räcker för oss att redovisa ATT han fått fickpengar, inte vad han gjort med dem.

#6- Nej att dom ska behöva visa kvitto på sina fick pengar.
På det stället jag jobbade behövde ALDRIG dom boende visa kvitto på sina fickpengar.
Dom må ha GM men dom har väl banne mig ett liv dom med?
// Liinda
Om de måste visa vad de köpt, vad är då meningen med att få fickpengar. Jag anser det är deras egen ensak vad de gör för de pengarna.
Väl mött, Tatsja
*10 ja, vi ska inte begära kvitton heller. men tyvärr så har en del godemän för sig att de ska ha det.. Varför begriper jag inte. Det är inga pengar som vi ska redovisa alls och vad de handlar är deras ensak.
Då blir det ju dubbelredovisning. Först fickpengar sen vad som handlats. Dubbelt arbete för er också.
Är det Godemän som inte vågar släppa ansvar eller tror att de måste veta vad som köpts. och i så fall, varför?
Stenhård kontroll av fickpengarna skapar nog otrevlig stämning för den drabbade.
Väl mött, Tatsja

Dubbel redovisning blir det i och för sig inte. Pengar som vi GM/FV lämnar till boendepersonal och låter dem kvittera ut, ska ju t ex redovisas tillbaka till oss med kassablad och kvitton på det som inhandlats.
Dessa regler gäller dock inte när pengar lämnas direkt till huvudmannen. Denne spenderar då sina pengar helt efter eget huvud och behöver inte redovisa det inhandlade till någon.