Talesman? Finns inte det?
Kom ihåg att FrivilligarbetareiFokus också finns. Kanske en fråga att ställa här?
Har idag försökt prata med både HRF och advokat om hjälp att ringa en massa samtal. Allt för att få så mycket som möjligt gjort med minsta skada på mig.
Fick tips om texttelefoni och anmälde mig dit då jag tänkte jag kunde använda mig av det på de allra mest akuta ärendena. Det tar tre (3!) arbetsdagar att få ett lösen där! Inget för mig då som hade behövt ordna med allt innan helgen.
Finns det verkligen inte någon som helst hjälp att få/betala för? Finns där ingen som ställer upp och kan vara språkrör för mig? Inte ens om jag betalar?
Är det någon som vet mer om detta??
Snyft! Varför skall allt vara så svårt att inte höra. 
Har även svårt med närminnet efter en misshandel.
(Byt grupp om jag hamnat "fel")
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
Hej, Simson! Låter knepigt det där.. Har funderat en stund på detta men kan tyvärr inte komma på nåt ordentligt svar. Mer än att jag inte tror att det finns. 
Men det BORDE finnas! För all hjälp jag kan komma på är om du är inne i LSS. Och det är du inte?
Ska kolla runt lite och se om jag hittar nåt men.. Hoppas inte för mycket.
Är det nån annan som vet nåt?

Tyvärr är jag inte med inom LSS. Hade dock tidigare boendestödjare och följeslagare men all hjälp är borta när jag flyttat temporärt till mamma under hennes sista tid i livet. Har heller ingen vård som jag behöver här.

Skulle nog behöva en "morsa"
eller kurator kanske. De brukar veta en del?

Vissa kommuner, däribland Borås vet jag, tillhandahåller någon form av tjänst för detta, men det gäller ju då tyvärr bara ärenden till just den kommunen.
Tycker det vore ytterst märkligt om det inte fanns någon hjälp att få, men kan faktiskt inte komma på vad som skulle vara en lämplig insats för dig…
*3 Morsa? Nu hänger jag inte riktigt med.. 
*4 Vad är det för tjänst?

#5 En morsa brukar ta hand om sina barn. Det är så det känns. Att jag behövt en morsa som tagit hand om mig just nu. Har så mycket hälsomässigt svårt och utöver det hålla på att slåss går inte.
#4 Jo det är just därför jag flyttade. Cancervården för anhöriga finns bara för de som bor i samma kommun. Eftersom jag bodde i annan än min mor flyttade jag till mor. När jag kom fram fanns ingen alls i den kommunen. Bättre vore att hon flyttat till mig. Nu behöver jag hjälp att slåss i min kommun medans jag bor i mammas.
Bara det att ringa sjukvårdsupplysningen och få hjälp till mor var omöjligt då. Sjukvårdsupplysningen kollade telefonnumret för att slussa en rätt. Eftersom jag då inte bodde inom deras område (enligt telefonnumret) slängdes jag hela tiden ur deras telefonkö och fick aldrig ringa efter läkare eller ambulans. Behövde inte 112 just de gångerna och anser inte att jag skall behöva ringa 112 för att hamna rätt. Snacka om att överbelasta fel instans.

Jag känner inte till tjänsten i detalj utan har bara hört talas om den lite i förbigående…
Är det du eller din mamma som behöver hjälp?
Din mamma borde ju kunna få vårdande hjälp via hemtjänst, eller missuppfattar jag något?
Om du behöver en "morsa", dvs någon som fixar allt det praktiska kring dig, kanske det faktiskt är just en god man du ska ansöka om..? Eller är det i första hand sådant som har att göra med din mamma som du behöver hjälp med?

#7 Det är jag som behöver hjälpen då jag är hörselskadad och inte hör och behöver hjälp att ringa en massa samtal för att ordna en massa.
De jag behöver kontakta ger mig bara mobilnummer och de kan jag inte ringa. Känns lite fånigt att ringa upp en person som vet att jag inte hör och säga "hej jag hör inte men prata du…" Jag har då fortfarande ingen aning om vad denna person vill och kan fortfarande inte svara eller åtgärda något.
Hoppas jag inte är för övertydlig nu så att ni tycker jag skriver er på näsan. Är bara så erbarmligt frustrerad att inte komma ut i samhället bara för en hörselskada. Jag kan ju inte vara den förste som brottas med detta. Hur har andra gjort.
Hade behövt hjälp när mamma var sjuk. Det var för att kunna få den hjälpen jag flyttade hit. Nu är mamma död och jag vill flytta tillbaka för att få den vård jag behöver.

Nej, du är inte alls för övertydlig, Simson. Jag tycker bara det är kosntigt att ingen av oss kan komma på vad som skulle hjälpa dig bäst. En god man verkar ju vara en alldeles för ingripande insats utifrån dina behov. Känns som om kommunen borde förse dig med en ledsagande dövtolk som kunde hjälpa dig med de praktiska frågorna i samhället. Det är ju konsitgt att den möjligheten inte verkar finnas.
Edit: kanske kan du sms:a de du får mobilnummer ifrån och fråga om ni kan sköta er kontakt skriftligt via epost?

De har mitt mobilnummer men svarar inte mig. De har mail också men svarar inte. De enda svar jag får är att de mailar mobilnumret sitt trots att de vet (sedan 2003) att jag inte kan ringa/lyssna. 
Jag har typ 2 timmar på en dag att göra allt jag behöver.
Tvätta/städa/laga mat/handla/prata i telefon. Efter en sådan dag måste jag vila en dag innan nästa. En dag före måste jag också vila. Med enkel matematik går det inte ihop att få något vettigt i rimlig tid. Enklast vore då någon som kunde sitta som personlig spindeln i nätet och ringa alla fram och tillbaka alla gånger tills allt är utrett och jag kan agera efter det.
Dvs enkelt sätt: Måndagar handlar jag. Då vilar jag söndag och tisdag. Inte frivilligt utan av måste pga kroppen. Har jag då gjort något på lördagen kan det visa sig att jag måste vila mer.
Planera in något större måste göras flera veckor före då jag inte kan impulsa då jag inte kan vrida klockan tillbaka och göra saker ogjorda dagarna innan. Det är lite svårt tt förklara men som fibropatient så förstår man. 
Nu slåss katterna på datorn så jag skyndar mig att skicka detta…

Aha, tack för detta förklarande mail, Simson! Baserat på denna beskrivning bör du helt klart ansöka om god man! Det där med "spindeln i nätet" är ju exakt tanken med en god man.
Du hittar information om hur du ansöker på din lokala kommuns hemsida under "Överförmyndaren", "Överförmyndarförvaltningen" eller möjligen "Överförmyndarnämnden" om du, likt Skruttis, bor långt bortom alla ära och redlighet…
Kul med katterna! You gotta love cats!
Om jag har förstått detta rätt så känner du att du behöver du hjälp med att ringa och kanske få stöd av en boendestödjare.
Har du problen med ekonomin också?

#12 Nej jag har inga problem med ekonomin. Inte mer än att jag tycker att det är för lite som kommer in… 
Nja boendestödjare har jag haft och vet att jag inte behöver den formen. Jag behöver inte hjälp att komma igång att göra saker själv.
Snarare hjälp att göra saker så jag inte gör det själv…med följd att jag blir dåligare. Dvs jag vill ha min ork till att göra något "roligt"/stimulerande någon gång emellanåt istället för som nu att all energi går åt till att komma ihåg att andas. Typ. Har faktiskt, tro det eller ej, fått tillsägelse av osteopaten att jag måste andas in också och inte brar ut. Kroppen har "glömt" hur det är att automatiskt andas. Dvs jag måste själv påminna mig om att andas. Ännu svårare att förklara. När det blir för mycket klarar kroppen inte av de basala funktionerna. Inte ens att hålla värmen.
Har idag fått svar på min ansökan om texttelefoni. Får inte det då jag har hemligt telefonnummer. Måste ha det då jag blivit misshandlad och förföljd. suck 
*14 Jag har själv fibro såjag vet hur det är.Inte kul alls! 
Du behöver inte ha hemligt nummer "bara" för det, du kan ha som kataloguppgift: Svante Karlsson eller nåt. Du måste ju inte ha ditt eget namn… En kompis till mig har hunden som kataloguppgift. Bara som förslag.. :-)

#14 Hehe! SÅ långt har jag aldrig funderat! =) Energin går åt till det vardagliga. Det smarta tar längre tid. En läkare döpte om mig till UllaBella och tom adresserade posten till det så jag skulle ta det namnet? Han gjorde det enbart av vänlighet. Det var ett inbördes skämt. =)

Inte problem med ekonomin, alltså? Vet hut, Simson, där rök mitt förslag om god man all världens väg…
*15 Visst kan du ha Ulla-Bella som uppgift!
Jag hade en klasskamrat när jag var liten som hette det.. Man ska inte krångla till saker och ting i onödan.. haha
Man kan ringa med kontantkort via texttelefon se likadan tråd på Hörselskadade där det finns en länk om det
Och att man inte kan ha texttelefon om man har hemligt nummer tror jag är fel
Det bör man nog kontrolera upp via Post och Telestyrelsen som är ansvarig myndighet
Simson, jag har äntligen fått tummen ur och svarat på ditt PM. Kika om det kan vara något, annars skicka ett nytt så ska jag leta mer!
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...

Tack alla för alla svar! Det är guld värt! 
*21 Blev du nåt klokare då? :-)

#22 Lite. =)
Har idag suttit telefonkö till Hyresgästföreningen. Kom aldrig fram. Däremot drog väntan och ljuset av signalerna ut energin ur kroppen så jag fick lägga mig i frossa och svälja spyor. Nu har jag fått tillbaka "värmen". Tur jag har näringsdryck hemma. Vem 17 orkar laga eller äta mat?
Pratade med HRF. Ingen hjälp där. De hänvisade till Hörsellinjen som hänvisade till Hörselkonsult som inte hört av sig.
Kollade Brottsofferjouren och skrev och frågade ang stödperson. Får se vad de säger?
I och med att jag haft feber sedan den 17 november så är min enda kvarvarande hjärncell lite överbelastad. Eftersom jag hösten 2006 senast hade hjärtmuskelinflammation så vågar jag inte anstränga mig heller. Har fått skarpa tillsägelser av syster som är USK och då vet hon inte ens hälften av vad jag måste göra.
Så för att få hjälp till att ringa har jag istället fått ringa dubbelt så många samtal. Suck. Nu kan jag inte ringa mer förrän onsdag om allt går bra (tvättar torsdag. Måste tyvärr ha trosor på julafton även om det går att gå i morgonrock dygnet runt) alternativ eventuellt måndag. Fast då ska jag handla så troligen tisdag nästa vecka då?
Då är allt kört för mig.

Vilken soppa… Har grunnat mig gråhårig men kommer liksom inte på nån bra lösaning för dig.. Att det ska vara så svårt? 

#24 Tur jag inte berättar allt då. 
Jo det är fruktansvärt frustrerande att vara dålig. Hade önskat jag kunde vila och bli frisk men det finns det inte utrymme för. Samhället är inte byggt på att ta hänsyn. Visar man att man är svag så är det fria jakttider. Ibland önskar jag jag vore en älg. Älgjakten är bara en viss tid på året. Resten av året får de vara ifred. Jag får freda mig var dag för att berättiga min existens. 
Simson jag var in på din sida och kika innan jag logga in och såg att du för tillfället bor i hudik. Jag har försökt kika på olika sidor och du kanske har hittat det jag kommer länka till.
Men det finns nåt som heter tolkcentralen för döva. Jag ringde dit för att dom hade telefontid även kvällar stod det men då hamna man hos sos. Men du kan kontakta dom via mail och höra om dom eventuellt kan hjälpa dig. Finns även ett mobilnr så man kan skicka sms. Hoppas att det numret fortfarande gäller.
Annars prova att kontaka handikapprådet i kommunen dom borde ju veta vart du ska vända dig nånstans för att kunna få hjälp.
Hoppas länkarna funkar så att du får fram info om adresserna.
Provade länken till tolkcentralen och då kom inget upp så här klistar jag istället in den infon som finns på enrios sida.
Tolkcentralen för döva
Expedition 026-15 51 94
Texttelefon 026-10 22 44
Kvällar/helger 026-10 00 90
SMS mobil 070-845 51 94
E-post tolkcentralen@lg.se

Tack snälla. Jag mailade Handikapprådet.
Idag har jag inte gjort annat än "jobbat". Inte bra hälsomässigt alls. Det är däför jag vill ha någon som kan sköta allt detta. Kanske skulle anställa en sekreterare? Fast då måste jag veta vad som skall göras. Det vet jag idag ej. Suck. Hur jag än vänder mig så blir det bara mer arbete och slitsamt för mig. Ingen jul här inte i år.
Var så lite. Du beroende på vart du bor, om det inte är alltför långt menar jag, så kanske försöka göra ett personligt besök hos den där tolkcentralen. Om jag fatta kartan på enrio rätt så ska den ligga i krysset mellan stationsgatan och magasinsgatan. Ner mot järnväg och vad som ser ut att vara hamn. Och om jag fatta kartan rätt så heter hela området strand.
Hoppas du får snabbt svar från handikapprådet så du vet vart du ska vända dig. Är ju helknasigt att det inte finns enklare info om vart man ska vända sig för att få hjälp.
Håller tummarna.

#28 Ja jag måste på apoteket för att hämta värktabletter så det är inte speciellt långt därifrån.
Jag gjorde en omvänd sök och sökte på telefonnr för att försöka få fram en adress. Och då hamnade jag i gävle. Och enligt den adressen så låg det vid gälve lasarett. Så jag vet inte om det faktiskt finns ett existerande hus i hudiksvall men att det är gemensamt telefonnr.
Fråga på apoteket. Dom borde veta tycker eftersom det hör inom landstinget.
Handikappråden är en politisk organisation där representanter för handikapprörelsen och pålitikerträffas så det är inget ställe man kan få hjälp på
De som har ansvaret för att ställa upp med hjälp är kommunens Socialkontor
Socialen är ansvarig ör att invånarna ska få den hjälp och stöd de behöver det står i portalparagrafen i Socialtjänstlagen
Så ta kontakt med Socialen och förklara läget så får de se till att det funkar

Sven: Då skall jag göra så.
Fick idag mailsvar av "min" läkare här i stan då jag frågat efter kuratorstöd efter ett övergrepp på alla helgon. Eftersom jag inte är skriven här får jag inte det. Skall försöka få tag i en remiss från min husläkare. Mer telefonsamtal.