Godman och Kronofogden
Läste i den lokala tidningen i dag om att det har blivit bråk i grannkommunen. Det är en godman som är anklagad för att ha misskött sig då Hm har hamnat hos kronofogden. Öfm säger att han har kollat allt och att Gm INTE har misskött sig, att det helt enkelt saknas pengar.
Så min undran blir ju på automatik: Gör inte alla Gm sitt yttersta för att sköta sin Hm:s ekonomi? Och om man gör det, hur kan man då missköta den?
Det finns ju faktiskt ekonomier som helt enkelt inte går att göra nåt åt. Jag vet ju inte hur dennes ekonomi ser ut, min undran är mer generell… Just detta fall kan man ju inte säga nåt om då man inte vet alla fakta..

Ja, jag läste också det där och ställde mig lite frågande till kritiken. I vissa fall går ju ekonomin helt enkelt inte ihop. Det är ju inte som om GM kan trolla fram mer pengar bara för att han just är GM.
Kritiken känns något vinklad om man säger så.
Sen är det klart att det är ju inget vidare om ens HM inte låg hos kronofogden när man tog över och sedan hamnar där. Men ibland går det inte att stoppa en pågående lavin, s a s…
Många tror nog att vi kan trolla med knäna.. haha

Va kan ni inte =)
*3 Faktiskt inte! haha Fast nog försöker jag ibland…

Haha…jo, man gör ju det!

Sen kan man ju säga som tillägg till denna frågeställning att om man märker att en HMs ekonomi är på väg att spåra ur alldeles och det är ett godmanskap, så bör man nog initiera ansökan till förvaltarskap innan det går överstyr alldeles. På så vis har man i alla fall en sportslig chans att hålla HM borta från kronofogden.

Jag tror det handlar om okunnighet. Folk tänker att bara det finns en GM så skall allting vara ordnat. Sedan att pengarna faktiskt helt enkelt inte räcker till ibland, det tänker inte folk på.
*7 Jag tror du har helt rätt i det.. Finns det inte pengar, så finns det ju inte…

Absolut. En vanlig attityd bland socialhandläggare är ju att om bara godmanskapet blir beviljat, så ordnar sig resten av sig självt sen…
*9 Kan ju också vara en superkomplimang för vad vi gör i vårat arbete?
För om man tänker efter lite, fy 17 vad man kan få mycket gjort ibland just för att man är Gm.

Det är absolut sant!

Skrämmande :O
// Liinda