"Tvinga" ut
Putte som jag är god man till vill nästan aldrig följa med dom på gruppboendet på de aktiviteteter som erbjuds. Det kan vara danskvällar, ut och grilla, olika korta bussturer och mycket annat. Tycker personalen gör ett hästjobb för de är verkligen aktiva i sina försök att aktivera de boende. Men Putte vägrar! Vill inte… Orkar inte… Har ingen lust… Sen sitter han inne ensam hos sig och känner sig både sur och ensam. vad 17 kan jag göra? Jag kan ju inte tvinga honom, även om jag skulle vilja ha lust ibland. Har försökt med både lock och påck, mutor, lirkat och trixat. men icke… Vad kan man göra? Har ni något förslag?

Vad har han för intressen?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Tjejen och pizza! Vad som kommer först av de två har jag inte lyckats klura ut än… ha ha
Han tittar mycket på nyheterna och sen har han datorn. Är inte SÅ mycker för folk men ibland vill han ut bland vanliga dödliga.

Försök hitta något som han tycker är roligt/spännande
_**/Mvh Anne
Jo, men det är svårt. Han bara stenvägrar, den fulingen.. :-) Jag har inga trix kvar och jag tror ju att han skulle må bättre av att se lite folk ibland och att han får roa sig en kväll.

Kan inte tjejen hans släpa med han ut på något då?
_**/Mvh Anne
Nja… Hon bor på en annan ort och är här typ varannan helg. Har fått för mig att det är hon som stoppar honom i mycket. Ungefär: "Jag vill inte att du…. när jag inte är här" Känns som jag har kört huvudet in i väggen fullständigt.

Inte ditt jobb som GM/FV. Överlämna till boendet. Du måste sätta gränser även om jag förstår att du är engagerad. Allt som är vårdinsatser eller snuddar till detta är oarvoderat och sker således på din fritid om du åtar dig det.
Jo, det vet jag att det inte ingår men… Svårt att inte bry sig när jag ser att han inte mår bra.

Självfallet är det så, men kom ihåg två saker här:
1. Ditt uppdrag är att jaga på andra så att de utför saker för din huvudman, inte själv vara utföraren av allting. Då blir din insats i mitt tycke alldeles för ideell.
2. Det finns en anledning till att din HM har GM/FV. Att må dåligt kan anses som något av ett habitualtillstånd för de flesta HM…detta sagt utan att vilja verka alltför krass.
Jag vet att du inte är krass, det är ingen fara. :-)
Du har alldeles rätt i att jag ska vara "jägaren" men… har liiite svårt att hålla fingrarna borta ur syltburken ibland! haha

Det handlar ju om kvalité på service till HM också. Var och en gör det han/hon är bäst på. Jag tror inte att jag kan ge mina HM bättre vårdinsatser än vårdpersonal och håller mig därför undantagslöst borta från just den syltburken i alla fall….ha ha!

Hitta en gammal tråd jag missat tidigare (tror jag)
Personal på ett boende kan inte heller göra mer än att erbjuda olika aktiviteter, vet oxå av erferenhet att man försöker locka och pocka. Men vill den boende inte så är det dennes val och det skulle vara att inkrekta på intigreteten att "tvinga" med någon ut.
Så jaga ni med blåslampa, det blir ändå som HM vill =)
*12 Du är som blåslampa du.. :-)
Jag har lirkat, pockat och mutat men inget hjälper. Han vill inte utanför dörren! Jag har gett upp men jag önskar att han kunde vara med på någon aktivitet. Tror att alla mår bättre med i vart fall ltet socialt liv.

Elize, du har helt rätt där. Det är den enskildes vilja som gäller, men det är klart att det kan vara frustrerande ibland då man ser att han/hon skulle må bättre av att komma ut lite.

Håller med och visst försöker man att locka med och balanserar på gränsen om vad som är ok med tanke på integritet och självbestämmande =)
*15 Trodde att personliga assistenter var mer ordentliga än så?! 
(bara retas)

Vi ÄR ju ordentliga =)