Hur God är en God man?
Denna rubrik kan man läsa på lokala blaskans insändare idag.
Jag ska skriva varje bokstav ner här och inte förvränga något. Så kanske man kan ta en diskussion runt omkring ämnet.
För mig personligen vill jag bara säga, insändaren har haft otur.
Men läs och döm själva!
Hur God är en God man?
Hur är det möjligt att sjuka ofta helt utelämnade människor, littdelas en så kallad God man som kan ha upp till 30 uppdrag?
Det finns ingen mer diskriminerad grupp och det gäller även inom vården. Det behövs oberoende vårdombud för vissa vårdtagare.
Jag har som närstående haft kontakt med två så kallad God män. Det var fruktansvärt.
Jag stämde träff med God man nr. 1.
Frågade: Hur många är du God man för?
-det är väl ett 20 tal, svarade han.
-Tycker du det fungerar bra?
-Ja, jag åker runt en gång i månaden och hämtar räkningarna och lämnar pengar!
Eftersom X hade stora problem för att få rätt vård bad jag Gode mannen läsa igenom den bakgrund som jag hade skrivit ned. Jag undrade också vem som kunde ha synpunkter på X vård och läsa hans journaler. Gode mannen lovade ta reda på det.
Vid samma tillfälle överlämnade jag en del räkningar/orginalkvitton. Det gällde hyror m.m.
Sådant som jag har hjälpt X med när han var som sjukast. Bad God mannen att sätta in en hyra på mitt konto. Resterande kunde vänta. Det skulle han ordna omgående.
När det hade gått 7- 10 dagar och inget hade hänt ringde jag Överförmyndarens kontor och berättade för en dam. Hon gick och hämtade akten. Det visade sig att den Gode mannen hade sagt upp sig tre dagar efter att han hade träffat mig. Han hade motiverat det med att det fanns en "besvärlig" anhörig, vilket också fanns noterat i akten. Jag kunde bara konstatera att medmänskligheten inte står högt i kurs.
Jag träffade honom, av en händelse, några veckor senare och berättade om mitt samtal till Överförmyndarens kontor.
Det enda han sa var
-Det var för komplicerat.
Det hade jag räknat ut.
X:s fall passade inte in i hans affärsverksamhet!
Kritisk f. d. närstående

Ja, det var ju en sällsynt otrevlig prick, den där gode mannen. Samtidigt tror jag här att man bör vara noggrann med att skilja på s k "lekmanna - godemän" och professionella gode män/förvaltare.
En lekmanna-GM har en annan huvudsaklig sysselsättning vid sidan av sina huvudmän och har oftast 1-5 uppdrag som han/hon sköter vid sidan av s a s. 99% av alla gode män faller inom den här kategorin.
En professionell GM/FV jobbar med sina huvudmän på mer eller mindre heltid och har ingen tidskrävande sysselsättning vid sidan av. I de allra flesta fall besitter också den här typen av GM/FV en helt annan kunskap än lekmanna-godemän, detta eftersom professionella gode män/förvaltare utsätts för avsevärt fler situationer att hantera än "vanliga" GM.
De professionella GM/FV hanterar också vanligtvis de typer av uppdrag som, om vi ska vara helt ärliga, är fullkomligt omöjliga att placera ut på lekmän. Det kan röra sig om HM med omfattande psykisk problematik och/eller missbruk, HM som kräver avsevärt mycket mera tid än genomsnittet eller HM som är våldsamma/hotfulla/farliga.
För de professionella GM/FV, för övrigt en ytterligt liten skara sett till antalet över hela landet, blir ju de arvoden som ÖF betalar ut motsvarande lön. Med tanke på att arvodet oftast betalas ut sent på året kan det för dessa personer i värstascenariot röra sig om upp till två års väntetid för "löneutbetalning", dvs insatser som utförts januari -08 arvoderas december -09.
Utifrån det synsättet är det för mig en naturlig process att professionella GM/FV kontinuerligt prövar sina uppdrag för att se om de mest tidsslukande också har ett arvode som står i proportion till nedlagt arbete. Är så inte fallet har jag full förståelse för att GM/FV väljer att släppa det uppdraget.
Det är ju heller inte så att det krävs någon speciell grund för att begära sig entledigad från ett GM-/FV-uppdrag utan det är alltid baserat på frivillighet. Här upplever jag att många anhöriga fått saker och ting om bakfoten. En GM är inte en kommuntjänsteman som "måste" jobba med ditt fall oavsett vad som händer. GM/FV är fri att själv välja sina uppdrag och kan således släppa ett fall där han inte tycker att personkemin eller den förväntade arbetsinsatsen passar honom.
Vissa anhöriga, inte många men några, tenderar att hamna i en kravspiral där de hela tiden förväntar sig att GM/FV ska utföra mer och mer sysslor inom ramen för sitt synnerligen magert arvoderade uppdrag. Det är i de lägena man brukar ta upp hur många HM en GM/FV har och ondgöra sig över att kvalitén i varje enskilt fall då skulle brista, baserat enbart på antalet uppdrag. Inlägget ovan andas ju verkligen den typen av stämningar. Man har då missat en del fundamentala slutsatser, nämligen…
1. GM/FV, vare sig lekmanna/professionella, växer inte på trän. Det är således i praktiken ofta så att det är GM/FV som väljer sina HM och inte HM som väljer sina GM/FV, även om det senare naturligtvis vore mera önskvärt.
2. HM är skyddad i så måtto att en GM inte kan, som det heter i artikeln, "säga upp sig" utan måste begära sig entledigad och inte kan bli detta förrän en ny GM/FV finns på plats.
3. GM/FV har en tydligt definierad uppdragsram och förväntas anpassa sina insatser till det arvode som utgår för uppdraget. Ett genomsnittligt fullt uppdrag (med alla tre bitarna) arvoderar lite över 8 000:- per helår. Om vi räknar på en timlön motsvarande personligt ombud (och håll då i åtanke att en GM/FV också har någon form av jour, dvs kan tvingas agera utanför kontorstider) landar vi enligt sedvanlig omräkningmall (25 000/avtalskoefficient 172) på 145:- Det innebär att den genomsnittlige GM/FV kan lägga 55 timmar på årsbasis på varje uppdrag om han inte vill jobba gratis. Med 55 timmar till sitt förfogande handlar det alltså för GM/FV om att vara restriktiv med de insatser han lägger på varje HM.
Möten med anhöriga utan HMs närvarande får betraktas som överkurs och inget som alls förväntas av GM enligt hans uppdrag.
-----------------------------------------------
Sedan får man ju säga att just den här GM verkar synnerligen oprofessionell. Varför åker han runt och hämtar räkningar då det första man gör när man får en ny HM är att begära särskild postadress så att man automatiskt får alla HMs myndighetsbrev hem till sig + adressändra till de företag och institutioner HM har regelbunden kontakt med och som inte nås av särskild postadress.
Att bara räkna in lämna ut pengar/betala räkningar i sitt förordnande är också generellt sett helt fel, men beror lite på vad förordnandet innehåller. Är det bara förvalta egendom/bevaka rätt och inte sörja för person halveras ju tidsuppskattningen ovan och då blir det ungefär det som hinns med. Man får ju tyvärr även här vad man betalar för och vill man ha en mer omfattande GM-/FV-service krävs ju snarare att arvodena justeras uppåt än att vi klagar på de som valt att lägga sin tid på dessa samhällets mest utsatta.
Jag har själv 25 uppdrag, kanske bör tilläggas, så jag resonerar ju såklart utifrån min synvinkel.

Det personen som skrivit insändaren inte heller tänkt på är att det inte bara är för GM att ersätta henne för hennes utlägg i samband med HM. GM måste ju ha kvittenser för de utlämnade beloppen. Enbart kvitton räcker inte.
Så ja, Blixt-Tilda, insändsskrivaren har haft otur då ingen normal proffs-GM hoppar ett uppdrag pga en kontakt med en anhörig (vi är tuffare än så…haha) men är också tämligen dåligt insatt i regelverket.
Håller med Prag om att vi är tuffare än så!
Man kan ju inte ge upp för att et finns en "jobbig" anhörig.. Det är ju inte den anhöriga vi jobbar för.
Men visst var det fisigt att det blev en Gm som gav upp! Man åker inte runt och hämtar och lämnar en gång i månaden.
Det låter ju … konstigt. Det är så mycket mer som ska/bör göras.
Blir lite fundersam på signaturen: "Kritisk fd närstående." Kan man säga upp sig som närstående??

HAHAHA!! Mycket rolig anmärkning ang det där med f d närstående, Skruttis…
*4 Ja, men det står ju så?? fniss

Sant. Jag noterade dock inte det utan fokuserade allt krut på min egen hang-up, nämligen den att det ligger någon moralisk felaktighet i att företräda många huvudmän som GM/FV. Det brukar vara finfin tändvätska för min argumentationsbacill när den synpunkten kommer upp…he he!