Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikettgodman
Läst 2700 ggr
[Norum]
0

Hur redovisar ni?

Jag skulle vilja hitta ett enkelt sätt att redovisa alla kilometrar, timmar, utlägg och samtal på.. Men hur jag än gör så blir det SÅ många papper och blanketter. Är det nån som har ett enkelt tips?

[Norum]
0

Just nu kör jag med ett hemsnickrat system men skulle vilja ha ett "riktigt". Ingen som har något?

Prag
0

Tror inte detta finns på marknaden. Vi som jobbar "professionellt" som gode män/förvaltare är för få till antalet för att detta ska löna sig.

Milersättning är ju en sak, men när det gäller andra utlägg är det oftast smidigast -och ekonomiskt mest gynnsamt- att gå på schablon…i varje fall om du fått ihop ett rimligt antal uppdrag.

[Norum]
0

Vad använder du för shablon då i så fall?

Prag
0

Schablon är ju den standardiserade kostnadsersättningen om 2% av prisbasbeloppet. Kräver ingen utläggsredovisning och det är rätt svårt att få drygt 800:- utöver milersättningen i kostnad för din HM/år, i varje fall om du har ett visst antal HM att slå ut det på. Därmed vinner du på detta.

[Norum]
0

Kan jag alltså begära 800 kr rakt av för dessa utlägg då, per Hm? Förutom milersättningen alltså..

Prag
0

Du bör kunna välja att kryssa i den rutan på din årsräkning, ja. Det är standard om du inte utläggsspecificerar. Siffran 800:- gäller vid fullt uppdrag. Under förutsättning att du inte jobbar i någon godforsaken stenålderskommun…hi hi!

[Norum]
0

Nej, så illa är det inte! haha

Då ska jag göra det…Hm, att jag aldrig har tänkt på det? Skäms
Glad att du kom in här! haha

Prag
0

Det tycker jag!

Tack. Jag är glad att jag hittade hit. Tror vi som är aktiva här kan få ett gott utbyte av varandra! Skrattande

[Norum]
0

Tänk, det tror jag med! Det finns alltid nåt att surra om.. Hur mycket man än håller på så vet man aldrig allt och sen kan man kanske hjälpa någon annan..

Glöm inte bort bara att lägga till sajten som favorit så att du blir "riktig" medlem. ha ha

Prag
0

Nej, exakt, man kan alltid lära sig nåt nytt och få ökad kunskaper genom andras erfarenheter.

Jag ligger i Mozilla nu så det finns ingen favoritfunktion..men jag har sparat länken…haha!

[Norum]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Högst upp till höger har du en liknande ruta… Där står "Lägg till sajt" Klickar du där så blir du medlem i själva sajten.

Prag
0

Aha! Tack för hjälpen! Ordnat detta nu!

[Norum]
0

Vad bra! :-)

elims
0

Man "måste" ha ordning på de ekonomiska redovisningen, sin egn och HM. Nästan omöjligt om man inte använder ett dataprogram eller papper o penna, för in saker kronologiskt, var disciplinerad. Beträffande schablon så mär det nog enklast o smidigast som sägs i tråden.

Jag köpte ett enkelt system för 300 kr, i samband med GM-utbildningen. http://www.massivesystems.com/

Är man van dator/excelanvändare går det lika bra med excel som jag ser det. Men detta systemet har en del finesser som är bra, särskilt om man inte är händig på redovisning.

Googlade och hittade denna programvara också, har inte använt det, men det är säkert ok med; http://www.godman.eu/

good luck

[Norum]
0

Jag har också det första programmet och trivs med det.. Men det börjar bli lite gammalt för det finns ingen uppdatering på det på 3 år! Så jag vet inte hur länge det fungerar med alla nya operativsystem. Var ju krångel att få det att få till att fungera med Vista..

Det andra programmet tycker jag är för dyrt..

[Norum]
0

*14 Jo, jag hittade i papperen där det stod om schablon. Så nu tänker då inte jag sitta och picka i alla telefonlistor och annat! :-)
Nu är det 2% som gäller! Skrattande

Prag
0

Tack för tipset om Massivesystems, Elims. Det kände jag inte till förut. Godman.eu är en klassiker.

Själv har jag dock hittills kört via Excel. Får se om jag kör ett program från nästa år. Ska utvärdera under helgerna hade jag tänkt mig.

[Norum]
0

Massive system finns här ovanför i "Länkar"

Prag
0

Japp. Såg det!

[Norum]
0

Godman.eu… Är det programmet värt 600 kr då? Tycker det låter lite dyrt faktiskt..

Prag
0

Har aldrig använt något program utan kört på Exceldokument, så jag kan inte svara på den frågan, Skruttis!

[Norum]
0

Jag får önska mig det i julklapp! Glad Göra en riktig utväredering efter ett tag.. haha

Prag
0

Jag ska faktiskt testa demoversionen av det i julhelgen och kan därmed återkomma med en rapport här.

[Norum]
0

Vad bra! Glöm inte det…. Flört

Prag
0

Nejdå…Tungan ute

[Norum]
0

Nu kanske jag är lite tjatig men min Öfm ÄR väldigt nitisk och…speciell.

Om jag nu lämnar in min redovisning, inga kvitton alls utan bara en begäran om de 2% som chablonen är, kan han neka mig det då? Jag vet att det har sagt så här och det står i papperen men… Får lite magknip faktiskt.

Prag
0

ÖF ska vara nitisk. Tyckte ändå din ÖF verkar medgörlig eftersom du inte behövde lämna in verifikationer + kontoutdrag för hela året. Det skulle aldrig fungera i Göteborg.

Men till din fråga: schablon är schablon och är det ett fullt uppdrag ska du ha 2% i kostnadsersättning. Dock måste jag reservera mig mot det jag tidigare sa om att milersättningen ligger utanför. Jag har själv aldrig sökt om milersättning så det vet jag faktiskt inte.

[Norum]
0

Har du aldrig sökt milersättning?! Det är ju 18 kr milen.. På det får jag flera tusen per år.

Min är övernitisk… Jag har så att jag skickar obegränsat antal sms för 100 kr i månaden. Så jag delar helt sonika den summan i 2 och debiterar 50 kr på Öfm. Men han klagade! Jag sa att jag kan omöjligen hålla koll på alla sms samt att jag ibland använder hemmatelefon. Det skulle gå för i fjol sa han men i år skulle jag inte få igenom det. Så nu ska han få en schablon i stället.. haha

Prag
0

Nej, jag har inte bil så då blir det svårt att söka milersättning…Cool

Schablon är enklare, jajamensan! Konstigt att han inte tipsat om det själv, den övernitiske!

[Norum]
0

Han är väl för snål! Räknar ett-öringar… Tyst

Slitage på knän när du går? Stav-slitage, om du använder såna? Busskort? Taxi? Nåt borde du väl kunna komma på… Tungan ute

Prag
0

Jag är för ung för att gå med stavar, men busskort ska jag ta mig en rejäl funderare på…haha! Stort tack för dina kreativa idéer! Tyst

[Norum]
0

Ja, nåt måste man väl kunna hitta på! Tungan ute