Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikettgodman
Läst 2705 ggr
[Norum]
0

Regler för godman

Jag har verkligen lusläst det som finns på nätet om det finns nerskrivit någonstans om hur vi ska jobba och vilka regler som finns. Men jag hittar inget, därför gjorde jag hemsidan.

Men finns det verkligen inget mer än föräldrabalken?? Så mycket som vi ska rätta oss efter borde det ju finnas nerskrivit någonstans? Finns det böcker, skrivelser på nån myndighet eller vad som helst?

Prag
0

Det som finns nerskrivet av värde är ju dels i föräldrabalken men också i många andra myndighetstexter beroende på den situation man för tillfället ställts inför, t ex LSS, SoL, Bankförordningen från 1999.

Utöver det som finns nedtecknat är mycket praxis och det får man lära sig genom att fråga ÖF, andra gode män eller helt enkelt pröva sig fram.

Eftersom ingen kan förutse de olika situationer GM/FV kan ställas inför är det också omöjligt att i en enda skrivelse formulera de krav och de regelverk som finns. Kerstin Fälldins bok, som vi ju talat om några gånger här, är alltjämt den mest kompletta "handboken" på marknaden.

Men ärligt, Skruttis, om det fanns en manual som talade om exakt hur man skulle agera hela tiden - inte vore det lika utmanande då…Flört

[Norum]
0

Jag tycker bara att det är lite konstigt att det inte finns nerskrivit nånstans allt det vi ska göra. Om vi får problem och Öfm inte vet svaret, vart vänder vi oss då.Med lite otur så byts ju Öfm ut vart 4:e år och har man som jag hållit på ett tag så vet ju jag mer än vad han/hon gör.

Prag
0

Du har fördel just där av att arbeta med en politiskt styrd ÖFM. Vi andra dödliga får leva med en betydligt snabbare rotation på våra ÖF-handläggare.

Men i sak håller jag med dig. Visst vore det en väldig fördel om det fanns en manual att följa. I brist på detta får man väl hitta sin egen struktur. Jag har t ex ett schema som jag alltid följer vid uppstarter för att försäkra mig om att jag inte missar något. Sen att jag missar ibland i alla fall är ju en annan sak. Det är i varje fall inte schemats fel…Skrattande

[Norum]
0

Det är lite "lösa boliner" över det hela.. Egentligen är det konstigt när uppdragen omfattar så mycket. Men det blir väl så när det är frivilliga uppdrag…

Prag
0

Visst är det så. Det beror dock i stora stycken på att samhället inte fått klart för sig vad en god man kan och inte kan göra. Fick t ex nyss tillbaka en begäran om autogiro från Telia med motiveringen att min (svårt dementa, 87-åriga) HM själv måste underteckna ansökan för att den ska vara giltig. Är dock bara Telia som haft såna kunskapsluckor och i sådana fall brukar jag rekommendera att brevmottagaren läser in sig bättre på regelverket.

[Norum]
0

Jag har aldrig haft problem med telia..peppar, peppar! Har kanske bara haft tur dår? Obestämd

Prag
0

Ja, eller så har jag haft otur med de två senaste HM jag ordnat autogiro för…haha!