Hur stor buffert?
Som Gm ska man ju inte spara pengarna på hög åt sina Hm en buffert kan ju alltid vara bra att ha. Men hur stor bör den vara? Jag menar, det kan behövas nya kläder, tv:n kan gå sönder, tandläkarbesök och mycket annat. Hur räknar man sånt på bästa sätt? För hur det än är så ska dom ju naturligtvis ha ett drägligt liv. Vad är rimligt att ha som buffert?
Åsa

Hmm 2000 ???
Då olika personer har olika förutsättningar så är det svårt att ge ett generellt svar på det.. som du förstås redan vet… 
En person kanske precis överlever månaden på sin inkomst, medan nästa har gott om penar över, kanske även sparade medel.
Då man ej är omyndigförklarad (om så ej är fallet hos någon du är gm för), bör det vara upp till personen i fråga att själv avgöra hur den vill använda sina pengar.
Personen ska leva efter sina önskningar så gott det går. Sedan måste man naturligtvis portionera ut så att inkomsten gäller till nästa omgång slantar kommer…
Men att "snåla" in för att spara till framtiden är överkurs om det innebär att man begränsar personens egna bestämmanderätt över sin inkomst.
Sedan blir det kanske lite olika beroende på ålder också. För en yngre person kan det ju kännas lämpligt att lägga undan lite, om så går att göra. Men fortfarande inte, om personen själv vill använda pengarna till något nu.
Så är det ju med oss andra också, en del sparar regelbundet och andra vill ha glädje av pengarna nu.. Det finns inga rätt och fel vi är bara olika..
Vad gäller de "gamla" kan man också betänka att ju mer slantar som finns sparade ju högre del kommer de att få betala själva om/när de ev flyttar till annat boende inom kommunens omsorg.
Då kan de gott få glädjas av pengarna medan de kan, i stället för att behöva betala mera för att de "snålat" och stoppat undan en slant istället för att använda den, tycker jag …
//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras
utan måste kännas med ditt hjärta
Håller med dig där, Citronmeliss! Man får aldrig spara så attd et så att säga går ut över personen ifråga. Svårt är det..
Jag har en tant på ett hem… och om du bara visste vad jag skulle vilja göra mycket för henne! Men det går ju inte, det är hon för sjuk för. Men det känns lite trist att bara kunna erbjuda varmare sockar och en tjockare kofta… Jag blir nästan glad om hon vill köpa något "onödigt" som likör eller hårfärg..
Ja, det är precis det jag menar. Våra gamla är ofta inte vana att unna sig, för de sparar till svårare tider, av gammal vana.
En god vana förvisso, men inte när man gammal och ligger på sjukhem och inte längre behöver spara för sin egen "trygghet", när behovet att bunkra upp för framtiden inte längre är giltigt..
Då vill man gärna peppa dem att unna sig något, gärna något mer än varma sockor, jag håller absolut med dig!
Hårvård, fotvård, något riktigt gott som personen inte får på hemmet. Vackra blommor, möjlighet att komma ut på något (om det tillståndet tillåter vill säga)
Något som lyser upp vardagen utöver det vanliga!
Oj då nu börjar det här åska så jag måste avsluta tittar in senare!
Fy, min dator pajade vid åskan..
Min man har hållt på i flera timmar utan att den gick att laga
Nu har han ordnat en "annan burk" åt mig, det är lurigt att bo på landet ibland!
Det är ju rena mardrömmen att bli utan dator! Tänk allt som har på den och kanske inte sparat… :-(
Tur ändå att det fanns en annan buk du kan ha.. Men kul är det inte! Känner med dig..
Är det inte så att det skall ungefär finna ca 30,000 kr på ett transaktions konto. Sedan ska det göras ett konto som överförmyndar nämden råder över, där då godman eller förvaltare ansöker om att ta ut för då till exempel större kostnad.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Nja, det SKA inte finnas 30 00 kr på kontot. Det får finnas MAX 20-25000 kr på kontot, finns det mer ska det spärras. Men det är inte många som har dom pengarna, oftast är man glad om det finns några tusenlappar. För vi får inte spara pengar heller… Det är en svår avvägning det hela. Vi ska inte spara men det ska/bör finnas en bufert. De pengar som finns ska/bör användas… Ibland vet man varken in eller ut…
Jag har hört att det skulle vara, men då ca 30,000 som tak, innan det gjordes ett överfömyndarkonto utöver transaktionskontot. Men visst som du säger all har inte dessa pengar. Min anhörig har dessa pengar och de ligger på "överförmyndarkonot" Men detta får hon inte alls röra för sin FV. Hon ska spara säger hon. Till vad?? Det är kanske för hennes barn då hon dör. För vill hon göra något extra nu över sommaren, så blir det ett blank nej. Vill hon ha lite extra en månad som då kanske ett par byxor. Så blir det att "då får vi spara ett tag, för du har ju varit ute och köpt en tröja denna månad".
Speciellt kommer dessa komentarer då det börjar närma sig efter års redovisningen. För som hon säger jag ska ha mina pengar och det är ju viktigt att jag får. Visst är det viktigt att hon ska ha dom. men gillar inte ibland detta prat att det är så jätte dåligt betalt. För slår man ut det i pengar så blir det bra betalt tycker jag. Då det mesta läggs på auotomatic som då hyra med mera. Sedan ringer hon inte till sin HM alls. Det blir något kanske samtal i månaden till boendet. kanske att möte var tredje månad. Detta är nog det i det stora hela och då ta ut ca 1000 varje månad är bra betalt tycker jag. Vet att FV hennes tar ut mellan 12,000 till 15, 000 varje år.
Visst är jag bitter på FV då min anhörig råkat mycket illa ut många ggr. FV som betalt sina privata räkningar med sin HM pengar. Men det är ordnat och ok i dagen läge.
Men det gör ont då min anhörig har ca 150,000 på sitt ÖF /konot och hennes dröm är att få köpa ett guldhalsband för ca 5.000. och detta får hon inte alls, för pengana ska sparas. Då detta är en dröm för hennes HM ooch skulle glädja henne livet ut! Tycker då det kan vara värt det.
Skruttis! Jag har för mig du vet vilken FV min anhörig haft. Så jag hoppas att du förstår min frusteration som visar sig ibland.
Så får det inte gå till! Ta kontakt med Öfm.. Pengarna ska INTE sparas, Föv får betalt i vilket fall som helst. Det har inget med det att göra, det var det dummaste jag har hört. 
Arvodet bestäms inte av Föv utan av Öfm,, jag som Föv kan inte ta betalt själv så att säga. Och definitivt inte varje månad, vi får betalt 1 gång per år. Är man Föv ska man träffa sin Hm oftare då man har fulla ansvaret. Blir så ledsen över sånt här… Men du som anhörig har rätt att prata med både Öfm och Länsstyrelsen om detta, för så här får det bara inte går till.
#10 Jag tog ett snitt bara per månad, visst får hon betalt varje år, det var det jag sa. Att hon börjar tjata om sina pengar runt mars månad. Detta konto hos överförmyndarnämden har inte rörts på ca 5 år. För ska det sparas. Hon är fullgod förvaltare. att sörja för rätt och person. Men hon talar inte mycket med sin HM, boendet någon gång ibland. Struntar i kontakten med anhöriga, som hennes mor. Även sin HM barn hjälper hon inte till med så dom kan utveckla en kontakt, det hon säger är:dotter är över 20 och myndig jag kan inte be henne åka till sin mamma! Visst tusan kan hon det. Denna dotter har inte haft det så lätt, då måste man locka lite. Tycker det när man är fullgod FV, då blir det mer än att bara vara godman
Visst kan man prata med anhöriga men man får inte påverka.. Det är en balansgång, för man vill (?) ju sin Hm:s bästa. Samtidigt så har man ingenting med de anhöriga att göra, mer än på ett kanske ytligt plan. Ibland kan jag tycka att det är svårt när anhöriga inte bryr sig.. Skulle så gärna vilja att de kunde ha ett sunt förhållande men… jag kan inte göra något mer än att tala om att min Hm saknar sin mor, far, syster, bror, kusin eller vad det nu kan vara. Ofta svider det i min själ lika mycket som i min Hm.. 

Verkligen intressant att läsa vad ni skriver. Jag skrev just i en annan tråd att jag har en son, som kommer att behöva en god man (men vi sköter hans ekonomi så länge vi kan). Jag vill ju så klart att han ska kunna använda sina pengar (han är enda barnet och kommer att få en del pengar efter oss), så han kan leva som han har gjort trots att han har en ganska liten (förtids)pension. Men jag har hela tiden i tankarna att någon skulle kunna lura honom…. Och hur gör man för att skydda sig mot det??
*13 Jag tycker att du ska starta en tråd om detta. Det finns säkert knep… Det skulle vara spännande att se vilka svar du får. :-)

Det har jag gjort nu! Under: Anhöriga.
Vad bra! Ska genast läsa.. :-)

Läst och svarat ;)

Toppinlägg:
Självfallet ska man inte spara pengar till efterkommande. Det är HM vi representerar, inte arvingar. Detta sagt så upplever åtminstone jag det som att det ligger en väldig risk i att ligga på 0-buffert för en HM. Händer minta oförutsedda sak, och det brukar det ju som bekant göra, står man där så snyggt.
Bland det första jag gör vid ett nytt uppdrag (nåja, efter särskild postadress, F-kassan och alla övriga adressändringar) är att upprätta en budget. Om det öht är görbart lägger jag alltid in en post för "sparas".
Har HM en inkomst över 2,65 pbb/år är det ju klokt att lägga undan till GM-arvode + arbetsgivaravgifter eftersom vissa kommuner är obevekliga med gränsdragningarna här.
När det gäller ekonomiska frågor har jag nog generellt sett en ganska rak linje. Detta är nödvändigt då de flesta HM (i alla fall mina) har ekonomiska svårigheter som en del eller en följd av övriga problem. Lagd budget är till för att hållas och avsteg från denna genom impulsköp eller oväntade räkningar innebär alltid ett samtal till boendet (om sådant finnes) eller till anhörig, dock inte till HM själv annat än i undantagsfall och om förvaltarskap närmar sig eftersom det annars enligt min mening är onödigt ångestdrivande med ett sådant påpekande.
*18 Varför pratar du med anhöriga om brukarens ekonomi? Det är väl Hm som det angår inte anhöriga..

Visst är det så. I situationer där HM inte bor på boende och där bostödet fyller en ganska perifer roll har anhöriga (i varje fall för ett par av mina huvudmän) emellertid enligt eget fritt val funktionen av utförare där boende/bostöd normalt skulle vara det, dvs köper kläder, följer med på läkarbesök. I de fallen blir det tämligen svårjobbat om man utesluter anhöriga, isynnerhet om HM själv vill ha dem involverade…
Principiellt har du dock helt rätt, Skruttis!

Varför envisas du med att kalla huvudmannen "brukare"?! Alla HM har inte LSS-beslut…hihi!
Sorry, Åsa, var bara tvungen att retas lite tillbaka där! 
*20 Ah! Du menar så… Då är jag med. :-)
Jag har en sån familj själv. föräldrarna är väldigt engagerad och det tycker jag är kanonbra.
Detta med brukare har blivit ett litet begrepp för alla som har en insats,, För enkelhetens skull. Jag personligen säger Hm.
Brukare, Hm, klient.. Kärt barn har många nmn, vet du! 

Jojo, men för mig som gammal LSS-chef är brukare intimt förknippad med den som är mottagare av personlig assistans eller andra LSS-insatser.
Men visst förstår jag vad du menar och jag ville ju som sagt bara retas tillbaka…
*23 Det är klart… Argumenterar man med sig själv så… *asg*
(du har skrivit *21 och det är du själv det! ) 

HAHAHA…där ser man!