Hur mycket är lämpligt?
Om jag som god man behöver "övertala" min Hm till något han egentligen inte är så sugen på… Hur mycket övertalningsförmåga kan man egentligen lägga ner? Jag vet ju att det är för hans bästa, även om han inte ser det så. Vart går gränsen och finns det en sån? Jag brukar lirka och pocka allt vad jag kan men det är lätt hänt att han känner sig överkörd om man inte är försiktig.. Har ni något tips? :-)

Om min son inte går med på något jag föreslår brukar jag göra ett uppehåll (förutsatt att det inte är bråttom) och sen ta upp det igen några dagar senare. Kanske då på ett lite annat sätt - motivera med något han tyckerär viktigt.
Aha.. Mutor! *asg Ett system som sällan förnekar sig.. :-)

hehe du får kanske göra lite små dilar med Hm… hehe …
dvs, om h*n gör si så måste ni göra så, eller tvärtom ;P
Min Hm brukar muta mig med jordgubbar, kaffe och en trevlig pratstund.. Det fungerar det med! ;.)

hehe aah du ser ;D

Det beror sig helt och hållet vad saken gäller, men oftast är det ju frågan om ekonomiska frågor där man själv kanske ser saker och ting mera långsiktigt än HM, som ofta är rätt impulsstyrd och helst vill ha omedelbar behovstillfredsställelse.
I de fallen brukar jag, om det går, försöka ta en diskussion med HM om vad han kan göra med sina pengar om han nu inte gör av med allt på en gång. Jag samarbetar ofta väldigt nära med boendet i de här frågorna och eftersom jag inte är en person som HM har runt omkring sig hela tiden väger mitt ord lite tyngre och har mer respekt med sig.
Undantag från detta är givetvis om det finns en missbrukarproblematik. Då finns det ju knappast något utrymme att övertala eller förhandla fram en fungerande lösning med HM, utan i de lägena brukar det oftast handla om att i möjligaste mån "rädda" HM undan ett förvaltarskap.
För detta finna många trick, men de flesta involverar mer eller mindre tidskrävande insatser för att flytta runt HMs pengar mellan olika konton. En metod jag använt med viss framgång är att starta ett bankkonto på en bank utan fysiskt kontor, t ex IKANO, och sedan flytta pengar dit. Nackdelen är ju att det blir bökigt att flytta tillbaka pengarna när man ska betala räkningar, etc, samt att en vaken huvudman kan kila in på bankkontoret och plocka ut pengarna under de timmar de står "obevakade". Den här metoden funkar inte när HM har +20 000, dvs över ÖF-spärrat, då t ex IKANO (hittills) inte har möjlighet att ÖF-spärra sina konton.
En annan bra metod är att få HM att underteckna ett samtycke till UC, den största kreditgivningscentralen, där han/hon går med på att inga kreditupplysningar längre lämnas ut om honom/henne. Detta innebär att det bir avsevärt svårare, i många fall helt omöjligt för HM att handla på avbetalning. Givetvis måste man förklara för HM vad detta innebär, vilket inte är det enklaste, och HM kan ju också neka.
HM ska givetvis ha Maestro och inte VISA-kort, då även det minskar möjligheterna till impulsköp.
Tar det för mycket tid att flytta runt pengar och om de destruktiva inköpen (dvs sådana som inte kan bäras inom budget) fortsätter initierar jag ansökan om FV.
Diskussioner gällande "bevaka rätt" (t ex "Men jag vill inte söka bostadstillägg") brukar jag generellt sett helt ignorera en trilsk HM, då det ingår i uppdraget att vara HMs representant mot myndigheterna och man kan utgå från att en HM som ställer sig negativ till detta inte förstår innebörden av åtgärden.
Sörja för person - dispyter är sällsynta för mig eftersom jag utifrån det segmentet jobbar genom att få annan personal kring HM att göra det de ska. Kan dock hända att det blir diskussioner med anhöriga: då kör jag på linjen att mycket tydligt förklara juridiken kring ett ställföreträdarskap, besvarar de frågor där jag kan inkludera de anhöriga utan risk att trampa på HMs integritet och passar på sådant jag inte upplever är alldeles riskfritt.
Citat: "En annan bra metod är att få HM att underteckna ett samtycke till UC, den största kreditgivningscentralen, där han/hon går med på att inga kreditupplysningar längre lämnas ut om honom/henne. Detta innebär att det bir avsevärt svårare, i många fall helt omöjligt för HM att handla på avbetalning. Givetvis måste man förklara för HM vad detta innebär, vilket inte är det enklaste, och HM kan ju också neka."
Vad kan jag säga om detta?? Genialiskt!! ![]()
Att jag inte har tänkt på det?? 

Tackar, tackar. Är en egenhändigt uttänkt strategi som jag faktiskt inte hörde någon knysta nåt om på utbildningen…
Ungefär som när jag stoppar in deras pengar på e-konto.. Enda kontot med ränta, så jag gör inte fel på något sätt och vis.
Men Hm kan inte ta ut dom! 

Tanken är exakt samma och det fyller ju syftet att skydda HMs pengar från HM själv…