Lika för alla?
Som jag ser det så jobbar gode män på lika många sätt som det finns gode män. Ingen gör lika, alla har sitt sätt. Men det finns ju regler som vi ska följa! Vad tror ni, är utbildning det enda sättet eller finns det något annat vi kan göra? Det blir ju inte riktigt rättvist, den ene Hm får göra si men inte den andre…

Nu är jag ju inte god man men kanske får komma med förslag iaf =) Jag tror att en kurs av något slag som är lika för alla vore bra.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Välkommen Anne_N! Klart att du får vara med… :-)
Som jag ser det så är det största (?) problemet att alla Öfm (överförmyndare) tänker/tycker olika och därför prioriterar utbildning på olika sätt. För det finns ju klara regler om mycket av det vi gör men informationen kommer inte ut.
Tyvärr är jag lite negativ, jag tycker det är för lätt att bli förvaltare idag, då menar jag en fullgod förvaltare. Tycker det är även viktigt att det skulle finnas en kunskap även om liten om till exempel att hjälpa en med hjärnskada. Effekterna kan bli så fel om man ska vara fullgodFv och inte veta hur sin klient fungerar i vissa lägen. Detta skriver jag då jag sett vad som hänt en med en Fv som inte visste ett dugg om sin klient. Men att vara godman tycker jag inte skulle behöva någon större utbildning. Då man har sina rättsliga handlingar kvar.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Håller inte med dig riktigt där Medde… Att vara Gm eller Föv är i stort samma sak… Man gör samma saker men med lite olika befogenheter.
Jag har en anhörig som hade Gm och sedan vart rent ut sagt sur och lämnade då in in för att bli fullgod förvaltare, då inga rättsliga handlingar kvar alls. Utom då giftemål och att rösta. Denna Fv hade i tinget 38 målnr med missnöjda. Min anhörig drev ärendet långt upp utan att ÖF gjorde något alls. Tills Karin Hubinett från Tv ryckte in och hjälpte till. Då vart det sesam öppna dig! Detta fall var med då hon hade upprag granskning.
Mycket av allt var att Fv inte alls förstod min anhörig att tänka och vara pga sin hjärnskada.
Ja, men då var det DEN förvaltaren. Jag är också Föv och har inga som helst problem med min Hm. För att vara Föv måste man vara lyhörd men det måste man vara även som Gm. Det är inga större skillnader för mig att vara Gm eller Föv. Det är samma jobb. Sen finns det alltid såna som inte passar för att vara Gm/Föv alls… Med rätt utbildning så skulle många av dessa problem försvinna, tror och hoppas jag.
#6 Din sista mening var helt guld sagt:-)
Jag kan bara säga"Ja det var just den förvaltaren, tyvärr" Men K Hubinett hjälpte oss, och denna historia slutade till slut bra, tack vare hennes hjälp.
Det ska verkligen inte behöva gå så långt! Känns lite surt..
Det är mycket därför som jag ville starta denna sajt, så att vi ska kunna lära varandra och tala om hur vi gör för att rätta (?) de fel som dyker upp.
Åsa
Jag tror att denna sajt kommer bli verkligen bra, och kommer att fylla en mycket viktig funktion. Både för den som behöver och den som är.
All lycka till! //medde
Jag säger tveklöst ja till utbildning samt klara och tydliga kriterier vad som är och inte är tex en god mans uppgifter och ansvar. ( samma gäller givetvis alla uppdrag)
Idag präglas mycket av godtycklighet beroende på att det ej finns en enhetlighet. Varken du som har ett uppdrag eller den som mottar tjänsten ska behöva finna sig i att bli olika behandlad baserat på vem som är överförmyndare eller var i landet man bor. Inte heller ska någon behöva lita till den enskilde "frivilligarbetarens" förståelse och lämplighet att utföra uppdraget på ett adekvat sätt!
Sådana grundkrav ska vara avklarade innan man blir beviljad ett kontaktmannaskap av någon sort anser jag! (lämpligheten för det)
"Med rätt utbildning så skulle många av dessa problem försvinna, tror och hoppas jag"
Jag håller absolut med i detta. Det är en förutsättning för ett väl fungerande samarbete där båda parter kan känna sig trygga i vad som gäller! Så nu vet ni vad jag tycker!
Kram/Citronmeliss!
//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras
utan måste kännas med ditt hjärta
Jag mårker ju när jag är på utbildningar vad mycket det är som vi Gm inte vet! Skrämmande… Mest mest skrämmer det mig att Öfm inte har vett att inse att utbildning är viktigt. Men Öfm är ju politiskt tillsatt och inget han/hon väljer själv. Det är en "bisyssla".. Bläää
Sen kommer jag på möten mm och får nästan tillrättavisa andra Gm som inte har fått gå på kurser. Kan nästan bli bråk! Det är nästan ett maktspel och så ska det inte vara.
Ja, visst är det bedrövligt att det ska vara så "slappt"…
Inte är det speciellt roligt heller att få stå där med "hundhuvudet" när man talar om för berörda parter vad som faktiskt gäller och de tycker man är en bråkmakare som lägger sig i eller vill fördärva…
Enda sättet att komma tillrätta med detta tror jag personligen är genom att frivilligarbetarna själva ställer gemensamma krav (tex genom riksförbundet) på ett enhetligt regelverk som ska gälla oavsett var i landet man befinner sig och har sitt uppdrag.
Det skulle gynna båda parter om man visste vad som faktiskt ska gälla. Jag har sett hur olika det kan se ut från peron till person vad gäller hjälpen/stödet. Dessutom har jag sett stora skillnader i hur olika kommuner/landsting hanterar det. Vissa väljer medvetet att belasta kontaktpersoner och godman med sådant som egentligen skulle ligga på avlönad personal och inte på dessa personer, det är inte bra…
Men när de inte vet "bättre"så är det inte heller lätt att göra sin stämma hörd speciellt inte om de ej får gehör från överförmyndaren vid förfrågan eller klagomål…
Så en förändring bör göras, för allas bästa anser jag!
*12 Håller fullständigt med! Jag är medlem i RFS men har knappast lagt märke till någon större aktivitet från dom. Vet inte riktigt vad dom gör alla gånger… Dom skulle höras mer! Eller rättare sagt, "dom" är ju jag…. Suck! Inte lätt detta…
När jag som Gm ibland nekar till att göra vissa saker pga av att det inte ligger i mitt uppdrag kan både kommun och personal nästan bli arga på mig! Men det finns ju faktiskt regler man ska följa. Fast dom finns ju inte uppskrivna som en slags arbetsbeskrivning…
Bra förslag att seriösa gode män och förvaltare via förbundet ställer krav på utbildning.
I Göteborg är utbildningen obligatorisk för att få uppdrag som gm och förvaltare. Utbildningen kostar ett par tusen kronor, men det betalar man gärna om man vill göra en så bra insats som möjligt för en medmänniska.
Se för övrigt utbildningsmaterial på Riksförbundets hemsida.
I göteborg har ju ni lite försprång.. Ni har ju tillgång till Edip! :-)
Ja, Göteborg har jag god erfarenhet från, det har inte alltid varit bra men det har med åren blivit bättre
Värmland är uruselt, de ger ingen stöttning i form av utbildning .I alla fall inte i Säffle

Bäst är det i de kommuner där det finns en politiskt tillsatt överförmyndare/nämnd men där det praktiska arbetet utförs av handläggare i form av tjänstemän. Så är det i de allra flesta kommuner i VG-regionen och där det inte är så märker man helt klart att det är åtskilligt mycket sämre.
*17 Skulle önska att det vore så här.. Skulle behövas..