Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikett: godman
Läst 2833 ggr
[Norum]
0

Vem bryr sig om godman?

Ibland när jag diskuterar detta med godmanskap så får jag höra att SÅ jä..rans petnoga med vem som blir godman är det inte. Inte heller att godemannen har en vettig utbildning, "bara han/hon vet vad dom gör" så blir det nog bra.
Men tänk efter lite:
Du är med om en krock och blir svårt skadad och hamnar i den situationen att du får personliga assistenter och godman. Det KAN ju hända, eller hur? Vet du om att det är godemannen som har ansvaret vem/vilka som blir dina assistenter?
Att det är Gm som avgör ditt boende, din ekonomi, vilken hjälp du ska ha och vilken hjälp du egentligen behöver?
Att det är godemannen som pratar och förhandlar med handläggare för LSS, SoL och försäkringskassan?
Helt plötsligt är du kanske 100% beroende av hur din god man är! Hur mycket utbildning han har, så att han vet vilka befogenheter han har. Hur engagerad han/hon är. Hur mycket tid och ork godemannen är villig att lägga ner på ditt väl och ve.. För det är faktiskt upp till godemannen hur mycket tid som han/hon har att ge dig som avgör hur mycket hjälp du får!
Det finns inga regler eller stadgar som styr allt detta utan det är upp till var och en som är godman.

Helt plötsligt så är det väldigt viktigt vem som blir godman, eller hur?

LiindaH
0

kan inte mer än sucka ! Flåt

// Liinda

AnneN
0

Jag tycker att god män ska få genom gå en utbildning innan de godkänns för uppdraget. Jag vet att skulle jag bli beroende av att någon annan hanterar min ekonomi mm så skulle jag känna mig betydligt tryggare om jag visste att den personen hade utbildning till det den gör och att de vet vad som gäller enligt konstens alla regler.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Prag
0

Det är verkligen stor skillnad på kvalitén på GM/FV i kommuner som kräver en utbildning än i de som inte gör det. Dessutom är det som nämns ovan verkligen en hel del man måste känna till och som är svårt att få kunskap om utan utbildning.

[Norum]
0

*3 Håller med. Jag har haft en väldans tur som har fått all den utbildning som jag har. Är väldigt tacksam för det måste jag säga.

Prag
0

Eller så är det för att du är engagerad som du har skaffat dig utbildning, Skruttis…

I Göteborg är det ett absolut måste, om du inte är anhörig.

[Norum]
0

Jag vet att det är ett måste i Göteborg och det tycker jag är kanonbra! Jag har haft Edip som "lärare" på ett flertal av mina utbildningar. Så jag har fått hjälp av honom flera gånger via mail när det har varit något.

Engagerad ska man väl vara? Oskyldig

Prag
0

Det är det verkligen. Vem är Edip - ingen jag känner till? När jag gick hade vi Roman Galikowski, Peter Israelsson och en kille som nu slutat som huvudlärare.

Engagerad ska man absolut vara, men det är tyvärr snarare undantag än regel i vårt gebit.

[Norum]
0

Edip Samuelsson, han har en advokatbyrå i Göteborg Har varit öfm i Malmö tror jag. Nu är han förvaltare och godman när det riktigt kniper.. Helt suverän!

Prag
0

Ah, lät ju som en klippa!

[Norum]
0

Han är det.. Ställer upp till 100. Fast han blir väl less för jag är på alla hans utbildningar här i kommunen. ha ha

Prag
0

Hihi…kanske det! Jag gick utbildningen i Göteborg och sedan har jag inte varit på en enda ytterligare utbildning. Det räckte bra så!

Vilken kommun jobbar du i?

[Norum]
0

Har gått 2 utbildningar som folkhögskolan hade, dels i Växjö och dels i Värnamo. Så jag har faktiskt 2 väldigt fina diplom! Det du.. haha

Är ensam i kommunen om att ha utbildning för ensamkommande barn. Inte för att jag kan särskilt mycket om det men i alla fall.. :-)

Jag är i Gislaveds kommun så jag har inte långt till Borås och Götebrog.

Prag
0

Jag är grymt imponerad, Skruttis-Åsa! =)

Ensamkommande barn, alltså. Har jag funderat på men valt bort då det känns som om det skulle vara så otroligt tidskrävande. Har du något uppdrag på ensamkommande barn?

Gislaved - är det ni som har den där jättestora ICA-affären? Skrattande

[Norum]
0

Ska jag klona mina diplom så att du får nåt fint att titta på?? *asg*

Jag har 1 barn just nu men inte från start så att säga. Just nu är det väldigt lungt..

ICA-butiken är enorm! haha Rätt stor faktiskt men inte den största heller..

Prag
0

Ja, det tycker jag…haha!

Ok, det måste skilja sig väldigt från andra uppdrag kan jag tänka mig.

INTE den största, alltså?! Jag var övertygad om att den var störst i Sverige faktiskt…

[Norum]
0

Kan jag inte tänka mig att den är…

Nu säger jag god natt! Ska vara på habmöte kl8 i morgon.. gäääsp

Prag
0

Även jag loggar off nu. Ska till Kungsbacka imorgon. Hej hej!