Årsredovisningar
Jag fick i dag höra att en kommun begärde av sin god man att ALLA konton ska redovisas vid årets slut. Men det är fel! Om huvudmannen har ett eget konto som han/hon förfogaröver SKA inte det kontot redovisas! Inte heller ett överskott på tex Ica-kortet.. Om jag som Gm sätter in 500 kr på Hm:s konto som är fickpengar/matkonto så är det upp till Hm själv vad som handlas och betalas, inte Öfm:s. Jag redovisar bara ATT Hm har fått 500 kr, inget annat. Eller att Hm har fått 500 på Ica-kortet, om det vid årets slut finns pengar kvar på Ica så angår det ingen annan. Räntan ska naturligtvis tas upp, antingen som inkomst eller som skuldränta men beloppet som sådant är oväsentligt. Fattar inte vart denna Öfm har fått det ifrån att det ska redovisas men det är helt galet.
Är det fler som får redovisa på detta viset? Skulle vara intressant att veta..
Åsa

Hej du!
Jodå, överförmyndaren KAN kräva att alla konton ska redovisas, även om det kanske inte är så vanligt. Enklast är att skaffa ett utdrag på HMs eget konto och bifoga det till din redovisning. Tar mindre tid än att bråka med ÖF om vad de kan respektive inte kan begära in.
Men Öfm har ju inget med att göra brukarens fickpengar. Det kan inte stämma att dom kan kräva in det..

Det enda de inte kan kräva redovisning på är HAB och förvärvsarbete. I övrigt kan de be dig redovisa rubbet, ja.
Dessutom är det ju en fråga om vad som är smidigast för dig: ge dem den redovisning de efterfrågar eller diskutera lagens bokstav med dem…
Men om hab och jobb är de fickpengar han får då? Då måste det ju slå ut varandra?

Den legala tumregeln är ju att alla överföringar/utbetalningar du gör till HM ska kunna redovisas. Hans "egna" inkomster, dvs HAB och jobb, ska du inte behöva redovisa. Du bör dock vara tydlig för ÖF med detta och kanske ta en diskussion kring frågan redan vid uppdragets start. Det underlättar för alla parter.
Praxisregeln är dock: what ÖF asks for, ÖF gets! 
DEN regeln visste jag inte om!
Kanske därför min Öfm suckar ibland när vi ses?

Kanske det. Funnily enough så har jag aldrig träffat "mina" handläggare på ÖF Göteborg. Däremot har jag träffat ÖF i Borås flera gånger, men då alltid för att nån annan god man strulat till saker och inte förstått gången.
Många "ute på bygden" tror fortfarande att ÖF är GMs/FVs chef…
Pyttsan, här finns bara EN chef! hihi Rätt skönt faktiskt..

Ja, det är ju det…